همشهری آنلاین: رئیس دفتر دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد که دبیر کل جدید این اتحادیه در نشست سران در بغداد انتخاب خواهد شد.

عمرو موسی اتحادیه عرب

 به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، هشام یوسف، رئیس دفتر دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد که انتخاب دبیر کل جدید اتحادیه عرب در دستور کار نشست سران کشورهای عربی در بغداد که قرار است نهم فروردین برگزار شود، خواهد بود.

 وی افزود: دوره دوم دبیرکلی عمرو موسی که 10 سال در این پست بود، در اواسط ماه مه به پایان می‌رسد و کشورهای عضو اتحادیه باید جانشین وی را انتخاب کنند.

 هشام یوسف افزود: هیچ ارتباطی میان نامزدی عمرو موسی برای ریاست جمهوری مصر و تصمیم وی مبنی بر پایان دادن به وظیفه خود در اتحادیه عرب وجود ندارد. وی قبلا بارها تاکید کرده بود که تنها دو دوره پست دبیر کلی را بر عهده خواهد داشت. مساله نامزدی وی برای ریاست جمهوری یک مساله شخصی است و خود موسی در زمان مناسب آن را اعلام خواهد کرد.

 رئیس دفتر دبیرکل اتحادیه عرب با بیان این که زمان زیادی تا برگزاری نشست باقی مانده، اظهار کرد: تاکنون هیچ کسی نامزدی خود را برای تصدی پست دبیرکلی اتحادیه عرب به دبیرخانه این اتحادیه اعلام نکرده است.

 از سوی دیگر منابع دیپلماتیک مصری اعلام کردند که قاهره کسی را برای جانشینی عمرو موسی نامزد نکرده و به خاطر تحولات اخیر این کشور هیچ گونه موضعی در این باره به دبیرخانه اتحادیه عرب اعلام نشده است.

 این در حالی است که از زمان تاسیس اتحادیه عرب در سال 1944 تاکنون پست دبیرکلی همیشه در اختیار مصر بوده به جز دوره‌ای که به دلیل امضای توافقنامه‌ صلح با رژیم صهیونیستی در سال 1979 مقر دبیرخانه اتحادیه عرب از قاهره به تونس برده شد و الشاذلی القلیبی تونسی، دبیرکل اتحادیه عرب شد که در سال 1990 مقر آن به قاهره بازگردانده شد و عصمت عبدالمجید مصری به مدت 10 سال این پست را در اختیار گرفت.

 از سوی دیگر روزنامه الخبر الجزایر اعلام کرد که این کشور تلاش خود را برای نامزدی الاخضر الابراهیمی، دیپلمات بازنشسته الجزایری برای پست دبیرکلی اتحادیه عرب آغاز کرده است.

کد خبر 128543
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز