گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدامات مدیریت شهری تهران در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های زیرساختی را مثبت ارزیابی کرده و بر حمایت خود از برنامه‌های عمرانی مدیریت شهری در پایتخت تاکید کردند.

 راه سازی

ابوالقاسم رحمانی، مخبر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: فعالیت مجلس قانونگذاری است و می‌تواند قوانینی وضع کند که براساس آنها کسری شهرداری‌ها در بودجه کشور جبران شود.رحمانی با اشاره به این موضوع که وضع قوانین جبرانی برای شهرداری‌ها موجب توسعه شهرهاست، افزود:

باید چاره‌ای اندیشیده شود تا با ایجاد درآمد برای شهرداری‌ها از اتکای آنها به دولت جلوگیری شود. مخبر کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: مجلس‌مایل است برای توسعه شهر به شهرداری کمک کند. وی افزود: باید فضایی برای ایجاد درآمد برای شهرداری‌ها فراهم کرد تا ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز بتواند خودکفا شود.

مخبر کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از وظایف نمایندگان کمک به توسعه شهرهاست و بنابراین باید سعی شود از اتکای شهرداری به دولت کم شود تا گامی در جهت حمایت از طرح‌های توسعه‌ای شهر برداشته شود.

مجلس به شهرداری کمک می‌کند

محمدحسین مقیمی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به توسعه شهرها براساس طرح جامع شهری تاکید کرد: برخی طرح‌ها از محل درآمدهای شهرداری اجرا می‌شود و برخی نیز باید با کمک دولت انجام شود.
وی افزود: در قانون بودجه هر سال کمک‌هایی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی شهری و ریلی، همچنین خرید اتوبوس و کمک به احداث خطوط ریلی و یارانه بلیت اتوبوس و مترو در نظر گرفته می‌شود.

مقیمی گفت: مجلس با تصویب قوانینی که کار شهرداری‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای‌ به لحاظ اجرایی و مالی را تسهیل کند، شهرداری را حمایت می‌کند. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس به موضوع هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن بر خدمات شهری پرداخت و افزود: در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفته شد که دولت 30 درصد از منابع حاصل از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی را به شرکت‌هایی که فعالیت آنها تولیدی یا خدماتی است واگذار کند که این موضوع شامل شهرداری نیز می‌شود.

آمادگی مجلس برای کمک به مدیریت شهری

یک عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز با اشاره به حرکت پرشتاب تهران در توسعه حمل‌ونقل عمومی، با وجود محدودیت‌های اعتباری و تشبیه آن به حرکت با سرعت بالا در زمینی ناهموار، بر ضرورت هموارتر کردن راه توسعه پایتخت توسط نهادهای مسئول تاکید کرد.

عبدالعزیز جمشید زهی گفت: ارتقای ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اتفاقی بود که شهرداری تهران همزمان با توسعه کیفی حمل‌ونقل عمومی به آن پرداخت که باید از این جنس اقدامات که تاثیرات زیادی در کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان دارد، حمایت شود. عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: اقدامات مدیریت شهری تهران در عرصه‌های متعدد به‌ویژه در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی، به ایجاد انگیزه هر چه بیشتر در دیگر شهرهای کشور منجر می‌شود. جمشید زهی حمایت از مدیریت شهری را یک ضرورت خواند و از آمادگی مجلس برای کمک هرچه بیشتر به این بخش خبر داد.

مردم از اقدامات شهرداری راضی هستند

عبدالله کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت شهری به همشهری گفت: با توجه به امکانات و اعتباراتی که به شهرداری تهران اختصاص دارد، اقدامات انجام گرفته قابل‌قبول است.

وی افزود: در تعاملاتی که با مردم داریم، می‌بینیم که از تلاش‌های شهرداری تهران رضایت‌مندی دارند. کعبی با اشاره به اجرایی‌شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و اهمیت توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی گفت: در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که انواع حامل‌های انرژی و سوخت شاهد افزایش قیمت هستند، باید ظرفیت حمل‌ونقل عمومی را بالا ببریم تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی در پاسخ به پیگیری‌های مجلس درباره بودجه مورد نیاز مترو نیز خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی نمایندگان همان 2میلیارد دلار مصوب مجلس است. البته دولت نیز ملزم به اجرای سند قانونی مصوب مجلس است و ما نیز به‌عنوان نمایندگان ملت ایران پیگیر این موضوع هستیم.

نماینده مردم آبادان با اشاره به رفتارهای متناقض از سوی دولت در زمینه اختصاص بودجه به پروژه‌های عمرانی گفت: در طرح‌حرم تا حرم شیراز دیدیم که دولت بدون اینکه بودجه‌ای مصوب شود، کار را آغاز کرده است اما در جایی که مجلس قانون را مصوب کرده است تا مترو برای مردم توسعه پیدا کند، نبود پول و اعتبار مطرح می‌شود.

کد خبر 128298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز