مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی درحال کار بر روی بسته‌های باتری خورشیدی هستند که می‌تواند تا 50 درصد سبک‌تر از باتری‌های کنونی توسط سربازان مورد استفاده قرار گیرد

سرباز خورشیدی

به گزارش ایسنا، هدف پروژه دو ساله سرباز خورشیدی تولید یک بسته باتری سلولی است که انرژی در آن از ترکیب سلول‌های خورشیدی و دستگاه‌های ترموالکتریک پیش از ذخیره آن برای استفاده بعدی جمع‌آوری می‌شود.

تیمی متشکل از 15 دانشمند و محقق از شش دانشگاه انگلیسی نیز در حال بررسی راه‌های مدیریت،‌ ذخیره و کاربری گرمای تولید شده توسط این سیستم هستند.

این پروژه توسط دانشگاه گلاگو به همراه دانشگاه‌های لاگبرو،‌ استرثکلاید، لیدز، ریدینگ و برونل انجام شده است.

به گفته این محققان، پیاده‌نظام ارتش برای سلاح‌ها، رادیوها، سیستم‌های مکان‌یابی جهانی و بسیاری از دیگر قطعات تجهیزات حیاتی به برق احتیاج دارند. با این باتری‌های جدید، میزان زیادی از وزن در نقاط مختلف توزیع می‌شود.

دستگاه‌های ترموالکتریک گرما را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. هدف این دستگاه جمع‌آوری انرژی و ذخیره آن با استفاده از ترکیبی از یک ابرباتری و یک باتری لیتیوم است.

این پروژه در ماه دسامبر 2011 تکمیل شده و توسط وزارت دفاع انگلیس و شورای تحقیقات علوم فیزیکی و مهندسی حمایت می‌شود. دانشمندان امیدوارند تا در دو سال آینده بتوانند نمونه اولیه این دستگاه را ارائه کنند.

سرباز خورشیدی

به گفته دانشمندان از این دستگاه می‌توان در راه‌های دیگر و با سایر اهداف و برای مثال می‌توان از آن در برنامه‌های جایگاه فضایی برای نیرودهی ماهواره‌ها یا در انتقال مواد دارویی و تدارکات در دمای سرد به مناطق حادثه‌دیده استفاده کرد.

باتری‌های جدید همچنین قادر به جذب انرژی از طیف‌های الکترومغناطیسی خواهند بود و این به سربازان کمک خواهد کرد تا شب‌ها کمتر با تجهیزات مجهز به فناوری مادون قرمز شناسایی شوند.

این تیم تحقیقاتی همچنین در حال تحقیق بر روی این مساله است که چگونه می‌توان هر دو دستگاه را در لباس جنگی سربازان قرار دهند.

کد خبر 130582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز