خدمات ضعیف بانکی درحالی‌که تب‌وتاب خریدهای شب عید به اوج خود رسیده، باعث سرگردانی شهروندان شده‌است.

عابر بانک

به گزارش همشهری، در روزهای پایانی سال و با افزایش خریدهای نوروزی، ارائه خدمات الکترونیک بانکی برای آسایش و راحتی شهروندان اقدامی ضروری به‌نظر می‌رسد اما به‌دلیل عقب‌ماندگی و سرعت پایین شبکه‌های ارتباطی و الکترونیک بانکی، نه تنها مردم طعم راحتی را از این طریق نمی‌چشند بلکه زحمت آنها برای خرید و تسویه حساب حقوق و دستمزد افزایش می‌یابد. این درحالی است که هرساله تبلیغات بانک‌ها برای جذب پول مردم در این روزها افزایش می‌یابد.

صف‌های طولانی در مقابل خودپردازها و قطع کامل یا جزئی فعالیت این دستگاه‌ها بیش از همه موجب گلایه و شکایت مردم شده است. گلایه‌ای که وقتی به مسئولان شعب بانک‌ها ارجاع می‌شود با یک جواب ساده و کوتاه همراه است: ارتباط از شبکه قطع است و به شعبه ارتباطی ندارد. این پاسخ البته شهروندان را قانع نمی‌کند و آنها را راهی خودپردازی دیگر در شعبه‌ای دیگر می‌کند. اما همه مشکلات خدمات به‌اصطلاح نوین بانکی به‌خودپردازها برنمی‌گردد.

سامانه‌های خرید الکترونیک که این روزها بیشتر مراکز خرید و فروش به آن مجهز هستند نیز به‌دلیل پایین بودن ظرفیت خدمات‌رسانی الکترونیک شبکه‌ها عمدتا قطع است و فروشندگان از خریداران پول نقد تقاضا می‌کنند. همچنین اکثر بانک‌ها با اینکه خدمات اینترنتی را راه‌اندازی کرده‌اند اما کمترین بازدهی را دارد. قطع یا سرعت پایین و در نهایت به نتیجه نرسیدن عملیات یا پایین بودن سطح خدمات اینترنتی موجب می‌شود که عملا مردم و فعالان اقتصادی قید عملیات اینترنتی در محل کار و خانه را بزنند و به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.

به گزارش همشهری، مردم در روزهای پایانی سال، با مراجعه به بانک‌ها نیز در نخستین برخورد با این جمله مواجه می‌شوند که پول نقد نداریم و باید چک بین‌بانکی یا چک رمزدار بگیرید. مردم نیز مجبور می‌شوند به جای پول نقد، چک رمزدار یا چک بین بانکی بگیرند اما این همه ماجرا نیست چرا که باید در قبال این چک‌ها مبالغی نیز به‌عنوان کارمزد به بانک‌ها بپردازند. در واقع مردم باید تاوان ضعف سیستم خدمات قدیم و جدید بانک‌ها را بپردازند و در مقابل گله و شکایت با این پاسخ مواجه شوند که بخشنامه از ادارات مرکزی است.
گزارش خبرنگار همشهری حاکی است که هیچ نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد و بانک‌ها مبالغ متفاوتی را از مشتریان در قبال ارائه چک بین‌بانکی و چک رمزدار دریافت می‌کنند.

افزایش تراکنش‌های ناموفق، نبود نقدینگی کافی در دستگاه‌های خودپرداز، قطع مکرر شبکه شتاب و عدم‌اتصال مطمئن خودپردازها و دستگاه‌های کارتخوان، اقدام معنادار برخی بانک‌ها به خروج از شبکه شتاب، اشکالات فنی دستگاه‌های خودپرداز و مسدود شدن حساب‌ها یا توقیف کارت‌های الکترونیک افراد و... تکرار تجربه‌ای همه ساله است و این پرسش را ایجاد می‌کند که سرانجام چه زمان شبکه شتاب بانکی، شتاب می‌گیرد؟

جایگزینی 1.4 میلیارد قطعه اسکناس فرسوده با اسکناس نو

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در تشریح جزئیات اقدام برای تامین اسکناس آخر سال از امحای1.4 میلیارد قطعه اسکناس فرسوده و جایگزینی آن با اسکناس نو در سال گذشته و امسال خبر داد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، صنیعی افزود: در سال 1389 نزدیک به 3 برابر سال قبل اسکناس نو توزیع شده است.

او تصریح کرد: انواع ایران‌چک مورد نیاز کشور از طریق سازمان تولید اسکناس و مسکوک طی سال گذشته و جاری طبق برنامه، تولیدشده است و همانند اسکناس نگرانی از این بابت نداریم. این مقام مسئول افزود: ایران‌چک‌های یک میلیون ریالی، کماکان دارای اعتبار است و مردم می‌توانند همچنان با اطمینان خاطر از این ایران‌چک‌های یک میلیون ریالی استفاده کنند و بخشنامه‌های صادره درخصوص این ایران‌چک‌ها به هیچ وجه به معنای جمع‌آوری آنها نبوده و فقط قرار است در هنگام فروش اعلامیه فروش تکمیل شده و همچنین در هنگام تحویل آنها به بانک پس از احراز هویت، اعلامیه بازخریدی تکمیل شود.

کد خبر 130559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز