دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

وقتی با هم صحبت کردیم- باهم یعنی من و تعدادی از نمایندگان شما نوجوانان -این نتیجه به دست آمد:

از میان 10 نفر پاسخ‌گو، در خانه بیشتر آنها، یعنی حدود 8  نفر فرهنگ‌نامه نبود. البته از میان آن 8 نفر 2 نفر از سایت های اینترنتی برای به دست آوردن اطلاعات استفاده می‌کردند و یک نفر کتابخانه می‌رفت و بقیه هم تنبلی‌شان می‌آمد و ترجیح می‌دادند سؤالاتشان را از دبیرها بپرسند. آن 2 نفری هم که در خانه فرهنگ‌نامه بزرگسال داشتند حوصله رفتن سراغ  کتاب به آن قطوری را نداشتند.  

آنها شاید نمی‌دانند که  همه تنبلی برای همان لحظات اول است. برای این‌که موقعیت مکانی‌ات را تغییر بدهی و به کتاب برسی.  البته اگر در خانه یا محلی که هستی، کتاب فرهنگ لغت یا دایره‌المعارفی باشد وگرنه کتاب را که برداری بقیه قضایا حل است. اگر کتابی که به آن مراجعه می کنی یک دایره‌المعارف یا دانش‌نامه باشد، خیلی زود در عجایب و غرایب کتاب حل می‌شوی یا در سیاه‌چاله‌ای در فضا گم می‌شوی و...

فقط اول کار سخت است که بروی و مثلاً کتاب «فرهنگ‌نامه نام‌آوران» را برداری. حالا چرا «فرهنگ‌نامه نام‌آوران» را می‌گوییم؟ چون از این کتاب هفته گذشته در سی و هفتمین دوره کتاب سال تقدیر شد.

این کتاب که مرجعی برای آشنایی با سرشناس‌ترین چهره‌های تاریخ ایران و جهان است، با فهرست الفبایی نام‌آوران آغاز می‌شود و بعد شما را با مهم‌ترین و سرشناس‌ترین چهره‌های سیاسی، ورزشی، تاریخی، مذهبی، رهبران، شاعران، سینماگران، ورزشکاران،  مخترعان و... آشنا می‌کند. یا می‌توانی برای یک تحقیق به «فرهنگ‌نامه نوجوان» (کلید دانش) مراجعه کنی و ساعت‌ها در میان صفحات آن بچرخی و خسته هم نشوی. یا به کتاب‌های مرجع دیگر مانند کتاب سخن یا کتاب فرهنگ خانم امیرقاسمی یا فرهنگ آسان مراجعه کنی.

اما بزرگ‌ترین آنها «فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان» است که گروهی از پژوهشگران شورای کتاب کودک آن را برای نوجوانان تدوین می‌کنند و در تألیف آن علاوه بر گروهی که درباره درستی اطلاعات نظر می‌دهند، گروهی هم هستند که مطالب را برای نوجوانان می نویسند تا قابل فهم و استفاده باشد و کارکردن با کتاب راحت‌تر شود.این فرهنگ‌نامه در ۲۴ جلد طراحی شده و تاکنون ۱۳ جلد از آن منتشر شده‌است.

کد خبر 128797
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز