دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

آرش نهاوندی: عمل ناپسند دزدی مانند سایر پدیده‌ها در عصر نوین که عصر فناوری نام گرفته دچار تحولات زیادی شده و توانسته خود را با تکنولوژی جدید منطبق کند.

طرح - دزدی

در واقع دزدان عصر جدید نیز مانند سایر مردم عادی با تجهیز خود به فناوری روز و آگاهی یافتن از نحوه استفاده از لوازم تکنولوژیک دست به دزدی می‌زنند.

شاید دورانی فرا رسد که دیگر جیب‌بری مفهومی در جوامع نداشته باشد و دزدی الکترونیک و سایر انواع دزدی‌های مدرن جایگزین آن شوند. هم‌اکنون اقدام ناپسند دزدی هویت، رواج یافته اما استفاده از یک فناوری رادیویی خاص، دزدی هویت را نیز وارد مرحله تازه‌ای کرده است.

یک شیوه جدید از دزدی هویت این امکان را به دزدان می‌دهد تا اطلاعات موجود در کارت بدهی و کارت اعتباری شما را حتی بدون دستبرد زدن به کیف‌تان تخلیه کنند.

دزدان امروزی در واقع از تکنولوژی موسوم به هویت فرکانس رادیو یا آر‌اف‌آی‌دی استفاده می‌کنند. با به کار‌گیری این تکنولوژی و استفاده از یک چیپ رادیویی می‌توان به سادگی اطلاعات شخصی را نگهداری و حتی آن را منتقل کرد. این فناوری ابتدا به‌منظور تسهیل نقل و انتقال داده‌های شخصی ابداع شده بود. با این چیپ رادیویی می‌توان کارهایی نظیر اسکن اجناس در فروشگاه‌ها و ردیابی محموله‌ها را با سرعت بیشتر و به سهولت انجام داد. این فناوری همچنین می‌تواند ورود افراد به ساختمان‌هایی که تدابیر امنیتی بالا در آنها رعایت می‌شود را تسهیل کند.

اما اکنون و به‌منظور آسان‌تر‌کردن فرایند خرید اجناس، فناوری آراف‌آی دی در کارت‌های اعتباری و بدهی نیز تعبیه شده است. در واقع با این چیپ رادیویی این امکان فراهم می‌شود که خریداران تنها با لمس کارتخوان خرید خود را انجام دهند. اما همزمان که اسکن کردن با آراف‌آی‌دی آسان می‌شود راه‌های تخلیه اطلاعات نیز با این فناوری تسهیل می‌شود.

والتر آوگوستینوویچ، بنیانگذار شرکت «دژ هویت» و سازنده محافظ برای کارت‌های اعتباری که از خوانده شدن اطلاعات و استفاده نادرست از داده‌های موجود در کارت‌های اعتباری جلوگیری می‌کند، در دیدار از مرکز خرید تورونتو که به همراه ماری گاروفالو، گزارشگر برنامه تلویزیونی« تصویری بهتر از اخبار جهانی» انجام گرفت، به بینندگان تلویزیون نشان داد که چگونه اغلب فروشگاه‌های بزرگ به‌دلیل استفاده از این چیپ رادیویی در معرض خطر دزدان مدرن قرار دارند و آنها به چشم معدن طلا به این فروشگاه‌ها نگاه می‌کنند.

آوگوستینوویچ به‌منظور نشان دادن طریقه این دزدی یک کارت اعتباری و یک بلوتوث انتقال‌دهنده را که هر دو جهت خرید آنلاین قابل دسترسی شده بودند درون یک کیسه سیاه گذاشت و این کیسه را نزدیک کیف‌ها و کیف‌دستی‌های نگهبانان فروشگاه قرار داد. او توانست طی مدت کوتاه حضور خود در این فروشگاه شماره9 کارت اعتباری و تاریخ انقضای این کارت‌ها را با این شیوه به لپ‌تاپی که همراه خود آورده بود منتقل کند. به گفته آوگوستینوویچ دزدان می‌توانند از این طریق از شماره و تاریخ انقضای کارت‌های اعتباری دیگران جهت خرید کالا استفاده کنند. او گفت: دزدان می‌توانند با استفاده از شماره کارت اعتباری و تاریخ انقضای آن و با برداشتن تلفن و گرفتن شماره‌ای خاص و با جعل کردن یک نام و یک آدرس کالای درخواستی خود را با کارت اعتباری دیگران ابتیاع
کنند. اما فناوری آر‌اف‌آی‌دی که می‌تواند دزدی از فروشگاه‌ها را به آسانی امکان‌پذیر سازد چیست و چگونه این فناوری می‌تواند به تسهیل خرید کالا در فروشگاه‌ها کمک کند؟

آر اف‌آی دی

به‌طور کلی شناسایی خودکار و نگهداری داده‌ها‌ روشی است که طی آن تجهیزات خواه سخت‌افزای یا نرم‌افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده‌ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند.

بارکدها، کدهای دوبعدی، سیستم‌های انگشت نگاری، سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا از جمله این راهکارهای شناسایی خودکار هستند. یکی از جدید‌ترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا آراف‌آی‌دی است.

آر اف‌آی دی امروزه توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی چون وال مارت و سازمان‌های مهمی در آمریکا استفاده می‌شود. تصور کنید وارد یک فروشگاه زنجیره‌ای شده‌اید و اقلام مورد نیاز خود را در داخل چرخ دستی قرار داده‌اید. صندوق‌دار با استفاده از بارکد باید تک‌تک اقلام داخل سبد را برداشته و اطلاعات آن را توسط بارکدخوان یکی‌یکی وارد رایانه کند تا فاکتور اقلام انتخابی شما صادر شود. بسیاری از اوقات به‌دلیل آنکه تعداد کالاهای خریداری شده بسیار زیاد هستند، صف‌های طولانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تشکیل می‌شود. تازه گاهی اوقات نیز مخدوش‌شدن علائم بارکد، از خواندن اطلاعات جلوگیری می‌کند که این خود موجب مشکلات بیشتری می‌شود.

با فناوری جدید آر اف‌آی دی شما سبد کالای خود را بر می‌دارید و بدون آنکه مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی شوید یا بدون اینکه مجبور باشید اقلام خریداری شده را به صندوق دار یا نگهبان نشان دهید، از در فروشگاه خارج می‌شوید زیرا برچسب روی کالا دیگر بارکد نیست و از نوع آر‌اف‌آی دی است و با فرستادن علائم رادیویی تمامی اطلاعات از قبیل تعداد، قیمت و وزن کالا را به کامپیوترهای موجود درهای خروجی انتقال می‌دهد.

این برچسب‌ها دارای 2بخش تراشه و آنتن هستند و عملکرد بسیار ساده‌ای دارند. تراشه اطلاعات را از طریق آنتن منتشر می‌کند و حسگرهایی که در اطراف قرار دارند، این اطلاعات را دریافت می‌کند. از جمله مهم‌ترین محاسن آراف‌آی‌دی می‌توان به محاسبه سریع‌تر تعداد کالاهای موجود در انبار بدون نیاز به کمک انسانی اشاره کرد.

به‌طور کلی آر اف‌آی دی سامانه شناسایی بی‌سیمی است که قادر به تبادل داده‌ها به وسیله بر قراری اطلاعات بین یک تگ که به یک کالا متصل شده با یک داده‌خوان الکترونیک است.

سامانه‌های آر اف‌آی دی از سیگنال‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بدون تماس بهره‌گیری می‌کنند.

کد خبر 129928

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز