گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: اعزام800‌ هزار عمره‌گزار ایرانی به سرزمین وحی از اواسط هفته آینده آغاز می‌شود.

حج

مدیرکل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت در این باره به همشهری گفت: کار صدور ویزای زائران عمره‌گزار ایرانی 26 بهمن آغاز می‌شود و تاکنون ویزای جمعی از زائران عمره‌گزار صادر شده‌است.علی‌اکبر غیرتی اظهار کرد: کار صدور ویزای زائران ایرانی از سوی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور، انجام می‌شود و اساس برنامه‌ریزی جداول پروازی عمره‌گزاران ایرانی نیز براساس تعداد ویزاهای صادره است.


به گفته وی، از هفته آینده روزانه بین4 تا 5هزار نفر از زائران ایرانی برای انجام اعمال عمره مفرده از ایستگاه‌های پروازی کشورمان عازم عربستان می‌شوند. پیش ازاین نیز رئیس سازمان حج و زیارت درباره وضعیت تاخیر در پروازهای زمان‌بندی‌شده گفته بود: ‌با شروع اعزام‌های دور جدید عمره‌، کاروان‌هایی که در زمان مقرر اعزام نشده‌اند، مابین پروازهای عادی نوبت پرواز می‌گیرند و زائران از این موضوع نگران نباشند. 800 هزار عمره‌گزار ایرانی طی پروسه‌ای از هفته آینده تا مرداد‌ماه سال 90 به عربستان سعودی اعزام می‌شوند.

احتمال افزایش سهمیه عمره

رئیس سازمان حج و زیارت اخیرا در مازندران اعلام کرده که افزایش زائران تمتع امکان‌پذیر نیست اما احتمالا تعداد زائران عمره طی سال‌های آینده افزایش می‌یابد. هم‌اکنون یک میلیون و 600 هزار نفر در نوبت تشرف حج تمتع هستند که با توجه به سهمیه 100هزار نفری ایران در موسم تمتع، تشرف این تعداد 16 سال طول می‌کشد.رئیس سازمان حج و زیارت درباره هزینه‌های عمره گفت: با توجه به میزان خدماتی که ارائه می‌شود، در مبلغ پایه تغییری ایجاد نمی‌شود.


بیماری، مانع عمره نیست


یکی از مسائلی که در حج تمتع امسال مشکلاتی ایجاد کرد، نداشتن استطاعت جسمانی برخی از حجاج ایرانی بود؛ اما ظاهرا استطاعت جسمانی در عمره چندان مطرح نیست. معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت در این باره گفت: بحث استطاعت جسمی که در حج تمتع مطرح است، در عمره، وجود ندارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه عمره پروسه‌ای 6ماهه است، با کنترل بیماری، زائر می‌تواند در مراحل بعدی عمره اعزام شود. امین‌رضا طباطبایی اظهار کرد: می‌توان با شناسایی و کنترل بیماری، تمامی عمره‌گزاران را به سرزمین وحی اعزام کرد. وی اعتیاد را تنها عامل به تعویق افتادن اعزام متقاضیان به‌ عمره دانست و اعلام کرد: متقاضیان عمره اگر اعتیاد داشته باشند به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند و پس از ترک اعتیاد و ارائه گواهی ترک اعتیاد توسط پزشک معتمد سازمان، افراد به عمره اعزام می‌شوند.


ضرر 600 میلیون تومانی اعتیاد


در موسم اعزام حج تمتع هیچ زائر ایرانی به‌دلیل همراه داشتن مواد‌مخدر در فرودگاه‌های عربستان دستگیر نشد که این موفقیت نتیجه برخورد جدی و قاطع نیروی انتظامی با این موضوع بود.البته زائران معتاد افزون بر جفایی که بر خود کردند، ضرری مالی نیز متوجه سازمان حج و زیارت کردند. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، زائران ایرانی حامل مواد‌مخدر در حج امسال خسارت 600میلیون تومانی به سازمان حج وزیارت وارد کردند.


علی لیالی در همایش تجلیل از فعالان صیانت از حجاج و عمره‌گزاران ایرانی در برابر مواد‌مخدر اظهار داشت: با عزم ملی که برای مبارزه با مواد‌مخدر و جلوگیری از خروج زائران حامل مواد‌مخدر از کشور صورت گرفت، موفق شدیم امسال از خروج زائران حامل مواد‌مخدر جلوگیری کنیم. وی اظهار کرد: سازمان حج و زیارت در مراسم حج امسال به‌علت دستگیری و بازگرداندن زائران حج، متضرر شد، زیرا نتوانست افرادی را جایگزین این افراد کند.البته رئیس سازمان حج و زیارت توضیح داد که از نظر سازمان حج و زیارت این هزینه‌ها ضرر نیست بلکه موجب افزایش قدرت چانه‌زنی ما در برابر مسئولان سعودی می‌شود.

کد خبر 128492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز