سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

کیهان فاریان اگر روز سوم فوریه (چهاردهم بهمن) به ژاپن رفتی و دیدی از همه طرف لوبیا به طرفت پرتاب می‌شود، تعجب نکن، این‌جا میدان جنگ نیست! این‌جا مراسم «ست‌سوبون» است...

جشن آغاز فصل بهار! ژاپنی‌ها این مراسم را  آغاز هر فصل برگزار می‌کنند و برای همین چهار تا ست‌سوبون در سال دارند. ست‌سوبون مربوط به فصل بهار، بر اساس تقویم قمری خاص ژاپن، معمولاً چهاردهم و گاهی هم پانزدهم بهمن می‌شود. این روز چون آغاز سال نو هم هست، از ست‌سوبون های دیگر مهم‌تر است و در آن مراسم‌ متنوع زیادی انجام می‌شود. بیشتر این مراسم‌، مثل مراسم سال نوی مردم جاهای دیگر دنیا، به‌قصد پاک کردن بدی‌های سال گذشته و دور کردن نیروهای بد، بیماری‌ها و زشتی‌ها از سالی که پیش روست، اجرا می‌شود.

«مامه‌ماکی»، به معنای پرتاب لوبیا، یکی از این  مراسم است. در این مراسم یکی از اعضای خانواده لباس «اُنی»، یعنی شیطان یا دیو را می‌پوشد و صورتکش را به صورت می‌زند. آن‌وقت بقیه اعضای خانواده به آن دانه سویای تفت داده شده پرتاب می‌کنند و با صدای بلند این آواز را می‌خوانند: «ای دیو و شیطان برو، ای بخت و شادی بیا!» آنها این کار را به‌طور نمادین انجام می‌دهند تا بدی‌ها، اتفاق‌های ناخوشایند و بیماری‌ها را از خانه‌شان دور کنند. بعد هرکدام از اعضای خانواده به تعداد عدد سنشان دانه سویای تفت‌داده شده می‌خورند تا نیروهای خوب و اتفاق‌های خوشایند را در سال نو به خانه‌شان بیاورند. در بعضی منطقه‌ها، یک دانه اضافه هم برای سال نو می‌خورند.

حالا دیگر مامه‌ماکی فقط در خانه‌ها اجرا نمی‌شود؛ در خیابان‌ها، مدرسه‌ها و جاهای عمومی هم اجرا می‌شود. برای همین اگر خواستی در این روز به خیابان‌های ژاپن بروی، مواظب باش، چون حتماً سویا باران می‌شوی!

کد خبر 128123
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز