همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه با ابراز نگرانی از بالا بودن مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در کشور گفت : مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در کشور 2 برابر استاندارد کشورهای اروپایی است در حالی که مصرف سرانه شیر در ایران یک سوم کشورهای پیشرفته است.

شیر

 دکتر ضیاءالدین مظهری با اعلام این خبر گفت : سرانه مصرف نوشابه در ایران 24 لیتر و در جهان 12 لیتر اعلام شده، این در حالیست که سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از 80 لیتر و در کشورهای توسعه یافته حدود 300 لیتر است .

وی با اشاره به اینکه نوشابه‌های گازدار فاقد ارزش غذایی است، ادامه داد : مصرف نوشابه‌های گازدار پیامدهایی همچون افزایش وزن، پوسیدگی دندان‌ها، پوکی استخوان و ... را به همراه دارد، اما شیر حاوی کلسیم، پروتئین، ویتامین‌ها و ... است که متاسفانه به دلایل مختلف که یکی از مهم‌ترین آن، گسترش نیافتن فرهنگ مصرف شیر در کشور است با استاندارد کشورهای پیشرفته فاصله زیادی دارد و ایرانی‌ها کمتر از یک سوم این استاندارد، شیر مصرف می‌کنند.

دکتر مظهری اظهار داشت : با توجه به اینکه سلامت، رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها نیازمند کلسیم است که در بدن ساخته نمی‌شود، این کلسیم از منابع غذایی تامین می‌گردد که مهم‌ترین آن گروه لبنیات به ویژه شیر است .

وی گفت : یک لیوان شیر حاوی 290 تا 300 میلی‌گرم کلسیم 386 میلی‌گرم پتاسیم و 190 میلی‌گرم سدیم است که افراد می‌بایست با توجه به سن، جنس و وضعیت فیزیولوژی خود از آن استفاده کنند .

علاوه بر نقش موثر کلسیم در استحکام‌بخشی به استخوان‌ها و دندان‌ها، کلسیم موجود در شیر برای عملکرد طبیعی عضلات، تشکیل لخته خون و فعالیت‌های طبیعی سیستم عصبی هم ضروری است .

وی با اشاره به اینکه بدون کلسیم، سیستم عصبی قادر به انتقال پیام‌های عصبی نیست، اضافه کرد : پژوهش‌های اخیر نشان داده است که کلسیم در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش موثری داشته است .

دکتر مظهری تصریح کرد : با وجود تاکید متخصصان بر مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی، مصرف لبنیات و شیر پرچرب به دلیل مضرات آن توصیه نمی‌شود .

وی گفت : هر چه چربی کمتر دریافت کنیم به سلامت خود کمک بیشتری کرده‌ایم، هر چند نباید فراموش کرد، چربی‌های شیر از نظر تامین انرژی و دریافت ویتامین‌های محلول در چربی برای کودکان مفید است، اما برای افراد دچار چربی خون، مصرف شیرهای کم‌چرب و فاقد چربی توصیه می‌شود .

وی افزود: چربی‌های شیر عموما چربی‌های اشباع شده هستند و خطرهای استفاده از شیرهای پرچرب علاوه بر گسترش چاقی و افزایش وزن، گرفتگی عروق و از دست دادن حالت ارتجاعی رگ‌ها‌ست.[نکته بهداشتی روز: چربی‌های اشباع‌شده در برابر چربی‌های اشباع‌ ‌نشده]

وی یادآور شد : پژوهش‌های صورت گرفته، بیانگر رابطه معکوس میان میزان جذب کلسیم شیر و چربی شیر است . به این معنا که هر چه چربی شیر ببیشتر باشد، فرایند جذب کلسیم را با اختلال همراه می‌سازد .

دکتر مظهری ادامه داد : یک لیوان شیر کم چرب (240 سی سی ) دارای 90 کیلو کالری، یک لیوان شیر با چربی معمولی 120 کیلو کالری و یک لیوان شیر پر چرب دارای 150 کیلو کالری است که مقایسه این ارقام به خوبی نشان می‌دهد که مصرف شیر پرچرب، افزایش وزن مصرف‌کنندگان را به همراه دارد .

وی از تحمل نکردن لاکتوز شیر به عنوان عاملی نام برد که حدود یک چهارم افراد به آن مبتلا هستند؛ این افراد به دلیل دچار شدن به دل بهم خوردگی، نفخ و یا اسهال از مصرف شیر اجتناب می‌کنند در حالیکه این افراد می‌توانند از شیرهای بدون لاکتوز که در سال‌های اخیر تولید شده است مصرف کنند.

وی گفت: طی سال‌های اخیر با تولید شیرهای بدون لاکتاز، مشکل این افراد نیز برطرف شده است.

www.behsite.ir

کد خبر 130414
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز