چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویژه‌نامه نوروزی مجلۀ بخارا در حالی بر پیشخوان مطبوعات و کتابفروشی‌ها قرار گرفت که کمتر کسی گمان می‌کرد این آخرین پاره‌های ایرانشناسی ایرج افشار است که در حیات آن زنده‌یاد منتشر می‌شود.

بخارا نوروز 90

بخارا نوروز 90

به گزارش همشهری آنلاین در این شماره بخارا که 730 صفحه و با همان فرم جلد آشنای نشریات زیر نظر علی دهباشی منتشر شده است ،تصویری از مجتبی مینوی که ،‌ ایرج افشار در 1354 از وی برداشته بر روی جلد نقش بسته است.

در این شماره از مجلۀ بخارا مقالاتی از : عبدالحسین آذرنگ ،داریوش آشوری، آیدین آغداشلو، ایرج افشار، محمد ابراهیم باستانی پاریزی ، محمدرضا باطنی، سیمین بهبهانی ، بهاء‌الدین خرمشاهی، هوشنگ دولت‌آبادی ، دکترمحمد رضا شفیعی کدکنی ،محمود طلوعی، عزت الله فولادوند،حسن کامشاد و ... به چاپ رسیده است. همچنین در این شماره بخشی از مجله به یادبود مینوی اختصاص یافته و نیز به مطالبی دربارۀ هشتاد سالگی محمود طلوعی، نقد و بررسی کتاب، ایرانشناسی ، زبان‌شناسی و مباحث دیگر پرداخته است. فهرست این ویژه‌نامه را در زیر بخوانید:
در بخش نقد ادبی مطالبی چون ادبیات و توتالیتاریسم/ جرج اُروِل( ترجمه دکتر عزت‌الـله فولادوند )،ده دستور نویسندگی با ترجمه دکتر حسن کامشاد،فاطمة سیاح و نقد ادبی‌نوشته‌دکتر ایرج پارسی‌نژاد و اشمیت، پیامبر واقعگرای امیداز مانیا اربابی آمده است.

در حوزه شعر فارسی و نقد مطلب بلندی از سیمین بهبهانی باعنوان نیمای جوان و آغاز شعر نوآیینِ فارسی به همراه مقاله‌ در ترجمهناپذیری شعردکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی و درباره شعر دکتر هوشنگ دولت‌آبادی و مقاله حافظ، لسان‌الغیبِ حکمتِ شاعرانهی ایراندکتر حسین ضیایی با ترجمه سیما سلطانی آمده است.

در بخش زبان‌شناسی زبان به عنوان یک رفتار اجتماعی نوشته دکتر محمدرضا باطنی،علومِ انسانی در ایران و مسئلهیِ زبانِ آن داریوش آشوری،بررسی واژه «گاوگیل» از نظر زبانشناسی جلیل اخوانزنجانی آورده شده است.

در بخش پژوهش‌ و در حوزه تاریخ ترجمه بخشی از کتاب «تاریخ اندیشة سیاسی در اسلام: میراث فرهنگی ایران و اندرزنامهها»پاتریشیا کرون ترجمة: مسعود جعفری که انتشارات سخن آن را در نمایشگاه کتاب آینده عرضه عمومی خواهد کرد.

نوشته های استاد ایرج افشار با عنوان تازهها و پارههای ایرانشناسی به همراه عکس‌هایی از ایشان در زمانی که در بیمارستانی د رآمریکا بستری و یادداشتی کوتاه بر این عکس‌ها تا قبل از درگذشت، از جمله بخش‌های خاطره‌انگیز این شماره بخارا به شمار می‌رود.
ایرانشناسی در کشورهای آلمانیزبان (2) نوشته دکتر سعید فیروزآبادی،دارالفنون و اولین ترجمه فارسی گاثاهای زرتشت نوشته دکتر تورج دریایی، نشریه مطالعات ایرانی اثر فرزانه قوجلو از دیگر مطالب این بخش به شمار می‌رود.

قلم رنجه از بهاء‌الدین خرمشاهی و بخشی دیگر از یادداشت‌های عبدالحسین آذرنگ درباره تاریخ نشر ایران به همراه آویزه‌ها، یادداشت‌های میلاد عظیمی از جمله بخش‌های دیگر این شماره بخاراست که پیش از این هم در شماره‌های گذشته در زمره صفحات ثابت آن به شمار می‌رفتند.

در بخارای این شماره سه بخش ویژه و پرونده‌وار آمده است که مربوط به شب مجتبی مینوی،شب حافظ که به انتشار نسخه‌ای از کتاب حافظ با خوشنویسی استاد محمد احصایی و برگزاری مراسمی ویژه این کار باز می‌گردد و مطالبی ویژه هشتادمین سال تولد محمود طلوعی،روزنامه‌نگار و مورخ پرکار چند دهه اخیر است.

دستخط مجتبی مینوی

 دستخط استاد زنده‌یاد دکتر مجتبی مینوی

نقد و بررسی کتاب های مظفرالدینشاه به فرنگ میرود (داریوش آشوری)، نسخه های مصور شاهنامه در پاریس (آزاد بروجردی)، فهرست مجلة آینده (عبدالمحمد روحبخشان)، یادداشتی بر بازپسین گفتوگو سارتر(الهام باقری) هم از دیگر مطالب این شماره است.

اشعاری تازه از بزرگان شعر نو و کهن فارسی و نیز برخی مطالب و نوشته‌های دیگر از جمله آثار خواندنی این شماره بخارا به شمار می‌رود.

کد خبر 130649
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز