علی شاکری: دیدارهای نیمه‌نهایی و نهایی لیگ کشتی آزاد باشگاه‌های ایران با حضور4 تیم برتر دور مقدماتی(نفت تهران، شهدای جویبار، گازمازندران و تعاونی اعتباری خراسان‌رضوی) فردا به میزبانی تهران درسالن شهدای هفتم تیر برگزار می‌شود.

ورزش - کشتی

این 4 تیم به‌عنوان برگزیدگان مرحله مقدماتی درحالی تکلیف تیم‌های برتر این فصل را مشخص می‌کنند که هرکدام برحسب ضرورت و نیاز برای دستیابی به عناوین برتر با ترکیبی متفاوت و بهره‌گیری از کشتی‌گیران ممتاز داخلی و خارجی در این مرحله حاضر می‌شوند. در این بین تیم نفت تهران با برخورداری از کادرفنی تیم ملی و چندملی پوش برای دفاع از عنوان قهرمانی دوره گذشته‌اش در محاصره 3 مدعی شهرستانی است.

برای لیگ کشتی آزاد ایران، زمان درفصل جاری بسان برق و باد گذشت و در چشم بر هم زدنی این رقابت‌ها به مرحله پایانی خود رسیده است. البته شتاب و عجله در به پایان بردن مسابقات امسال چندان بی‌دلیل هم نبوده است و نمی‌توان بر کسی خرده گرفت و فدراسیون را مقصر شمرد. از یک سو برخلاف دوره‌های قبل 70روز از نیمه‌دوم سال صرف آماده‌سازی‌ و شرکت تیم ملی در بازی‌های آسیایی شد و بعد هم با در پیش بودن مسابقات جام تختی از یک سو و حضور درمسابقات جام جهانی ماخاچ کالا و رقابت‌های قهرمانی کشور، سازمان لیگ ناگزیرشد تا از میان دوگزینه؛ چشم‌پوشی از انجام برگزاری لیگ یا برگزاری مسابقات به شکل فشرده از سرناچاری یکی از این دو را انتخاب کند که هرکدام به نوبه‌خود تبعات خاص خود را داشت. البته یکی از بزرگ‌ترین مشکلات لیگ امسال فشردگی مسابقات بود که اجازه هرگونه تمرین و رفع معایب را نه تنها از تیم‌ها گرفته بود بلکه مصدومان زیادی نیز روی دست تیم‌ها گذاشت و وزن کم کردن‌های پیاپی کشتی‌گیران بدون زمان کافی از کیفیت رقابت‌ها در برخی از اوزان به‌رغم ارفاق 2کیلو اضافه وزن تا حدود بسیاری کاست.

راه آسان‌تر جویبار برای رسیدن به فینال

در بین دودیدار مرحله نیمه‌نهایی به‌نظر می‌رسد تیم شهدای جویبار تیم اول گروه 2 راهی آسان‌تر از نفت برای رسیدن به فینال پیش‌رو دارد. جویباری‌ها که برای این مرحله بعد از نیامدن دوکشتی گیرکوبایی با ژوکایف وجمال اوتارسلطانوف به توافق رسیده‌اند حتی نیم نگاهی هم به قهرمانی دارند. برتری 6بریک این تیم درساری مقابل نایب‌قهرمان فصل پیش(گاز مازندران) آن هم بدون کشتی‌گیران خارجی ازجمله اتفاقات مهم دوربرگشت لیگ بوده است. پیروزی یزدانی برگئورگی گوگشیلیدزه گرجستانی و مسعود اسماعیل‌پور مقابل فدروشین اوکراینی نایب‌قهرمان المپیک پکن بسیار ارزشمند بود. جویباری‌ها به‌جز یزدانی، اسماعیل پور، نفرات شاخص دیگری چون احسان لشکری، کمیل قاسمی، سعیدریاحی، ایمان محمدیان، مهرداد حدادی، سعید دادش‌پور، یاسرقربانی و حاجیان را هم درترکیب خود دارند. محمود اسماعیل‌پور، مربی شهدای جویبار درخصوص شانس حضور این تیم در ینال می‌گوید:«ما گام به گام جلو می‌رویم و فعلا فقط به کشتی با نماینده خراسان و برد در برابر این تیم فکر می‌کنیم.

خراسانی‌ها در چندوزن دارای مهره‌های ارزشمندی هستند و بعد از برد مقابل آنها با همفکری گروه مربیان و سرپرستی به نبرد با بخت اول قهرمانی (نفت)خواهیم اندیشید». وی در مورد دیدار احتمالی با نفت درفینال و اینکه چه شانسی برای شاگردانش قائل است، گفت:«در پیکار با نفت که دربرگیرنده همه سرمایه‌های کشتی کشور اعم از ملی‌پوشان و کادرفنی تیم ملی است نمی‌توان به همین راحتی حرف از بردن زد اما ما تلاش داریم تا تماشاگران پرشمار جویباری را که با کمک‌های مالی خود این تیم را شکل داده‌اند از خود راضی کنیم».

درهمین حال امیرتوکلیان سرمربی با تجربه تعاونی اعتباری خراسان رضوی که قبلا هم چندین بار درسال‌های گذشته با راه‌آهن به این مرحله رسیده شاگردانش را تیمی از پیش باخته درمقابل چهره‌های سرشناس تیم جویبار نمی‌داند و می‌گوید: «کشتی ورزش بی ‌رکوردی است و نمی‌توان خیلی روی پیش‌بینی‌ها تکیه کرد. تیم ما به‌رغم آنکه با گذشت 2 هفته از لیگ شکل گرفته با امکاناتی ناچیز همین که توانسته به جمع 4 تیم برتر راه پیدا کند کار بزرگی کرده است. با همه این اوصاف در لیگ کشتی فقط داشتن مهره‌های صاحب‌نام برای پیروز شدن کافی نیست و درتک کشتی‌ها یک اشتباه می‌تواند همه پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب کند. این درست که جویباری‌ها مهره‌های باتجربه و سرشناس‌تری نسبت به ما دارند ولی ما با امید زیاد به‌دنبال خلق شگفتی در این مرحله هستیم و چیزی برای از دست دادن نداریم».وی مشکل مالی را دلیل عمده عدم‌جذب کشتی‌گیر خارجی ازسوی این تیم عنوان کرد و گفت:«حیف که به‌دلیل مشکلات مالی قادر نیستیم در این مرحله کشتی‌گیر خارجی جذب کنیم وگرنه قول می‌دادم حتی شانس زیادی برای پیروزشدن مقابل هر تیم مدعی قهرمانی را نیز دراین مرحله داشتیم». درترکیب تیم راه آهن نیز نفراتی چون علیرضا قرایی، رسول توکلی، حامدتاتاری، یاسرحیدرقلی‌نژاد، احمد بهابسته، حسن رحیمی، عباسعلی گرمستانی، محسن آقاجانی و حامدرضایی عضویت دارند.

در اندازه‌های یک فینال بزرگ

برخورد دو تیم هم‌خانواده نفت و گاز درمرحله نیمه نهایی بدون تردید در اندازه‌های یک فینال داغ و تماشایی قبل از فینال عصر خواهد بود. احتمالا نفتی‌ها برای قهرمانی باید از سد هر دونماینده مازندران بگذرند؛ کاری دشوار که نه تنها برای نفت بلکه هر مدعی دیگری چندان آسان نخواهد بود و باید دید غلامرضا محمدی و محسن کاوه چه تاکتیکی برای حفظ جام قهرمانی و نرفتن آن به مازندران انتخاب می‌کنند. مرادمحمدی که به تازگی با خداحافظی از کشتی ملی بدون معطلی لباس مربیگری را بر تن کرده در مصاف با مربیان با تجربه ‌خود درتیم ملی آزمایش سختی پیش‌رو دارد.

او که در آستانه این مسابقات با بخشنامه جدید ورزش وزارت نفت در عدم استفاده از کشتی‌گیران خارجی شوکه شده است نمی‌خواهد که در اولین تجربه مربیگری‌‌اش همانند بازی برگشت با تیم جویبار دچار اشتباه شده و غافلگیر شود. قهرمان سابق جهان بدون اسم بردن از کشتی‌گیری روی 4برد تیمش حساب ویژه‌ای گشوده و درخصوص پیکار با تیم پر مهره نفت می‌گوید:«شکست برابر جویبار یک اتفاق بوده که در ورزش آن هم کشتی از آن گریزی نیست اما درپیکار با نفت روی پیروزی 4 کشتی‌گیر خود حساب بازکرده‌ایم و در3وزن دیگر هم چشم به اتفاقات روی تشک داریم و فکر می‌کنم که هم اندازه با نفت شانس راهیابی به فینال را داریم».

محمدی برخلاف اسماعیل‌پور دیگر مربی مازندرانی معتقد است که این مسابقات به جای تهران باید به میزبانی آنها برگزار می‌شد؛ «ما دوتیم در مرحله نیمه نهایی داشتیم و اگر چنین تصمیمی گرفته می‌شد هیچ‌کس بر فدراسیون خرده نمی‌گرفت اما متأسفانه کسی به حرف ما و چنین درخواست‌های منطقی گوش نمی‌دهد و آسان‌ترین راه را برای تمام کردن مسابقات انتخاب کردند». تیم گاز مازندران بدون گوگشیلیدزه و فدروشین دوکشتی‌گیر سرشناس خارجی خود با مهدی تقوی، اشکان ازلی فر، اصغربذری، محمدحسین سلطانی و هادی پورعلیجان در کنار جوانان آینده‌دار باید به مصاف حریف قدرتمندش برود. غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی و نفت برخلاف تصور همگان مبنی بر قطعی بودن قهرمانی تیمش برای دومین سال پیاپی درلیگ برتر کشتی چنین اعتقادی ندارد؛ «درلیگ کشتی ایران همه تیم‌ها از شرایط خوبی برای قهرمان شدن برخوردارند و ما هیچ تیمی را دست کم نمی‌گیریم و برای همه تیم‌ها نیز احترام خاصی قائلیم.

گاز از کادرفنی و کشتی‌گیران بسیار خوبی برخوردار است و با داشتن 2 کشتی گیر خارجی و تماشاگرانی پرشور حریفی جدی برای نفت در راه قهرمانی محسوب می‌شود و ما هرگز دراین دیدار ریسک نخواهیم کرد». وی احتمال استفاده از کشتی‌گیران خارجی را در دیدارهای فردا از سوی نفت رد نکرد و عنوان داشت:«پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و اگر شرایط ایجاب کند حتما درکنار کشتی‌گیران داخلی از وجود آنان هم استفاده خواهد شد». نفت در ترکیب خود با در اختیار داشتن کشتی‌گیرانی چون حسن رحیمی، فرزان بهرامی، مصطفی آقاجانی، مصطفی حسین خانی، صادق گودرزی، جمال میرزایی، سعید ابراهیمی، عباس طهان، فردین معصومی و محمدرضا آذرشکیب خیالی آسوده‌تر از سایر مدعیان برای تکرار قهرمانی سال پیش دارد.

کد خبر 127484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز