همشهری آنلاین: رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون سیاست خارجی مجلس از تحویل "طرح تجدیدنظر در روابط ایران با امارات متحده عربی " به هیئت رئیسه کمیسیون متبوعش برای بررسی بیشتر خبر داد.

نماینده اسلام اباد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو باخبرگزاری فارس با اشاره به طرح کاهش رابطه جمهوری اسلامی ایران با امارات متحده عربی که در کمیته متبوعش بررسی می‌شد، در خصوص سرنوشت این طرح گفت: این طرح برای بررسی دقیق‌تر و کارشناسی‌تر به هیئت رئیسه کمیسیون سیاست خارجی مجلس ارائه شده است.

وی افزود: جلسات مختلفی در کمیته روابط خارجی کمیسیون سیاست خارجی برای بررسی "طرح تجدیدنظر در روابط جمهوری اسلامی ایران با امارات متحده عربی " برگزار شد و نتیجه کار کمیته به هیئت رئیسه کمیسیون سیاست خارجی ارسال شده است.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: ما می‌خواهیم طرح مذکور در ابتدا در هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی همچنین معتقد است: از آنجایی که طرح‌های مربوط به سیاست خارجی چون جزو مقولات سیاست کلان است، حتماً در قالب مصالح کلی نظام پیش می‌رود.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: در حال حاضر گزارش "طرح تجدیدنظر در روابط جمهوری اسلامی ایران با امارات متحده عربی " از سوی کمیته روابط خارجی کمیسیون سیاست خارجی به هیئت رئیسه کمیسیون ارسال شده است تا اعضای هیئت رئیسه کمیسیون، این طرح را مورد بررسی کارشناسی‌تر و دقیق‌تر قرار دهند.

پیش از این فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود که نقش امارات در موضوعات سیاسی مربوط به ایران در منطقه، نقشی منفی است چرا که آنها همواره سعی دارند که موضوعات از اساس باطل را مطرح کرده و موجب تنش سیاسی شوند.

وی بد رفتاری با اتباع ایرانی را از جمله علل پیگیری نمایندگان برای کاهش روابط با دولت امارات عنوان کرده و گفته بود "نوع رابطه تجاری ایران با امارات، به نفع امارات متحده است ولی در مقابل نوع رفتار آنها با اتباع کشورمان به هیچ وجه قابل توجیه نیست. "

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس همچنین تأکید کرده بود که کشورها باید رابطه سیاسی و اقتصادی را مکمل یکدیگر قرار دهند، اما متأسفانه در مورد روابط اقتصادی ایران و امارات این روابط صرفاً به نفع اماراتی‌هاست و در مقابل روابط سیاسی بین دو کشور نوعاً به ضرر اتباع کشورمان است و بنا بر این دلایل بود که تعدادی از نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند که پیگیر طرحی کارشناسانه باشند که براساس آن در روابط جمهوری اسلامی با این کشور عربی تجدیدنظر شود؛ طرح مقدماتی تجدیدنظر در روابط با امارات هم‌اکنون در کمیته روابط خارجی مجلس تهیه شده اما بررسی و تصویب نهایی آن در اواخر ماه جاری و با حضور مسئولان امر خواهد بود.

او گفته که در حال حاضر روابط تجاری، گردشگری و مالی کشورمان با امارات تناسبی با روابط سیاسی میان دو کشور ندارد و یکی از مهمترین تأثیراتی که طرح تجدیدنظر در روابط با امارات در پی داشت، این بود که در اجلاس بین‌المجالس اسلامی که اخیراً در ابوظبی برگزار شد، اماراتی‌ها از طرح مباحث اختلاف‌انگیز پرهیز کردند.

فلاحت‌پیشه همچنین به این نکته هم اشاره کرده که مقامات و مسئولان اماراتی هنوز راهبرد مبتنی بر تفرقه و اختلاف را از دستور کار خود خارج نکرده‌اند اما رفتار آنها در سرنوشت این طرح بی‌تأثیر نخواهد بود.

 

کد خبر 129741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز