دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شماره 26 ماهنامه موسیقایی فرهنگ و آهنگ با مطالبی متنوع در زمینه‌های مختلف موسیقی ایرانی و خارجی بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت

مطلبی درباره باب دیلن که به تازگی آلبوم تازه‌اش، «با هم در مسیر زندگی» به بازار آمده نخستین مطلب و در واقع بیشترین حجم این شماره را در مقایسه با سایر مطالب به خود اختصاص داده است. در این شماره از فرهنگ و آهنگ در پرونده‌ای ویژه به آن پرداخته شده است. در پرونده‌ی ویژه‌ی فرهنگ و آهنگ برای باب دیلن، خواننده محبوب نسل‌هایی متفاوت، درکنار گفت‌و گویی با او، دو یادداشت درباره‌ی این آلبوم تازه را می‌خوانید.

گفت‌و گویی مفصل با پژمان حدادی یکی دیگر از مطالب این شماره‌ی فرهنگ و آهنگ است. در بخش «چهره‌ها» و در این مصاحبه پژمان حدادی درباره‌ی شیوه‌ی تمبک‌نوازی و نیز فعالیت‌هایش در گروه‌های «ضربانگ» و «دستان» صحبت کرده است.

نگاهی تازه به زندگی و زمانه‌ی بانو قمرالملوک وزیری به مناسبت پنجاهمین سال درگذشتش بخش دیگر مطالب شماره‌ی ۲۶ فرهنگ و آهنگ است، گزارشی متفاوت از زندگی قمر با عنوان «حنجره مردم» که به فعالیت‌ها و زندگی او و نیز فضای اجتماعی‌-سیاسی آن روزها می‌پردازد. فضایی که بیشترین تاثیر را بر زندگی قمر گذاشت.

«شهر خاموش»، آلبوم اخیر کیهان کلهر، در چند ماه اخیر با استقبال خوبی روبه‌رو شد. در بخش «نوعی نگاه» این شماره از فرهنگ و اهنگ یادداشتی درباره‌ی این‌ آلبوم می‌خوانید. مطلب دیگر این بخش، نگاهی به مبانی ساختاری موسیقی دستگاهی ایران است که در آن به تفصیل به تاریخچه‌ی موسیقی دستگاهی پرداخته شده. همچنین یادداشت «زیر تیغ» در بخش آن روی سکه، نگاهی دارد به موسیقی کلاسیک در آلمان نازی.

در شماره‌های پیشین فرهنگ و آهنگ، در بخش «نیم نگاه» سلسله مطالبی درباره‌ی موسیقی کودک منتشر شده بود که در این شماره از مجله نیز، بخش نهم این مطالب تحت عنوان «کاوشی در موسیقی کودک» به بررسی کتاب «از ارف تا چهارگاه» به قلم «مهدی آذرسینا» پرداخته شده است. در بخش نگاه نیز گفتاری درباره‌ی مرز بین بازی و هنر، با عنوان «موسیقی، یک بازی صوتی یا هنر؟» منتشر شده است.

در شماره‌ی ۲۶ فرهنگ و آهنگ، بخش نخست یادداشت‌هایی را درباره‌ی اصول پایه‌ی معلمی موسیقی با عنوان «دانشگاه ایستگاه آخر است» می‌خوانید. در بخش «تخته سیاه» نیز یادداشتی درباره موسیقی اسپکترال منتشر شده که بخش نخست آن را در شماره‌ی پیشین خوانده بودید. در بخش همسایه‌ها، قسمت چهارم «مرور تاریخی بر پیوند موسیقی و سینما» را می‌خوانید. در این بخش به کاربردهای موسیقی در انواع صحنه‌های یک فیلم پرداخته شده است.

پاورقی این شماره از فرهنگ و‌آهنگ، قسمت پنجم «موسیقی مدرن و برخورد آهنگسازان ایرانی» است و بخش پایانی مجله، مطابق روال همیشه «ویترین» است که در آن تازه‌ترین آلبوم‌های موسیقی معرفی و نقد شده‌اند که از میان آنها می‌توان به «بداهه نوازی محمدرضا لطفی و کنسرت همنوازان شیدا»، «به نام گل سرخ»، «ترانه‌های جنوب» و «قاف عشق» اشاره کرد.

بیست و ششمین شماره‌ی مجله فرهنگ و‌آهنگ با قیمت 2000 تومان برپیشخوان روزنامه‌فروشی و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی عرضه شده است.

کد خبر 89831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز