گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: در 10 ماه نخست سال‌جاری با وجود کاهش 9 درصدی تصادفات تعداد کشته‌ها 3 درصد افزایش داشته است.

حوادث - تصادف


سردار اسکندر مومنی افزود: با وجود اینکه آمار تصادفات نسبت به سال گذشته کاهش داشته است ولی همچنان میزان تصادفات بالاست و سالانه 23هزارنفر در کشور بر اثر تصادفات برون‌شهری و درون‌شهری کشته و 270هزارنفر مجروح و مصدوم می‌شوند.
وی علت 80 درصد تصادفات رانندگی را شتاب و عجله عنوان کرد و گفت: به این ترتیب سرعت، سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ، استفاده از تلفن همراه، انجام حرکات مارپیچ و... مهم‌ترین علل بروز تصادفات در کشور است.

وی در مورد برنامه‌های پلیس راهور در نوروز گفت: طرح نوروزی امسال شامل 2 بخش است که بخش اول از اوایل اسفندماه آغاز شده و تا 25 اسفند ادامه دارد و بیشتر شامل سفرهای درون‌شهری برای خریدهای نوروزی است که این سفرها تا حد چشمگیری افزایش می‌یابد.

رئیس پلیس راهور افزود: مرحله اصلی طرح نوروزی از 25 اسفندماه آغاز می‌شود و تا 15 فروردین سال آینده ادامه دارد که این طرح با رزمایش پلیس راهور آغاز خواهد شد.

سردار مومنی تصریح کرد: امسال 500 هزار نفر در قالب طرح نوروزی ساماندهی و به‌کارگیری می‌شوند اما افرادی که در طرح نوروزی با پلیس همکاری می‌کنند بیش از این تعداد هستند.

وی تصریح کرد: ‌در طرح نوروزی امسال همچنین 6میلیون نفر از دانش‌آموزان با عنوان همیار پلیس فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: 30 هزار معلم نیز در طرح نوروزی امسال به‌عنوان فرهنگ‌یاران ترافیک با پلیس همکاری می‌کنند و به ایجاد امنیت ترافیکی می‌پردازند.

رئیس پلیس راهور گفت: در طرح نوروزی سال گذشته نقاط ضعفی وجود داشت که شامل نقاط روستایی و حاشیه بود که برای برطرف کردن این نقطه ضعف اقدام به به‌کارگیری دهیاران در روستاها کردیم. وی تصریح کرد: در طرح نوروزی امسال
10 هزار دهیار با پلیس همکاری می‌کنند.

وی گفت:‌ در طرح نوروزی امسال از 30 فروند بالگرد برای کنترل بار ترافیکی استفاده می‌شود که تعداد این بالگردها در سال گذشته 10فروند بود.

رئیس پلیس راهور افزود: همچنین در سال‌جاری برای اولین بار از پرنده‌های فوق‌سبک برای کنترل بار ترافیکی استفاده می‌شود.

توقیف 3روزه خودروهای متخلف در نوروز

وی تصریح کرد: در ایام نوروز با تخلفات حادثه ساز مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، حرکات آکروباتیک و استفاده نکردن از کمربند ایمنی که موجب بروز سوانح جرحی و فوتی می‌شود به‌طور جدی برخورد می‌شود.
سردار مومنی گفت: افرادی که به علت این تخلفات متوقف شوند خودروی آنان به مدت 3روز توقیف می‌شود.

افزایش ساعت کار مراکز تعویض پلاک

سردار مومنی گفت: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و افزایش خرید و فروش خودرو از سوی مردم، ساعت کار مراکز تعویض پلاک افزایش می‌یابد و تا 14اسفند ماه این مراکز تا ساعت 16:30 خدمات ارائه می‌کنند.
وی افزود: تا پایان اسفندماه ساعت کاری مراکز تعویض پلاک تا ساعت 18 افزایش می‌یابد و درصورت لزوم این مراکز ملزم به فعالیت تا ساعت بیشتری هستند.

نصب کیسه هوا از سال 90 اجباری است

وی در مورد کیسه هوا گفت: نصب کیسه هوا در خودروهای سواری تولید داخل براساس قانون، اجباری است و پلیس نیز مجری قانون است.

رئیس پلیس راهور افزود: خودروسازان چند سالی مهلت داشتند تا زمینه اجرای این قانون را فراهم کنند، بر همین اساس از سال اول برنامه پنجم توسعه این قانون اجباری شده و پلیس با متخلفان برخورد می‌کند.

کد خبر 129568

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز