سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

آیدا ابوترابی قلپ... به زیر اّب می‏روی و دنیای جدیدی را تجربه می‏کنی؛ سکوت، فشار آب، تاریکی. عجب دنیای عجیب و شگفت‏آوری است...

590

انگار زمان کش می‏آید. صداها به خوبی شنیده نمی‏شوند. این‌جا کسی حرف نمی‏زند. آرامش خاصی بر آن حاکم است، اما... آیا ساکنان سرزمینی که مهمان‌شان شده‏ای هم همین نظر را دارند؟ آیا آنها هم در آرامش و سکوت زندگی می‏کنند و هیچ چیز نظم زندگی‏شان را به هم نریخته است؟

این‌جا زیر آب است. جایی که به گفته دانشمندان روز به روز آلوده‏تر می‏شود. اما فقط مسئله آلودگی آب نیست؛ صداهای آزاردهنده این روزها به مشکل بزرگی برای جانوران تبدیل شده است.

«مارک مک دونالد» متخصص اقیانوس‏شناسی در این‏باره می‏گوید: «ما می‏دانیم که سروصدا جانداران آبزی را تهدید می‏کند، اما هنوز به درستی نمی‏دانیم این موضوع چه‏قدر نگران‏کننده است و باید تحقیقات بیشتری در این باره انجام شود.»

همان‏طور که می‏دانید صداهای زیادی دور و بر ما وجود دارند که بر حسب دسی‏بل اندازه‏گیری می‏شوند. یک مکالمه معمولی حدود 60 دسی‏بل صدا تولید می‏کند، یک گلوله تفنگ 140 دسی‌بل و یک کنسرت موسیقی حدود 120 دسی‌بل. به طور کلی صداهای بالاتر از 85 دسی‌بل می‏توانند به گوش ما آسیب برسانند. اما ماجرا زیر آب چیز دیگری است. صدا در آب پنج بار سریع‏تر از هوا منتقل می‏شود. این موضوع هر قدر به اعماق آب برویم، بیشتر احساس می‏شود تا جایی که در عمق 800 متری زیر آب، شدت صداها آن‏قدر زیاد است که انگار شخصی از شهری با کسی در شهری دیگر که پنج هزار کیلومتر دور  است  صحبت کند!

اما برگردیم به موضوع اصلی خودمان، تحقیقات دراین باره از سال‏ها پیش آغاز شده است. در دهه 90 میلادی دانشمندان بررسی تأثیر سروصدا روی زندگی جانداران زیر آب را آغاز کردند. آزمایش‌های اولیه روشن ساخت که از دهه 60 میلادی به طور میانگین هر 10 سال سه دسی‏بل به صداهای زیر آب افزوده شده است. این مسئله در مناطقی که کشتی‏ها و زیردریایی‏های زیادی رفت‌وآمد می‏کنند، بیشتر است. اولین حیواناتی که توجه به آنها جلب شد، نهنگ، دلفین و شیر دریایی بودند؛ چرا که آنها با تولید صدا با هم‏نوع خودشان ارتباط برقرار می‏کنند و کشتی‏هایی که هر کدام بین 180 تا 200 دسی‏بل صدا تولید می‏کنند، بر زندگی آنها تأثیر زیادی می‏گذارند. این حیوانات از صدا برای تخمین فاصله‏شان تا موانع هم استفاده می‌گذارند. به این ترتیب که صدا پس از بازگشت از جسم، آنها را از خطرات احتمالی، مسیری که باید بروند و غذا و... آگاه می‏کنند. آلودگی صدا در زیر آب زندگی آنها را به خطر می‏اندازد. به گفته مک دونالد و گروه تحقیقاتی‏اش موارد ضد و نقیضی وجود دارد و زندگی جانوران در اقیانوس‎ها آن‏قدر اسرار پنهان دارد که به راحتی نمی‏توان درباره‎شان نظر داد.

کد خبر 128261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز