دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از انحلال پارلمان و مجلس شورای مصر از سوی شورای‌عالی ارتش، نظامیان این کشور گام‌دیگری برای جلوگیری از ادامه اعتراضات مردم برداشتند.

مصر

گزارش‌ها نشان می‌دهد که شورای‌عالی ارتش در هشداری به اتحادیه‌های کارگری برای جلوگیری از هر نوع اعتصاب یا تظاهرات کارگران تلاش کرده است. یک منبع آگاه به شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که شورای‌عالی ارتش در دستوری ملاقات اتحادیه‌های کارگری یا اعضای سندیکاها را ممنوع کرده است تا به این وسیله از هر نوع اعتصاب احتمالی جلوگیری شود.

با وجود هشدار ارتش روز گذشته هزاران نفر از کارمندان دولتی مصر در اعتراض به حقوق پایین خود اقدام به برگزاری تظاهرات کردند. این معترضان که تعداد زیادی از آنها را کارمندان بانک‌ها، صنعت گردشگری، حمل‌ونقل و وزارتخانه‌های مختلف از جمله ورزش و جوانان مصر تشکیل می‌دادند در تظاهرات خود به سمت میدان التحریر (آزادی) درخواست‌های مشخصی برای بهبود شرایط کاری مطرح کردند.

این در حالی است که به‌دنبال اعتصاب کارکنان بانک ملی مصر (بزرگ‌ترین بانک دولتی) بانک مرکزی این کشور دستور تعطیلی تمامی بانک‌ها را صادر کرده است. روز گذشته صدها نفر از کارمندان بانک‌ها در اسکندریه هم با برگزاری تجمع در مقابل شعبه یکی از بانک‌های دولتی خواستار استعفای مدیران خود شدند. بورس مصر هم بازگشایی خود را پس از مدت‌ها تعطیلی به خاطر اعتصاب‌ها در این کشور به 20 فوریه موکول کرده است.

روز گذشته همچنین تعدادی از نیروهای پلیس مصر برای اینکه اتحاد خود را با مردم نشان دهند در تظاهرات جداگانه‌‌ای با یونیفورم یا لباس شخصی شرکت داشتند. این ماموران با شعار «ما و مردم یکی هستیم» اعلام کردند که در زمان ناآرامی‌های اخیر مجبور به برخورد خشن با مردم از سوی فرماندهان خود شده‌‌اند.

به عقیده بسیاری، اکنون موج اعتصاب‌ها مهم‌ترین نگرانی مقام‌های شورای‌عالی ارتش به حساب می‌آید. نیروهای ارتش مصر روز گذشته همچنین معترضان باقیمانده در میدان التحریر را تهدید کردند که درصورت ترک نکردن این میدان بازداشت خواهند شد. روز یکشنبه تلاش نیروهای ارتش برای تخلیه این میدان در مواردی باعث بروز درگیری میان معترضان و نیروهای ارتش شد.

شورای‌عالی ارتش مصر روز یکشنبه پس از انحلال پارلمان و مجلس شورای این کشور اعلام کرد که اداره کشور را حداقل برای 6ماه آینده و تا زمان برگزاری انتخابات برعهده خواهدداشت. این شورا اعلام کرده است که بازگشت به زندگی عادی مردم مهم‌ترین اولویت حال حاضر مصر به حساب می‌آید. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقریبا تمامی چادرهای نصب شده در میدان التحریر و موانع و سنگرهای موجود توسط نیروهای ارتش جمع‌آوری شده‌اند.با وجود این گروهی از معترضان اعلام کرده‌اند که تا زمان مشخص شدن روند فعالیت‌های ارتش برای برگزاری انتخابات آزاد در این میدان باقی خواهند ماند.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که سازمان‌دهندگان تظاهرات مردمی در تلاش برای برگزاری تظاهرات دیگری در روز جمعه به‌عنوان «تظاهرات پیروزی» هستند اما این مسئله هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. گفته می‌شود مخالفان در تلاش هستند درصورت برآورده‌نشدن خواسته‌هایشان توسط ارتش، این تظاهرات میلیونی را برای یک قدرت‌نمایی دیگر برگزار کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که گروهی از مخالفان با مقام‌های ارتش دیدار کرده‌اند. درحالی‌که قانون اساسی از سوی شورای‌عالی ارتش معلق شده است مقام‌های این شورا به‌صورت غیررسمی اعلام کرده‌اند که تا 10 روز آینده قانون اساسی بازنویسی خواهد شد. با وجود این هنوز برنامه زمانی مشخصی برای برگزاری انتخابات آزاد و همچنین لغو وضعیت فوق‌العاده در این کشور از سوی مقام‌های ارتش اعلام نشده است.

کد خبر 128287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز