علی شاکری: طالب نعمت‌پور یکی از 4مرد طلایی کشتی‌فرنگی ایران در بازی‌های آسیایی گوانجو بود. این جوان کوهدشتی که در عین صلابت و آمادگی چندماه پیش در مسابقات جهانی مسکو در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مردم بی‌دفاع فلسطین با امتناع از رویارویی با حریفی از رژیم اشغالگر قدس شانس کسب مدال را از دست داده بود، در مبارزه با حریفانش در بازی‌های آسیایی‌ آنچنان پرتوان و فنی ظاهر شد که هیچ تردیدی در قهرمانی خود باقی نگذاشت.

ورزش - کشتی

 اوج اقتدار نعمت‌پور در فینال بود که در مقابل قهرمان آسیا و جوانان جهان چنان جنگید که حریف در پایان مسابقه، نای راه‌رفتن نداشت و به‌سختی با کمک مربیانش از روی تشک پایین رفت. حالا او پس از کسب 2طلای آسیایی، در افق برنامه‌هایش کسب مدال طلای مسابقات جهانی استانبول و المپیک لندن را نشانه رفته است. برنده مدال طلای بازی‌های آسیایی که این روزها با حضور در اردوی تیم ملی در حال آماده‌شدن برای دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با رقبای جهانی‌‌اش در جام‌جهانی بلاروس است در گفت‌وگو با همشهری اظهار امیدواری کرد که بتواند همانند سال پیش در ارمنستان نقش موثری در قهرمانی دوباره ایران در جام‌جهانی ایفا کند. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • از بازی‌های آسیایی آغاز کنیم. بعد از اتفاقات مسابقات جهانی مسکو به‌نظر می‌رسید با‌ انگیزه‌ای متفاوت با سایر هم‌تیمی‌هایت روی تشک گوانجو ظاهرشده‌ای؟

طبیعی بود که بعد از مسابقات جهانی مسکو عطش زیادی برای کشتی‌گرفتن داشته باشم و با هدف پیروز‌شدن مقابل حریفان به میدان بروم. دست خودم نبود؛ انگیزه زیادی داشتم تا خودم را بیشتر نشان دهم و این موضوع خیلی به من کمک کرد تا همه حریفانم را با قدرت از پیش ‌رو بردارم. با اینکه در فینال حریف کره‌ای حریف عنوان‌داری بود و چند ماه پیش قهرمان آسیا و جوانان جهان شده بود، نامش خللی در عزم و اراده‌ام ایجاد نکرد و او را باقدرت‌تر از دیگران بردم.

  • می‌گویند کاری کرده‌ای که داوران جرأت نکرده‌اند همانند برخی از پیکارها نظرشان را تحمیل کنند؟

طبیعی بود که با توجه به شروع توفانی کشتی‌فرنگی ایران درگوانجو، در حالت برابر هم، داوران- از ترس رؤسای کره‌ای کنفدراسیون و داوری آسیا- گرایششان بیشتر به سمت حریف کره‌ای باشد و به همین خاطر بنا به من توصیه کرده بود که با قدرت، اجازه چنین کاری به آنان ندهم و من هم با چنین ذهنیتی فرصت جنبیدن به حریفم ندادم و او را با چنان قاطعیتی بردم که نیازی به مداخله داوران نبود.

  • نکته جالب اینکه احتمال رویارویی دوباره‌ات با لی‌سی‌یول کره‌ای در مسابقات جام‌جهانی بلاروس هم وجود دارد.

همه‌چیز بستگی به هم‌گروهی احتمالی دو تیم و نظر محمد بنا دارد که چه تصمیمی بگیرد و چه فردی را در ترکیب تیم قرار دهد. اگر قرار به کشتی‌گرفتن دوباره با این کره‌ای باشد، پیشاپیش قول می‌دهم که باقدرت‌تر از گوانجو او را خواهم برد. البته حریفان اصلی‌ام در جام‌جهانی نفرات دیگری هستند.

  • در گوانجو مقابل کدامیک از حریفانت بیشتر به دردسر افتادی؟

البته همه‌شان حریفان خوبی بودند. پس از عبور از سد حریفان قطری، قرقیزستانی و هندی بیشترین نگرانی از ناحیه حریف کره‌ای بود که او را نیز با اختلاف زیاد توانستم شکست دهم.

  • در مسابقات جهانی مسکو قرعه نامناسب و آن هم رویارویی با حریفی از رژیم اشغالگر قدس مانع از دستیابی‌ات به مدال شد؛ اگر با چنین قرعه‌ای روبه‌رو نمی‌شدی تا چه حد بخت دریافت مدال داشتی؟

خیلی زحمت کشیده بودم. 8ماه تمرین کرده بودم که نخستین مدال جهانی‌ام را بگیرم ولی قسمت نبود و به لحاظ قرعه بد آوردم. البته خوشحالم که به مبانی اعتقادی‌ام به‌عنوان یک مسلمان ایرانی عمل کردم و ان‌شاءالله اگر توانستم با صلاحدید مربیان دوباره دوبنده تیم ملی را بر تن کنم در مسابقات جهانی پیش‌‌رو حتما جبران خواهم کرد.در مسابقات جهانی روسیه، جز کشتی‌گیر بلغاری که قهرمان شد و با او سابقه کشتی‌گرفتن نداشتم قبلا نفرات دوم و سوم این وزن را برده بودم و حتی نفرات اول و دوم المپیک را نیز شکست داده بودم و فکر نمی‌کنم که مشکلی در راه گرفتن مدال پیدا می‌کردم.

  • شما جزو 3 کشتی‌گیری هستی که از حالا برای جام‌جهانی مینسک انتخاب شده‌اند؛ فکر می‌کنی بتوانی در مسابقات جهانی استانبول و انتخابی المپیک هم صاحب دوبنده تیم ملی شوی؟

هم‌اکنون نفرات بسیار شایسته‌ای مثل حبیب اخلاقی، داوود اخباری و داوود عابدین‌زاده در وزن 84کیلوگرم حضور دارند و رسیدن به دوبنده تیم ملی کشتی فرنگی به این آسانی‌ها نیست و همه چیز بستگی به شرایط روز هر کدام از کشتی‌گیران مطرح در این وزن قبل از حضور در این دو رویداد بزرگ دارد.

  • از سامان طهماسبی در میان رقبایت نامی به میان نیاوردی؟

سامان دیگر به عضویت تیم جمهوری آذربایجان درآمده و برای آنها کشتی می‌گیرد!

  • شما در طول سال‌های اخیر چند بار با سامان طهماسبی کشتی گرفتی؟

من و سامان 3 بار با هم کشتی گرفتیم که سهم من 2برد و سهم او یک برد بود.

  • احساست از رویارویی احتمالی‌ات با او با دوبنده تیم ملی آذربایجان در جام‌جهانی چیست؟

ما با هم دوستیم ولی همه تلاشم را به ‌کار می‌گیرم تا او را دوباره ببرم.

  • چقدر با حریفان حاضر در جام‌جهانی بلاروس آشنا هستی؟

همه‌شان را می‌شناسم و امیدوارم که بتوانیم مثل همیشه و با کمک دیگر هم‌تیمی‌هایم از عنوان قهرمانی سال پیش ایران به‌خوبی دفاع کنیم.

  • شما با وجود مطرح‌بودن در دوران حضور سیم‌خواه در تیم ملی خیلی دیر به دوبنده تیم‌ملی رسیدی؛ دلیل خاصی داشت؟

من در دورانی که سیم‌خواه سرمربی تیم ملی بود این تیم را در رقابت‌های آسیایی کره و جام‌جهانی 2008 همراهی کردم و در مسابقات انتخابی تیم ملی نیز اول شدم ولی ریسک نکردن مربیان وقت تیم ملی شانس پوشیدن دوبنده وزن 84کیلوگرم را از من در مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های المپیک گرفت. من حتی در جام نیکلاپتروف بلغارستان که طهماسبی هم حضور داشت و مقامی به‌ دست نیاورد توانستم قهرمان شوم اما هیچ‌کدام از این موفقیت‌ها باعث نشد که نظر مربیان تیم ملی نسبت به من عوض شود.

  • کشتی‌فرنگی ایران در 2سال اخیر تا یک‌قدمی قهرمانی جهان پیش رفته است. آیا در رقابت‌های جهانی استانبول می‌توان به قهرمانی این تیم امیدوار بود؟

واقعیت این است که تیم ایران هم‌اکنون شرایط بسیار خوبی برای قهرمان‌شدن در جهان دارد و هیچ بعید نیست که در استانبول که خود ترک‌ها هم به‌دلیل میزبانی یکی از مدعیان اصلی قهرمانی خواهند بود تیم ایران به آنچه استحقاقش را دارد برسد.

  • از دید نعمت‌پور بهترین کشتی‌گیر فرنگی دنیا کدام کشتی‌گیر است؟

حمید سوریان از هر نظر بهترین کشتی‌گیر فرنگی حال حاضر دنیاست.

  • ولی در گوانجو سوریان با شکست، صحنه را ترک کرد؟

چنین اتفاقاتی برای هر کشتی‌گیر برجسته دیگری هم در یک رویداد بزرگ می‌تواند بیفتد. به‌نظر من اگر سوریان 10 بار دیگر هم با حریف ژاپنی‌‌اش کشتی بگیرد، امکان ندارد حریفش حتی یک‌بار هم بتواند به پیروزی برسد.

  • الگوی شما به لحاظ فنی کدام کشتی‌گیر در جهان است؟

الکسی میشین از روسیه .

  • مهم‌ترین آرزوی قهرمان بازی‌های آسیایی گوانجو تا پایان دوران حضورش در ورزش قهرمانی چیست؟

حفظ دوبنده تیم ملی در4سال آینده و کسب نخستین مدال جهانی در رقابت‌های استانبول و دستیابی به مدال المپیک به‌عنوان مهم‌ترین آرزوی دوران قهرمانی‌ام محسوب می‌شوند.

کد خبر 128005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز