گروه حوادث: تحقیقات مشترک کارآگاهان پلیس و اطلاعات از فعالیت یک شبکه بزرگ قاچاق انسان از ایران به اروپا پرده برداشت.

قاچاقچیان که 6 مرد و 2 زن هستند با راه‌اندازی 5 آژانس مسافرتی در شهرهای تهران و اهواز اقدام به فریب مردم به ویژه زنان تنها کرده و با استفاده از گذرنامه و ویزای جعلی 300 نفر را به کشورهای اروپایی قاچاق کرده‌اند.
دستگیری زنی تنها در آلمان
دو ماه پیش هنگامی که ماموران پلیس هامبورگ به زن جوانی که ظاهری آسیایی داشت ظنین شدند و به بررسی مدارک او پرداختند. مدارک این زن نشان می‌داد که او یک مسافر ایرانی است که برای تفریح به آلمان سفر کرده است، اما با بررسی دقیق گذرنامه و ویزای او  مشخص شد این مدارک به طرز ماهرانه‌ای جعل شده‌اند، بنابراین زن جوان  از آلمان اخراج شده و با اولین پرواز در فرودگاه مهرآباد به ماموران پلیس ایران تحویل داده شد.
وعده های جعلی برای  سفرهای رؤیایی
زمانی که پرونده زن جوان روی میز قاضی صابری زفرقندی سرپرست مجتمع قضایی فرودگاه قرار گرفت وی با دستوری ویژه، بازپرس مهاجری را مسئول رسیدگی به پرونده کرد و به این ترتیب تحقیقات تخصصی از زن جوان آغاز شد. این زن پس از انتقال به شعبه اول بازپرسی در بازجویی‌ها گفت: مدتی پیش در حالی که به تازگی از شوهرم جدا شده بودم، تصمیم گرفتم به اروپا سفر کنم، اما نتوانستم از طریق سفارت‌های اروپایی، ویزا  تهیه کنم.  چند روز بعد در یکی از پارک‌های تهران با زنی به نام میترا آشنا شدم که  مدعی بود صاحب یک آژانس مسافرتی را می‌شناسد که به راحتی می‌تواند ویزای کشورهای اروپایی را تهیه کند.
زن جوان در ادامه گفت: پس از مراجعه به این آژانس، مدیر آن که مرد جوانی بود به من گفت: تاکنون برای زنان زیادی ویزای کار و اقامت دائم در کشورهای اروپایی تهیه کرده است و آنها اکنون به راحتی در  این کشورها زندگی می‌کنند، من که فریب حرف‌هایش را خورده بودم، 6 میلیون تومان به وی پرداختم تا علاوه بر گرفتن ویزا و اقامت در کشور آلمان، برایم کار خوبی در این کشور پیدا کند.
چند روز بعد، هنگامی که با مدارکی که این مرد برایم تهیه کرده بود به آلمان سفر کردم متوجه شدم که همه حرفهای او دروغ بوده و در حالی که قرار بود در آنجا رابطان شرکت به دنبالم بیایند و مرا به اقامتگاهم منتقل کنند، پس از چند روز سرگردانی از سوی پلیس دستگیر شدم. پس از اظهارات زن جوان به دستور بازپرس مهاجری تحقیقات پلیسی برای شناسایی رئیس آژانس مسافرتی آغازشد و این در حالی بود که شکایت‌های مشابهی از سوی چند زن دیگر که آنها نیز فریب آژانس مسافرتی را خورده بودند در اختیار پلیس قرار گرفته بود.  از آنجا که احتمال می رفت  پلیس با یک باند قاچاق انسان به کشورهای اروپایی روبرو باشد، تحقیقات مشترک با ماموران اطلاعات برای شناسایی اعضای این باند آغاز شد.  کارآگاهان در تحقیق از شاکیان پرونده دریافتند بیشتر آنان زنان مجرد یا مطلقه‌ای هستند که با رؤیای ساختن زندگی خوب و به دست آوردن کار مناسب فریب مرد جوانی به نام محمد را خورده و مبالغ هنگفتی به وی پرداخته اند.  پس از به دست آمدن این اطلاعات در حالی که تحقیقات پلیسی نشان می‌داد اعضای باند از 5 آژانس مسافرتی در شهرهای تهران و اهواز برای فریب طعمه‌های خود استفاده می‌کنند، جستجو برای شناسایی این دفاتر آغاز شد و مدتی بعد ماموران موفق شدند سردسته باند را شناسایی و دستگیر کنند.  با انتقال این مرد و 5 همدست او به دادسرای فرودگاه مشخص شد اعضای باند تاکنون 300 زن و مرد را فریب داده و آنها را به کشورهای اروپایی قاچاق کرده اند.
 زوج جوان، جاعلان ویزا و گذرنامه
در بازجویی از متهمان مشخص شد آنان پس از شناسایی طعمه‌های خود که بیشتر آنها را زنان تشکیل می‌دادند، از طریق زنی به نام میترا وارد عمل می‌شدند ، این زن وظیفه داشت با فریب طعمه‌ها و دادن وعده‌های دروغین آنان را به آژانس های مسافرتی بکشاند.
 پس از آن اعضای باند کار خود را آغاز می‌کردند و پس از آنکه مبالغ هنگفتی از طعمه‌ها دریافت می‌کردند، زوج جوانی که مسئول جعل ویزا و گذرنامه بودند اقدام به جعل مدارک می‌کردند. پس از آماده شدن مدارک زنان ساده لوح بی آنکه از جعلی‌بودن مدارک خود باخبر باشند سفر رؤیایی خود به کشورهای اروپایی را آغاز می‌کردند. بازپرس مهاجری با بیان این خبر گفت: هم اکنون 6 نفر از متهمان در بازداشت بسر می برند و جست و جو برای دستگیری دو عضو فراری باند ادامه دارد.
کد خبر 12940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز