گروه ادب و هنر: 30ساعت پیش از برگزاری مراسم پایانی مهم‌ترین بخش بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، یعنی بخش سودای سیمرغ که به مسابقه سینمای ایران اختصاص دارد، نامزدهای 16رشته این بخش برای دریافت جایزه، معرفی شدند.

فیلم -«جدایی نادر از سیمین»

جشنواره فیلم فجر که ملغمه‌ای از جشنواره‌های سینمایی خارجی و مشخصا آلیاژ اسکار و کن محسوب می‌شود، یکی دو روز پیش از مراسم معرفی برندگان، فهرستی از نامزدان بخش‌های مختلف را معرفی می‌کند. در جشنواره‌های سینمایی همچون کن وقتی فیلمی به بخش مسابقه راه‌می‌یابد یعنی در رشته‌های گوناگون آن فستیوال، نامزد دریافت جایزه است و برای همین در بیشتر این جشنواره‌ها که معمولا شرط شرکت در آنها عدم‌نمایش عمومی فیلم‌هاست، داوران همزمان یا چند ساعتی زودتر از دیگران فیلم را می‌بینند؛

روی همین حساب خود را درگیر معرفی نامزدان احتمالی نمی‌کنند اما در اسکار که اساسا جشنواره محسوب نشده و به‌عنوان یک جایزه مراسم برپا می‌کند‌ و برای همین شرط شرکت در آن اکران فیلم پیش از برگزاری مراسم اسکار است، چند هزار داور رای خود را به آکادمی ارسال و پس از جمع‌آوری، حدود یک ماه پیش از برگزاری مراسم پایانی، نامزدان بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند اما به‌هرحال جشنواره فیلم فجر29، پس از کش و قوس‌های فراوان و چندبار بدقولی، مانند اجرای نامنظم دیگر بخش‌هایش، دیروز ظهر، فهرست بلندبالایی از نامزدان 16بخش فنی و اصلی را معرفی کرد که در برخی رشته‌ها به‌جای 5 نامزد، 7 نامزد اعلام شده‌اند.

از 33 فیلم که برای شرکت در بخش مسابقه سینمای ایران پیش از برگزاری جشنواره معرفی شدند، مصایب چارلی به جشنواره نرسید، جعبه سیاه به‌دلیل مستندبودن از مسابقه کنار گذاشته شد و اخراجی‌ها3 ساخته مسعود ده‌نمکی به دلایل نه‌چندان مشخص، خود از این بخش کناره‌گیری کرد. اخراجی‌ها 3 در کاخ جشنواره برای اهالی رسانه اکران نشد اما در این یکی دو روز آخر جشنواره در چند سینمای مردمی به نمایش گذاشته شد. غیراز این دو فیلم، 6 فیلم ارتباط خانوادگی(نادر مقدس)، گلوگاه شیطان(حمید بهمنی)، خاک و آتش(مهدی صباغزاده)، گلوگاه(ابراهیم معیری)، آسمان هشتم(حسن نجفی) و خانه امن است (ناصر رفایی) در هیچ رشته‌ای در این دوره از جشنواره نامزد دریافت سیمرغ بلورین نشدند تا رقابت واقعی بخش مسابقه مانند هرسال میان 24 فیلم برگزار شود.

در این میان فیلم‌های کارگردانان سرشناسی چون بهروز افخمی، کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی کیا و محمدعلی طالبی عمدتا در یکی دو رشته فنی نامزد شده‌اند. فیلم‌های فرزند صبح، خیابان‌های آرام، گزارش یک جشن، باد ومه و ورود آقایان ممنوع در 2 رشته و فیلم‌های سعادت‌آباد، سیب و سلما، پایان‌نامه، مرگ کسب و کار من است،پاریس تا پاریس و اینجا بدون من، صرفا در یک رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر 29 هستند.

با تمام این احوال، جهانگیر الماسی، مجید انتظامی، ابوالقاسم طالبی، جابر قاسمعلی، علی معلم و حسن عباسی که داوری بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) جشنواره بیست و نهم فیلم فجر را برعهده داشتند، روز گذشته فهرست نامزدها را برای رشته‌های 16 گانه این بخش منتشر کردند. آسمان محبوب (داریوش مهرجویی)، جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)، جرم (مسعود کیمیایی)، آلزایمر (احمدرضا معتمدی) و 33روز (جمال شورجه) 5 فیلمی هستند که برای کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، اصغر فرهادی، احمدرضا معتمدی و محمد بزرگ‌نیا نیز برای سیمرغ کارگردانی با یکدیگر رقابت دارند.لیلا حاتمی (جدایی نادر از سیمین)، ویشکا آسایش (ورود آقایان ممنوع)، مهتاب کرامتی (آلزایمر)، لادن مستوفی (گلچهره)، غزل شاکری (آینه‌های روبه‌رو)، هانیه توسلی (ندارها) و فاطمه معتمدآریا (اینجا بدون من) نامزدهای بهترین بازیگر زن و مهدی هاشمی (آقا یوسف و آلزایمر)، پرویز پرستویی (سیزده 59)، فرخ نعمتی (برف روی شیروانی داغ)، علی مصفا (آسمان محبوب)، پولاد کیمیایی (جرم)، پژمان بازغی (ندارها) و حسین یاری (پاریس تا پاریس) نامزدهای بهترین بازیگر مرد این دوره از جشنواره هستند.

فیلم فرهادی، محبوب تماشاگران

ازسوی دیگر، با انتشار آمار انتخاب‌های مردمی در نهمین روز جشنواره بیست و نهم فیلم فجر(24 بهمن)، فیلم «جدایی نادر از سیمین» صدرنشین جدول در این روز بوده است. این آمار براساس بیشترین آرای مثبت مردمی اعلام شده است:
1- جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)،
2- گزارش یک جشن (ابراهیم حاتمی‌کیا)،
3- ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان)،
4- خیابان‌های آرام (کمال تبریزی)،
5- جرم (مسعود کیمیایی)، 6- یه حبه قند (رضا میرکریمی)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران امشب در مراسم پایانی جشنواره بیست و نهم فیلم فجر اهدا خواهد شد.
این درحالی است که ستاد خبری جشنواره به نقل از مدیران چند سالن سینما از استقبال چشمگیر مردم از فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین خبر داد و نماینده دفتر جشنواره فیلم فجر در سینما فلسطین گفت: مردم برای دیدن فیلم جدایی نادر از سیمین در صف سینما خوابیدند. اسب حیوان نجیبی است (عبدالرضا کاهانی) و آلزایمر (احمدرضا معتمدی) از دیگر آثار پربیننده در این دوره از جشنواره اعلام شدند.

فیلم‌های بخش مسابقه به تفکیک

کد خبر 128392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز