چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی: 1 - جشنواره فیلم فجر یک رویداد مهم هنری در کشور است. اهالی سینما، اصحاب رسانه، نویسندگان، اهل فرهنگ، دانشجویان، اقشار و طبقات و گروه‌های سنی مختلف تا همکاران ما در مجموعه مدیریت شهری به تکاپو می‌افتند که حداکثر بهره را از این فرصت اکران متمرکز تولیدات یکسال سینمای ایران ببرند.

این تکاپو و درخواست‌ها بسیار ارزنده است و نشان از نشاط و ذوق عمومی دارد اما امکانات و ظرفیت سینمایی پایتخت قطعا نمی‌تواند پاسخگوی این مطالبات باشد. یکی از دلایل ورود مدیریت فرهنگی شهر به جشنواره فیلم فجر، به‌صورت گسترده، فراهم کردن زمینه مشارکت بیشتر شهروندان در این جشنواره بود. در همین ایام با همت مضاعف همکاران ما در مدیریت فرهنگی شهر تلاش شد تا مجتمع سینمایی راگا در جنوب شهر و در منطقه 20 آماده‌سازی‌ شود و در اختیار این جشنواره قرار گیرد. مجموعه‌ها و پردیس‌های سینمایی مدیریت شهری با ظرفیت و تعداد صندلی قابل توجه در اختیار جشنواره قرار گرفت؛ پردیس سینمایی ملت، پردیس سینمایی تماشا، پردیس سینمایی راگا، ایوان شمس ، مجموعه فرهنگی برج میلاد، سینما بهاران و سینما آزادی با ظرفیت بالا (مجموعاً با حدود 7 هزار صندلی در هر نمایش) دراختیار شهروندان عزیز قرار گرفت. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که در طول جشنواره فجر استفاده از این ظرفیت‌ها کم‌سابقه بوده است. کمک به سینما و هنرمندان همچنین گسترش و فراهم‌کردن زمینه استفاده شهروندان از محیط‌های سینمایی مناسب یک تکلیف اساسی برای مدیریت فرهنگی شهر است. در زمینه توسعه فضاهای فرهنگی سینمایی مدیریت شهر معتقد است که امکانات بخش خصوصی، درصورت جهت‌دهی مناسب که منجر به سودآوری و تشویق و ترغیب این بخش شود کمک مؤثری به مدیران فرهنگی نظام خواهد بود.


2 - مصرف دخانیات و مضرات آن به‌طور جدی در جوامع مورد توجه قرار گرفته است. آمارها حاکی از این واقعیت است که صدمات جانی ناشی از دودکردن سیگار و مشتقات آن رقم قابل ملاحظه‌ای را تشکیل می‌دهد. به آمار در این زمینه توجه فرمایید:


-6.14درصد از بیماری‌های افراد 15 تا 69 سال ناشی از مصرف دخانیات است.


- در حال حاضر17 درصد از افراد جامعه ما به استعمال سیگار و قلیان می‌پردازند.


- 25 نوع بیماری از قبیل بیماری‌های کبد، قند، سرطان‌های مختلف، بیماری‌هایی که به جنین وارد می‌شود و مشکل نازایی بانوان به‌دلیل استعمال دخانیات است.


- در جهان سالانه 5 میلیون نفر به‌دلیل استعمال دخانیات فوت می‌کنند که در ایران این رقم 50 هزار نفر است.


- به‌طور متوسط روزانه هر فرد سیگاری 6/13 نخ سیگار می‌کشد که یعنی 68 میلیون نخ سیگار روزانه در کشور استعمال می‌شود که این میزان 9 هزار میلیارد تومان خسارت در سال به اقتصاد کشور وارد می‌کند.


- متأسفانه در تهران وضعیت خوبی در مورد استعمال دخانیات نداریم و همه این مسائل ما را در مدیریت شهری برآن داشت که به این موضوع به‌طور جدی بپردازیم و شورای شهر لایحه شهرداری را با عنوان شهر عاری از دخانیات در ابتدای سال 89 به‌تصویب رساند. براساس آن مصوبه، اقداماتی صورت گرفته یا در حال برنامه‌ریزی و اجراست که نخستین گام آن برگزاری جشنواره شهر بدون دخانیات در منطقه 18 بود و در 25 و 26 بهمن برگزار شد.


اقدامات در این زمینه در 6 کمیته مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که شرح وظایف آنها از این قرار است: آموزش پرسنل سازمان‌های اتوبوسرانی، مترو و همچنین زدن برچسب بر تمامی تاکسی‌های شهر تهران، ممنوعیت فروش مواد دخانی در دکه‌های روزنامه فروشی از اول اسفندماه، افتتاح 6 پارک عاری از دخانیات در مناطق مختلف شهر تهران، ابلاغ ممنوعیت استعمال دخانیات در تمامی اماکن مسقف شهرداری تهران آماده‌سازی‌ کلینیک‌های شهرداری تهران برای ارائه مشاوره ترک. امید است که این اقدامات هوای پاک را برای شهروندان عزیز به ارمغان آورد.

 

کد خبر 128524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز