مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

رضا نورانی: موفقیت پروژه کیف پول تلفن همراه در ژاپن و آزمایش‌های گسترده نشان داده که این فناوری آماده است تا تلفن‌همراه را جایگزین کارت اعتباری و پول نقد کرده و همچنین به‌عنوان بلیت الکترونیک وسایل حمل‌ونقل عمومی و سینما و کلید الکترونیک برای درهای خانه‌ها و اداره‌ها به کار رود.

کیف پول تلفن همراه


برای کامل کردن بحث کیف پول تلفن همراه می‌توان گفت که شرکت‌های ارتباطات و مخابرات، چندین سال است که از لحاظ علمی به بررسی این موضوع پرداخته‌اند ولی این فناوری از لحاظ مقیاس جهانی هنوز کامل نشده است.

موضوع کیف پول تلفن همراه در ژاپن یک پایگاه را خصوصا در زمینه حمل‌ونقل عمومی به‌خود اختصاص داده است، از این‌رو پیش‌بینی‌ها راجع به تلفن همراه هنوز هم در بسیاری از زمینه‌ها ناشناخته به‌نظر می‌رسد و این نوع تکنولوژی بایستی تکامل یافته باشد؛ به این معنی که باید تکنیک‌های به‌کارگیری کیف پول تلفن همراه اصلاح شود. علاوه بر آن، این تکنولوژی باید پشتیبانی خود را از اپراتورها، سازندگان، بانک‌ها، خرده فروشان و مشتریان افزایش دهد.

به گزارش دیزاین آرتیکلز، طرح مربوط به کیف پول تلفن همراه به این دلیل که هیچ‌گونه پشتیبانی را ارائه نمی‌دهد هنوز هم به‌صورت گسترده اجرایی نشده است، از این‌رو سال2011 نقطه تحول این موضوع خواهد بود.

تقریبا تمامی اپراتورها، تکنولوژی کیف پول تلفن همراه را پذیرفته‌اند و برخی از اپراتورها نیز در این زمینه پیشتاز بوده‌اند. در آمریکا،
شرکت هایAT&Tو T-Mobile و VerizOn، سیستم ISIS را تشکیل داده‌اند تا به توسعه کیف پول تلفن همراه کمک کنند. این تکنولوژی ممکن است در اواسط سال2012 یک جریان تجاری را ایجاد کند که هدف آن فروش 500 هزار تلفن همراه با کارکرد‌های کیف پول تلفن همراه باشد.

این نوع تلفن‌های همراه در مکان‌های دیگر چندان متداول نیستند و به همین دلیل است که این موقعیت‌ها گذرا هستند. در حال حاضر شرکت‌های نوکیا و سامسونگ، تلفن‌های همراه با کارکردهای کیف پول تلفن همراه را به بازار عرضه کرده‌اند و سایر سازندگان نیز در تلاشند تا به این تکنولوژی دست یابند.

کیف پول تلفن همراه بدون پشتیبانی بانکی کامل نمی‌شود. اپراتورها باید برگه توافق با کارت‌های اعتباری را با امضاکردن تأیید کنند. در حال حاضر، شرکت Barclays و اپراتور‌ها در حال گفت‌وگو و تبادل نظر راجع به این موضوع هستند.

همکاری بین خرده‌فروشان و مشتریان نیز نباید نادیده گرفته شود. آیا نیروی تحریک کافی برای به‌کارگیری خرده‌فروش و مشتریان وجود دارد تا این نوع پرداخت جدید را بپذیرند؟ گذشته از این، خرده‌فروشان نیاز به مبالغ زیادی پول برای نصب یک پایانه فروش کیف پول تلفن همراه دارند. اینکه آنها در این شرایط نامساعد اقتصادی قصد انتقال دارند، موضوعی مبهم است. روی هم‌رفته، مشکلات بسیاری وجود دارد که باید توسط اپراتورها مد نظر قرار گیرد.

در حالی که شرکت‌های بزرگی مانند نوکیا و ویزا همچنان در حال آزمایش پرداخت پول با تلفن همراه هستند بیش از نیمی از کاربران تلفن همراه در ژاپن از تلفن‌هایی استفاده می‌کنند که قادر به امکان پرداخت پول هستند. ژاپن نه تنها پیش روی فناوری پرداخت با تلفن همراه معروف به wallet phone است بلکه مدل‌های تجاری‌ای دارد که راه را برای تبدیل این روش به‌عنوان استاندارد پرداخت پول در آینده هموار می‌کند. اما موانع دیگری وجود دارد که شکستن سد روانی بدبینی مصرف‌کنندگان در مورد استفاده از تلفن همراه به‌عنوان کارت اعتباری و ایجاد مدل‌های تجاری جدید با توجه به از بین رفتن فاصله‌ها میان بانک‌ها، مؤسسات مالی و شرکت‌های تلفن همراه، در زمره آنها محسوب می‌شود.

با وجود موفقیت نسبی ژاپن در زمینه پرداخت با تلفن همراه، تنها یک‌سوم از افرادی که تلفن آنها امکان پرداخت پول را دارد از دستگاه خود برای خرید استفاده می‌کنند. تحقیقات، نشان داده مصرف‌کنندگان در سنین 20 و 30 سالگی کاربران اصلی خدمات پرداخت با تلفن هستند و هنگامی که استفاده از آن را آغاز می‌کنند مایلند به‌طور مداوم استفاده‌کننده باشند به‌طوری که تلفن همراه را ابزار مفیدی برای بررسی عادت‌های خرید توسط شرکت‌ها می‌سازند.

نوکیا، بزرگ‌ترین سازنده تلفن همراه جهان، فروش تلفن‌های دارای امکان پرداخت را آغاز کرده؛ هر چند هزینه‌های ناشی از به‌کارگیری تراشه اضافی مورد نیاز در تلفن‌ها به‌منظور امنیت داده‌ها مانعی برای رشد آنها محسوب می‌شود؛ در نتیجه دستگاه‌های دارای امکان nfc نوکیا گران‌تر از تلفن‌های معمولی هستند.

فناوری ارتباط بی‌سیم برد کوتاه nfc، انتقال اطلاعات بدون تماس در سرعت بالا و همچنین قابلیت‌های زیادی مانند سرویس‌های پرداخت پول مختلف و کاربرد به‌عنوان کلید را امکان‌پذیر می‌کند. برخلاف نوکیا، سازنده‌های ژاپنی، تراشه‌های felica سونی را به‌صورت معمول در تلفن‌های همراه قرار داده‌اند و قیمت‌های آنها نیز با تلفن‌های دیگر قابل رقابت است. طبق گزارش مؤسسه تحقیقات juniper research، تا سال 2013 حدود 700 میلیون تلفن مجهز به فناوری nfc وجود خواهد داشت که اکنون حدود 50میلیون آنها در ژاپن وجود دارند و فرصت رشد بزرگی برای صنعت پرداخت با تلفن و شرکت‌های فراهم‌کننده نرم‌افزار و سخت‌افزار فراهم می‌کنند. در حالی که نگرانی امنیتی در میان کاربران احتمالی این خدمات بالاست، docomo اعلام کرده سیستم قفل از راه دور آن، مانع استفاده‌شدنش توسط دیگران در موارد اضطراری مانند به سرقت رفتن گوشی می‌شود. یکی دیگر از موانع باقی‌مانده برای جلب کاربران بیشتر برای تلفن‌های دارای امکان پرداخت، توسعه شبکه این سیستم است.

کد خبر 130007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز