همشهری آنلاین: کمیسیون اتحادیه اروپا حمایت خود را از ضرورت توسعه انرژی هسته‌ای در اروپا اعلام کرد.

به نوشته روزنامه فرانکفورتر روند شاو ،اتحادیه اروپایی با اتخاذ این تصمیم  موضع حامیان استفاده از این انرژی در آلمان را در برابر مخالفان استفاده از انرژی هسته‌ای تقویت کرده است.

دربخشی از  گزارش انرژی کمیسیون اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه 10 ژانویه (20 دی) در بروکسل منتشر می‌شود، آمده است اگرمیزان کنونی مصرف برق و تنوع انرژی تغییر نکند، اتحادیه اروپا در سال 2030 میلادی مجبور به واردات 65 درصد از نیازهای خود در بخش انرژی خواهد شد.

این کمیسیون با وجود اعتراف به "مشکل قابل توجه استفاده از زباله هسته‌ای و انباشت نهایی آن" انرژی هسته‌ای را مقرون به صرفه‌ترین روش برای تولید برق بدون آلوده کردن محیط‌‌ زیست با گازهای گلخانه‌ای دانست.

کمیسیون اتحادیه اروپا به بررسی اثرات قابل توجه اقتصادی در صورت جلوگیری از تغییرات آب و هوایی نیز پرداخته است.

 در گزارش تغییرات آب و هوایی این کمیسیون که آن نیز روز چهارشنبه منتشر می‌شود، هشدار داده شده است که شمار کشته شدگان ناشی از گرمازدگی و سرمازدگی در اروپا در صورتی که دمای هوای زمین تا سال 2071 به طور میانگین نسبت به سال 1990 میلادی سالانه 2.2 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد، به 36 تا 86 هزار نفر در سال خواهد رسید. محصولات جنوب اروپا نیز به یک پنجم کاهش خواهد یافت.

به گفته زیگمار گابریل، وزیر ایالتی محیط زیست آلمان، کمیسیون اتحادیه اروپا بر لزوم تدوین سیاست انرژی در اروپا برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرده است.

گابریل در برلین گفت، این کمیسیون در راهبرد انرژی که ارایه می‌کند، قصد دارد برای اولین بار به صورتی اجباری سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال 2020 به 20 درصد برساند.

گابریل همچنین با توجه به قطع انتقال نفت از روسیه به اروپا بر لزوم بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد و به روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گفت: توسعه بیو سوخت‌ها باید تقویت شود. مواد سوختی بازتولیدی از مواد خام باید با تکنیک آلمانی ایجاد شوند. باید در آینده به صورت گام به گام سوخت‌هایی نظیر بنزین و دیزل را جایگزین کرد.

گابریل در ادامه و با اشاره به مباحث داغی که بر سر بازبینی به کارگیری انرژی هسته‌ای در آلمان  درگرفته‌اند ،از ادموند اشتویبر، نخست‌وزیر ایالت بایرن آلمان انتقاد کرد چرا که وی انرژی هسته‌ای را همسان با توقف انتقال نفت روسیه دانسته است.

وی افزود: مساله اینجا صرفا هراس مردم از منافع اقتصادی صنعت هسته‌ای است. نفت اصولا چه ارتباطی با برق هسته‌ای دارد؟ واردات نفت برای تولید مواد سوختی انجام می‌گیرد. بر خلاف آن، نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق به کار گرفته می‌شوند.

کد خبر 12972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز