شروین طاهری: اشتوتگارت برای امیر قلعه‌نویی نامی آشناست. نزدیک به سه سال پیش امیر تازه بازگشته به نیمکت در نخستین اپیزود از سه‌گانه خود در استقلال، بازی با یک تیم اروپایی را تجربه کرد.

استقلال آن روزها در نبرد قهرمانی لیگ سوم حرفه‌ای قرار داشت و قدرتمندترین باشگاه ایران تصور می‌شد و رویارویی آبی‌های تهران با صدرنشین آن روزهای بوندس‌لیگا برای فوتبال ایران اتفاق مهمی قلمداد می‌شد. اما وقتی سوت پایان آن مسابقه به صدا درآمد و بازیکنان دو تیم از زمین بیرون آمدند تنها اتفاق جالب توجه بازی برای ما نمایش چک چند صد هزار مارکی اهدایی ژرمن‌ها به داغدیدگان زلزله بم بود.

سه سال بعد امیر قلعه‌نویی پس از به تکامل رساندن تیم محبوبش در قامت سرمربی تیم ملی ایران مقابل اشتوتگارت قرار می‌گیرد. این بار اما با شخصیت فنی تکامل یافته‌تر که عصاره فوتبال ایران است. او امروز فرصت دارد خاطره ناخوشایند نخستین بازی با اشتوتگارت را از ذهن خود و دیگران مثل امیرحسین صادقی، حسین کاظمی، رضا عنایتی و نیکبخت واحدی پاک کند.

اشتوتگارت با متوسط سنی 77/ 24 سال جوان‌ترین تیم بوندس‌لیگا است و طبیعتاً ستاره چنین تیمی هم باید «سدار تاسچی» 19 ساله باشد. این تیم به گفته مربی‌اش بنا ندارد در تورنمنت امارات خودش را به آب و آتش بزند و به احتمال قوی مثل دیدار روز دوشنبه 18 دی مقابل امارات با ترکیب غیراصلی‌اش به زمین خواهد آمد.

 در جریان شکست 2 بر یک اشتوتگارت از امارات کلیدی‌ترین مهره‌ها مثل هیلده براند، ماتیو، کاکائو و فرناندو میرا غایب بودند و ماریوگومژ هم پس از به ثمر رساندن گل اول توسط «وه» نمره قبولی گرفت و بیرون آمد.

پیش‌بینی می‌شود اشتوتگارت با موقعیتی که در میان صدرنشینان بوندس‌لیگا دارد، محتاط‌تر از هامبورگ بازی کند. تعطیلات حدوداً چهل روزه زمستانی این فرصت را به باشگاه‌های ژرمن می‌دهد تا یک دوره کامل بدنسازی را طی کنند و حالا در فاصله حدود 20 روز به شروع نیم‌فصل دوم، مربیانی مثل «وه» و «دال» نمی‌خواهند بازیکنان‌شان در شکننده‌ترین شرایط فیزیکی زیر فشار قرار بگیرند.

«هورست هلت» مدیر باشگاه اشتوتگارت می‌گوید: «حریف ما، تیم ملی ایران، بسیار قدرتمند است. ده روز است که در امارات اردو زده‌ایم و نمی‌خواهیم در این بازی‌ها انرژی زیادی صرف کنیم.» امیر قلعه‌نویی، اطرافیانش و حتی برخی رسانه‌های ایرانی معتقدند تیم جوان ایران مقابل هامبورگ بازی خوبی را به نمایش گذاشت اما هستند کسانی که کیفیت کلی مسابقه ایران – هامبورگ را بسیار نازل می‌دانند.

 آن‌ها می‌گویند این دیدار کمتر نشانه‌هایی از یک فوتبال اروپایی داشت و این به خاطر درگیری مستمر هامبورگی‌ها با تمرینات سخت بدنسازی طی دو هفته اخیر بوده است. این که دال در نیمه دوم ترکیب تیمش را کاملاً عوض کرد ثابت می‌کند همبازیان مهدوی‌کیا هنوز به دوره بازیابی بدنی نرسیده‌اند. اما نقد مثبت بازی ایران در حرف‌های پس از بازی امیر قلعه‌نویی جایش را به توجیهی سرسری می‌دهد که این نشان از عدم رضایت پنهانی سرمربی تیم ملی دارد.

ایران در مقابل هامبورگ بازی را با 4 لژیونر آغاز کرد و در ادامه یک لژیونر دیگر هم آزمایش شد. هر سه بازیکن خط حمله ایران، رضا عنایتی، رسول خطیبی و جواد کاظمیان در امارات به اردوی ملی پیوسته بودند و کعبی و مبعلی که از نگاه کارشناسان بهترین‌های این میدان بودند نیز هردو در امارات شاغل هستند نه لیگ برتر ایران. اما قلعه‌نویی در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی این تیم را منتخب باشگاه‌های ایران می‌داند و می‌گوید: «ایران با تغییرات هشتاد درصدی نسبت به رقابت‌های جام جهانی و بازی‌های قبلی تیم بزرگسالان ظاهر شد.» اما کافی است به نخستین بازی‌های تیم ملی با سرمربیگری قلعه‌نویی نگاهی بیاندازیم.

آن وقت درخواهیم یافت که بازیکنانی مثل طالب‌لو، صادقی، کاظمی، عنایتی، خطیبی و کاظمیان که در بازی دوشنبه، شاکله تیم ملی را تشکیل می‌دادند از روز اول در لیست اصلی ملی‌پوشان مورد نظر قلعه‌نویی قرار داشته‌اند نه در زمره بازیکنانی که او «یک‌سری جوان» می‌خواندشان.اشتوتگارت امروز با تیم اصلی‌اش بازی نخواهد کرد اما حتی تیم اصلی اشتوتگارت از تیم «جوان» و «کم‌تجربه»ای که قلعه‌نویی به زمین می‌فرستد هم جوان‌تر است. پس او باید با ادبیاتی هوشمندانه‌تر سخن بگوید.

کد خبر 12976

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز