مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

آرش نهاوندی: به‌زودی موتورسواری با استفاده از ابزارهای هشدار‌دهنده، ایمن‌تر خواهد شد و موتورسواران خواهند توانست با فراغ بال بیشتری به سمت مقصد خود حرکت کنند.

موتور

 محققان با توجه به استفاده از ابزار هوشمند هشدار‌دهنده در خودروها، تصمیم به طراحی آزمایشی ابزار هشدار‌دهنده برای موتورسیکلت‌ها گرفته‌اند، زیرا بنا بر آمارهای موجود، بخش عمده‌ای از سوانح جاده‌ای در دنیا مربوط به تصادفات با موتور است؛ در نتیجه می‌توان این نوید را داد که موتورسیکلت‌ها هم به‌زودی به ابزار هشدار تصادف و سایر ابزار ایمنی هوشمند و هشداردهنده‌ای که در خودروها نصب شده است، تجهیز خواهند شد.

محققان در حال بررسی امکان نصب ابزارهای هوشمند هشدار‌دهنده روی موتورسیکلت‌ها و بهترین راه‌های هشدار به موتورسواران هستند.سیستم‌های کنترل و محدودیت سرعت و دستگاه‌های ارائه اطلاعات درباره سایر خودروها به هنگام تغییر خط عبوری یا مسیر از جمله ابزارهایی هستند که محققان امکان نصب آنها روی موتورسیکلت‌ها را در دست بررسی دارند.
دانشمندان می‌گویند: نخستین سیستم‌های ایمنی به احتمال زیاد طی 2سال آتی روی موتورسیکلت‌ها نصب خواهد شد. محققان این ابزار هشدار‌دهنده را با استفاده از شبیه‌سازهای نصب شده روی موتورسیکلت‌ها آزمایش می‌کنند.آمار و ارقام نشان می‌دهد که در سراسر دنیا تصادفات با موتورسیکلت به‌طور میانگین 22درصد سوانح جاده‌ای را به‌خود اختصاص می‌دهد.

مایکل مور یکی از کارشناسانی که در زمینه ارتقای ایمنی موتورسیکلت‌ها فعالیت می‌کند، می‌گوید: ساخت ابزارهای ایمن قابل استفاده برای موتورسیکلت‌ها بسیار اقدام سخت و حساسی است زیرا مواردی که موجب بر هم خوردن حواس موتورسوار می‌شود بسیار زیاد است و به هنگام ساخت ابزارهای ایمنی باید تمام یا اغلب این موارد را لحاظ کرد.یکی از مشکل‌ترین کارها در این زمینه جلب توجه موتورسوار است. به‌دلیل اینکه اطراف موتورسوار محیط پوشیده‌ای نیست، سر و صدا بسیار زیاد است و شاید در بسیاری از مواقع صدای آژیر هشدار به گوش موتورسوار نرسد و وی ناگزیر شود مدام به پنل نشان‌دهنده هشدار نگاه کند.

این مسئله‌ای بسیار خطرناک است و کارشناسان نمی‌خواهند موتورسواران بیش از حد نیاز به پنل‌های هشدار نگاه کنند.محققان قرار است در راستای بررسی بیشتر امکان ارتقای سیستم ایمنی موتورسیکلت‌ها از اسکنرهای لیزری، صندلی ویبره، دوربین‌های هوشمند ‌کلاه ایمنی برای یکی از مدل‌های موتورهای تولید‌شده در جهان استفاده کنند. تمامی اطلاعات ارائه شده به راننده موتور از طریق سنسورهای برقی جمع‌آوری شده و جهت بررسی بیشتر به محققان ارائه می‌شود.این سیستم عملکرد موتورسوارانی را که با سرعت حرکت می‌کنند، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. به‌منظور ارتقای عملکرد موتورسواران در سرعت بالا، محققان نرم‌افزاری تهیه کرده‌اند که به مثابه یک کمک‌خلبان عمل می‌کند.

این نرم‌افزار همچنین دارای یک نقشه دیجیتال است و می‌تواند براساس سنسورهای تعبیه‌شده در آن سرعت موتورسوار را به هنگام حرکت در پیچ‌‌ها به وی اعلام کند.یکی دیگر از ابزارهایی که در موتورسیکلت‌های هوشمند به کار خواهد رفت، رادار کوچکی است که نقاط کور را در پشت سر رانندگان پوشش می‌دهد. محققان می‌گویند: خودروهایی که پشت موتور حرکت می‌کنند یا خودروهای عبوری از طرفین این وسیله نقلیه در دید‌ موتورسوار نیستند و موتورسوار به‌دلیل بر سر داشتن کلاه ایمنی به دشواری می‌تواند حرکت آنها را تشخیص دهد و مجبور خواهد بود هر از گاهی سر خود را برای بررسی نحوه حرکت خودروهای پشت سر قدری بچرخاند و دید خود را به سمت عقب موتور منحرف کند؛ در نتیجه برای لحظه‌ای هم که شده دید جلوی خود را از دست می‌دهد و این مسئله می‌تواند به هنگام رانندگی با سرعت بالا بسیار خطرآفرین باشد‌ اما درصورت تعبیه رادار کوچکی که دید عقب موتورسوار را پوشش می‌دهد، به میزان زیادی خطر ناشی از تصادف در میان موتورسواران کاهش خواهد یافت.

کد خبر 128023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز