مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

آرش نهاوندی: طرحی در انگلیس به‌منظور ساخت یک خودرو با قابلیت حرکت با سرعت بیش از هزار و600‌کیلومتر در ساعت (هزار مایل‌) آغاز شده است.

خودروی بلادهاوند

ساخت موتوری با حجم بالا برای خودرویی موسوم به بلادهاوند (Bloodhound) در ژانویه سال آینده میلادی کلید می‌خورد. هدف سازندگان خودروی مذکور این است که با این خودرو که به احتمال زیاد دارای قابلیت حرکت با سرعت بالای هزار و 600‌کیلومتر در ساعت است، بتوانند رکورد سرعت در سطح زمین را تا سال2012 بشکنند.بلاد‌هاوند برای بهبود رکورد سرعت باید با سرعتی بالاتر از سرعت خودروی «تراست اس‌اس‌سی سوپر‌سونیک» که در سال1997 موفق شد با 1228‌کیلومتر در ساعت رکورد سرعت جهان را بشکند، حرکت کند. موتور خودروی بلادهاوند ترکیبی خواهد بود از یک راکت هیبرید و یک موتورجت تایفون که از جت‌های جنگنده اروپایی محسوب می‌شود.3نفر از افرادی که در پروژه خودروی تراست که در سال‌1997 موفق به آخرین رکوردشکنی سرعت شد، حضور داشتند، در پروژه اخیر بلادهاوند نیز مشارکت دارند.

با توجه به آزمایش‌های اخیر، اعضای مشارکت‌کننده در ساخت پروژه سریع‌ترین خودروی جهان موسوم به بلادهاوند متوجه شده‌اند سطح مناسب برای رکوردشکنی سرعت توسط بلادهاوند در آفریقای جنوبی یافت می‌شود ولی در ایالات متحده شانس زیادی وجود ندارد.

خودروی بلاد هاوند در طرح فعلی خود از چرخ‌های نامتقارن استفاده می‌کند. اما اکنون مهندسان در حال بازبینی طراحی چرخ‌ها هستند و قصد تغییر طراحی آنها را به یک طرح متقارن دارند. به احتمال زیاد چرخ متقارن پیشنهادی محکم‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر از طرح فعلی خواهد بود.

مهندسان پروژه بلادهاوند همچنین به توافق رسیده‌اند که تا حدی بار روی چرخ‌ها را پایین‌تر بیاورند. این نتیجه 18‌ماه مدل‌سازی ریاضی و تحقیق بود و گام بسیار مهمی برای مهندسان پروژه بلادهاوند محسوب می‌شود.

مهندسان این پروژه حتی کارهایی از قبیل جابه‌جا کردن جای جت و راکت را هم انجام داده‌اند.
عکس‌العمل‌های عمومی به بلادهاوند همچنان خیره‌کننده است. به تازگی مدلی نمایشی از خودروی بلادهاوند برای رونمایی به فستیوال سرعت گودوود ارسال شده است. نخستین آزمایش راکت در ابعاد واقعی نیز 5هفته گذشته انجام شد. قرار است راکت هیبریدی در صحرای موجاوه مورد آزمایش قرار گیرد.

ریچارد نوبل، مدیر این پروژه در مصاحبه با یک شبکه خبری درباره این طرح می‌گوید: ما شرکت‌های زیادی را در سراسر دنیا شناسایی کرده‌ایم که خواستار حمایت مالی از پروژه ساخت این خودرو هستند. در واقع آنقدر متقاضی برای حمایت مالی از این پروژه زیاد شده که دیگر فضایی برای سایر حامیان مالی باقی نمانده است.پیش‌تر ریچارد نوبل خواستار کمک افراد برای راه‌اندازی پروژه ساخت این خودرو شده بود.

او در تشریح محل انتخاب شده برای رکورد زنی بالاترین سرعت در دنیا می‌گوید: این خودرو در سطح یک دریاچه خشک شده در استان کیپ شمالی در آفریقای جنوبی به رکورد شکنی خواهد پرداخت.

نوبل می‌افزاید: پیش از آنکه این خودرو بتواند در این زمین به حرکت در‌آید و استارت آغاز رکوردشکنی زده شود، مردم باید کمک کنند سطح دریاچه خشک شده را از سنگ‌ها وقلوه سنگ‌ها پاک کنیم. پرش سنگ در سرعت بالای هزار کیلومتر می‌تواند به بدنه نازک و ظریف این خودرو و همچنین چرخ‌های آلومینیومی آن آسیب وارد کند.

هم‌اکنون با کمک دولت محلی استان کیپ شمالی کار آماده‌سازی‌ مسیر حرکت بلاد هاوند آغاز شده و گروهی 300نفره از مردم محلی کار تمیز کاری این زمین به مساحت 20 کیلومتر در 5کیلومتر را شروع کرده‌اند. نوبل همچنین با انتشار یک آگهی در روزنامه تایمز لندن خواستار کمک داوطلبان انگلیسی به مردم کیپ شمالی برای پاکسازی مسیر شده است.
سابقه
شکستن رکورد سرعت رویدادی تازه نیست و از سال‌های پیش از آغاز جنگ جهانی دوم مسابقات آن آغاز شد. برای نخستین بار در سال1935 خودروی بلوبرد در آمریکا موفق شد با سرعت بالای 400‌کیلومتر در ساعت که در آن زمان سرعتی خیره‌کننده بود ررکوردشکنی کند. تنها 3‌سال بعد خودروی تاندربولت در سال1938 موفق شد با سرعت بالای 450‌کیلومتر در ساعت رکورد بلوبرد را جابه‌جا کند. اما با آغاز جنگ جهانی دوم وقفه‌ای در رکورد شکنی سرعت ایجاد و پس از 9 ‌سال مجددا در سال1947 این رویداد پیگیری شد که این سال خودروی رایلتون رکوردی معادل 500 کیلومتر در ساعت از خود برجای گذاشت.

4 دوره دیگر این مسابقات انجام شد تا اینکه در سال1997 خودروی مافوق صوت «تراست اس‌اس‌سی» تمامی رکوردهای قبلی را به میزان قابل توجهی جابه‌جا کرد و موفق شد برای نخستین بار با سرعتی معادل 1228‌کیلومتر در ساعت حرکت کند.این بار و پس از گذر 13‌سال مهندسان مراحل نهایی آماده‌سازی‌ بلادهاوند اس‌اس‌سی را طی می‌کنند و قرار است در سال‌2012 خودروی بلادهاوند با 1609‌کیلومتر در ساعت رکورد جدیدی از خود بر جای بگذارد.در واقع پس از قریب به 8دهه از آغاز رویداد رکوردشکنی سرعت، بلادهاوند قصد دارد رکورد سرعت سریع‌ترین اتومبیل جهان (بلوبرد با بیش از 400‌کیلومتر در ساعت) را به میزان بیش از
هزار و 200‌کیلومتر در ساعت جابه‌جا کند و نمادی شود از ورود به عصر جدید سرعت در قرن بیست‌و‌یکم.

کد خبر 121763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز