علی شاکری: لیگ برتر کشتی آزاد باشگاه‌های ایران فردا وارد هفته سوم رقابت‌های این فصل خود می‌شود و در فرایندی دو ماهه قرار است بهمن‌ماه هم با انجام رقابت‌های مرحله نیمه‌نهایی و نهایی در یک روز و در یک شهر که هنوز مشخص نشده به پایان برسد.

ورزش - کشتی

 این مسابقات هرساله با چالش‌های بسیاری روبه‌رواست و به‌رغم همه دشواری‌های پیدا و ناپیدا به‌خصوص بی‌میلی اسپانسرها و باشگاه‌ها به تیمداری، تیم‌هایی نیم‌بند به نوعی طی چند ماه تنور کشتی را در هر شرایطی در کشور گرم می‌کنند. در ارتباط با مهم‌ترین موانع بازدارنده بر سر راه برگزاری مطلوب لیگ برتر کشتی آزاد به سراغ تعدادی از مربیان سرشناس حاضر در جمع 8 تیم برتر شرکت‌کننده در رقابت‌های این فصل رفتیم تا دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف از جمله حضور مربیان تیم ملی در ترکیب تیم‌های باشگاهی، اثربخشی کشتی‌گیران خارجی و مدت‌زمان مسابقات بیان کنند. ماحصل این گفت‌وگوها رامی‌خوانید.

محمدحسن محبی، مدیر و سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد ایران بیش از همه از آشتی دوباره مردم کرمانشاه با کشتی با توجه به داشتن نماینده در لیگ برتر کشتی آزاد خوشحال است و در همین حال می‌گوید: «نمی‌دانم باشگاه ذوب‌آهن در هدف‌گذاری‌‌اش در اندیشه کسب چه مقامی است؟ اما من همه تلاشم را می‌کنم تا تیم بتواند در جمع 4تیم برتر مسابقات قرارگیرد». وی با اشاره به ترکیب تقریبا بومی نماینده کرمانشاه می‌افزاید: «ما به جز وزن 55 ،تیمی کاملا بومی داریم و احتمال جذب دو کشتی‌گیر خارجی را نیز داریم».نایب‌قهرمان سابق جهان درخصوص اثربخشی کشتی‌گیران خارجی، برنامه‌ریزی لیگ و فعالیت مربیان تیم ملی در لیگ می‌گوید:«حضور کشتی‌گیران خوب خارجی باعث ارتقای سطح لیگ می‌شود به شرطی که از همان ابتدای مسابقات در ترکیب تیم‌ها قرارگیرند. انجام غیرمنظم مسابقات نیز به‌نظر من کیفیت رقابت‌ها را کاهش می‌دهد و اگر لیگ هدفمند و منظم برگزارشود همانند دوره‌های گذشته می‌توان ده‌ها یزدانی را در آن هرساله کشف کرد. درخصوص حضور مربیان تیم ملی با وجود آنکه محمدی و کاوه هردو از دوستان خوبم محسوب می‌شوند معتقدم بی‌طرفی آنان در هر شرایطی برای مربیان و تیم‌ها ابهام ‌برانگیز است که البته در این بین مقصر اصلی را سازمان تربیت‌بدنی می‌دانم که هیچ‌گاه درصدد تأمین مالی مربیان ایرانی شاغل در تیم‌های ملی برنیامده است».

فشردگی به سود کشتی نیست

اویس ملاح، کشتی‌گیر سابق و صاحب‌نام تیم ملی به‌عنوان سرمربی تیم بانک ملی گلستان فشردگی حاکم بر مسابقات را به ضرر کشتی می‌داند و پیشنهاد می‌دهد: «با انجام فشرده رقابت‌ها و نبود فرصت لازم برای ریکاوری و رفع معایب فنی کشتی‌گیران با توجه به وزن‌کم‌کردن پیاپی آنها نمی‌توان انتظار بهره‌وری خوبی از مسابقات داشت. به‌نظر من فاصله دوهفته‌ای بین هر مسابقه می‌تواند بازدهی ایده‌آل‌تری برای کشتی ملی به همراه داشته باشد». وی با اشاره به اینکه آنها هم قصد استفاده از یک کشتی‌گیر اوکراینی را در ترکیب خود دارند حضور کشتی‌گیران نامدار و صاحب سبک را هنگامی مفید و سودمند می‌داند که آنها از ابتدا تا انتهای لیگ در تمرینات تیم‌ها حاضر باشند و کشتی‌گیران جوان جدا از مسابقه در تمرینات با آنان بتوانند نکته‌های تازه‌ای یاد بگیرند. ملاح به کشتی‌نگرفتن بعضی از نامداران داخلی با حریفان سرشناس خارجی نیز انتقاد دارد و معتقد است آنان نباید از شکست احتمالی هراسی به‌خود راه دهند: «اتفاقا کشتی‌گیران صاحب عنوان داخلی با کشتی‌گرفتن با قهرمانان دارای عنوان جهانی و المپیک در لیگ برتر ترسشان ریخته می‌شود و با شناسایی نقاط ضعفشان می‌توانند در رویدادهای بین‌المللی بدون استرس به‌دنبال پیروزی باشند.»

قهرمان اسبق جهان حضور مربیان تیم ملی را به دلایل مختلف باعث خدشه‌دارشدن جایگاه رفیع تیم ملی می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از کشتی‌گیران ملی‌پوش درخواست مربیان تیم ملی را مبنی بر همراهی تیم‌های باشگاهی آنان نمی‌توانند رد کنند و می‌ترسند مبادا نظر مثبت آنها را به هنگام انتخاب برای تیم ملی از دست بدهند. به‌نظر من فدراسیون باید در مورد حضور مربیان تیم ملی در مسابقات باشگاهی تجدیدنظرکند». وی در خاتمه برگزاری مرحله نیمه‌پایانی و پایانی مسابقات در یک شهر و یک روز را برای کاهش هزینه تیم‌ها و تماشاگران تصمیمی درست می‌داند.

مربیان تیم ملی باید نظارت کنند تا مربیگری

محمود اسماعیل‌پور، مربی سازنده جویباری که شاگردان سرشناسی چون یزدانی و حاجی‌زاده را به کشتی جهان معرفی کرده به‌عنوان سرمربی تیم شهدای جویبار نخست به دلایل کشتی‌نگرفتن یزدانی با گوگشیلدزه اشاره کرد و با رد برخی شایعات گفت: «من به یزدانی اجازه کشتی‌گرفتن ندادم و دلیل اصلی این کار هم مصدومیت و سرماخوردگی شدید یزدانی بود. وظیفه هر مربی است که از سرمایه‌های کشتی به شکل اصولی مراقبت کند وگرنه همین یزدانی در گوانجو به‌راحتی مقابل تدیف - شکست‌دهنده گوگشیلدزه در مسابقات جهانی مسکو- پیروز شد و دلیلی نداشت که ما هراسی از رویارویی او با حریف گرجستانی داشته باشیم». وی درخصوص مهم‌ترین مسائل لیگ کشتی با اشاره به حضور کادر فنی تیم ملی در تیم مدعی نفت گفت:
« شاید دوستان از حرف‌های من گله‌مند شوند ولی من معتقدم مربیان تیم ملی باید به لحاظ مالی تأمین شوند و با سرکشی به مسابقات مختلف نظارت کنند نه مربیگری و این کارچه بخواهیم و چه نخواهیم به سود کشتی نخواهدبود».

رقابتی نابرابر

مراد محمدی در نخستین تجربه مربیگری‌‌اش پس از خداحافظی از کشتی، با گاز مازندران در لیگ حاضر شده است. قهرمان سابق جهان رقابت کنونی را میان مدعیان قهرمانی نابرابر می‌داند و می‌گوید: «با وجود افزایش قراردادها تیم گاز که سال گذشته با بودجه 400میلیون تومان در لیگ حاضر شده بود امسال با کاهش بودجه در این فصل تنها 350 میلیون سرمایه‌گذاری کرده و طبیعی است که نفت تهران با برخورداری از ملی‌پوشان برجسته رقابتی نابرابر با سایر مدعیان قهرمانی خواهدداشت». وی با اعلام اینکه فدروشین، کشتی‌گیر نامدار اوکراینی پس از گوگشیلدزه به‌زودی به ترکیب گاز اضافه خواهدشد، حضور کشتی‌گیران مطرح جهان را فرصتی هم برای کشتی‌گیران جوان تیمش و هم برای کشتی‌گیران سایر تیم‌های شرکت‌کننده خواند که می‌توانند در مبارزه و تمرین با آنان نکته‌های ارزنده‌ای بیاموزند. محمدی با تأسف از بیماری یزدانی و عدم‌رویارویی او با گوگشیلدزه گفت: «حیف شد مردم جویبار از دیدن یک کشتی جذاب محروم شدند ولی هنوز فرصت هست که تا پایان لیگ با رسیدن کشتی‌گیران خارجی شاهد جدال‌های جذاب ملی‌پوشان ایرانی با آنان در ترکیب تیم‌های مختلف باشیم».

برای راه‌آهن متأسفم!

امیر توکلیان، سرمربی چندین‌ساله راه‌آهن خراسان از اینکه مسئولان راه‌آهن و انصاری‌فر مدیرعامل این باشگاه بعد از 7سال از بودجه 200میلیونی برای حضور در لیگ برتر و تیم‌داری در کشتی دریغ کرده‌اند اظهار تأسف کرد و گفت: «آنها حتی حاضر نشدند برای ورزش اول کشور نصف پول قرارداد یک بازیکن فوتبال را هزینه کنند و به همین دلیل تیم تعاونی اعتباری جانشین تیمی شد که از 7دوره حضور قبلی‌‌اش یک نایب قهرمانی و 4مقام سومی داشته است». وی زمان برگزاری لیگ را به‌دلیل همزمانی با ژانویه و مسابقات جام یاریگین یکی از مهم‌ترین دلایل دیرپیوستن کشتی‌گیران خارجی به تیم‌های ایرانی خواند و درباره حضور مربیان تیم ملی در کنار تیم‌های باشگاهی گفت: «متأسفانه کشتی نزد مسئولان سازمان تربیت بدنی فقط در حد حرف ورزش اول کشور است و معلوم نیست چرا مربیان تیم ملی نباید آن‌قدر تأمین باشند که با حضور اجباری در باشگاه‌ها به اعتبار خود چوب حراج بزنند! با وجود آنکه اعتقاد دارم مربیان تیم ملی با نگاه ملی به کشتی نگاه می‌کنند ولی جلوی حرف و حدیث‌ها را نمی‌توان گرفت». وی با قبول تلویحی فشردگی مسابقات این دوره به‌دلیل درپیش‌بودن رویدادهای بین‌المللی خواستار زمان‌بندی مناسب‌تری برای برگزاری لیگ شد.

کد خبر 125314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز