یوسف مجتهد : درحالی‌که سال 89 روبه پایان است، مروری به مصوبات مرتبط با ایثارگران در قانون بودجه این سال خواهیم داشت و اقداماتی که باید انجام گیرد را بررسی خواهیم کرد.

1- برابر بند الف ردیف 7 قانون بودجه89، در راستای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و لغو تمام مجوزها و مقررات پرداختی خارج از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مواردی که در متن این قانون به آن اشاره شده، دولت مجاز است ضرایب ریالی موضوع ماده 63 و تبصره آن و ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری درخصوص شاغلان، بازنشستگان، موظفان و مستمری‌بگیران را تا سقف اعتبار مصوب اجرا کند. در هر صورت امتیازات ایثارگران و فرزندان شهدا به نحوی تطبیق می‌یابد که دریافتی آنان از بابت تطبیق کاهش نیابد. با این مصوبه هیچ فرزند شهید و ایثارگری نباید نسبت به سال قبل کاهش دریافتی داشته باشد.

2- برابر بند ب ردیف 7 قانون بودجه89، افزایش حقوق و مزایای ناشی از اصلاح و تغییر احکام حقوقی و نظام پرداخت ازجمله افزایش ضریب ریالی موضوع مواد مذکور از تفاوت تطبیق در احکام حقوق کارمندان کسر نخواهد شد و تفاوت مذکور در حکم حقوق ثابت باقی خواهد ماند. همچنین مصوبات، تصمیمات، اقدامات و احکام صادره از سوی دستگاه‌ها، مراجع یا مقامات درخصوص اعطای امتیازات به ایثارگران و فرزندان شهدا (به هر نحو از قبیل ارتقای گروه، پایه و رتبه و مرتبه علمی، تبدیل وضع به
هیأت علمی یا تبدیل وضع به رسمی قطعی) تنفیذ می‌شود. امتیازات اعطایی قبلی در هر مورد نیز مشمول همین حکم است.حسب این بند هر اقدامی که مقنن در قوانین مصوب قبلی، هیأت وزیران در آئین‌نامه‌ها و دستگاه‌ها در ضوابط اجرایی خود پیش‌بینی کرده‌اند تنفیذ شده و جایگاه قانونی خواهد داشت و عدم اجرای آن خلاف قانون محسوب می‌شود.

3- برابر بند ط ردیف 7 قانون بودجه 89، دولت موظف است بابت حقوق، رد دیون و مطالبات ایثارگران و خانواده‌ معظم شهدا و تغییرات بعدی آنان و اجرای لایحه خدمات ایثارگران و کارکنان نیروهای مسلح اعم از شاغل و بازنشسته از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی یا واگذاری آن یا از محل وجوه حاصل از فروش آنها و یا از محل صرفه‌جویی حین اجرای بودجه اقدام کند. حسب این بند دولت موظف شده است مطالبات ایثارگران را از محل‌هایی که در همین بند پیش‌بینی شده پرداخت کند و علاوه بر آن لایحه خدمات ایثارگران را اجرا کند.

4- برابر بند ک ردیف 7 قانون بودجه 89، فرزندان شهدا از تمام امتیازات مقرر در قوانین مختلف برای جانبازان 50درصد به استثنای معافیت از مالیات حقوق، دستمزد، بیمه درمان و بازنشستگی، تسهیلات خودرو، حق پرستاری و کاهش ساعات اداری برخوردار هستند. حسب این قانون، حقوقی برای فرزندان شهدا پیش‌بینی شده که دولت باید نحوه بهره‌مندی فرزندان شهدا از این تسهیلات را به دستگاه‌ها ابلاغ کند.

5- برابر بند ل ردیف 7 قانون بودجه 89، جانبازانی که صورت سانحه و مدارک بالینی ندارند ولی از نظر کمیسیون پزشکی جانبازی آنان مورد تائید است. متناسب با میزان جانبازی‌شان تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند. برابر این بند و مدرک قطعی برای احراز جانبازی یعنی صورت سانحه و مدارک بالینی حذف شده است و تنها ملاک تشخیص جانبازی نظر کمیسیون پزشکی است.

6- برابر بند ق ردیف 7 قانون بودجه89، دولت موظف است به‌منظور برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بیمه درمانی برای رزمندگان با بیش از 6ماه سابقه حضور در جبهه و بسیجیان فعال با بیش از 2سال عضویت فاقد هرگونه پوشش خدمات نزد سازمان تأمین‌اجتماعی از محل اعتبار ردیف 129109 را فراهم کند.

با عنایت به الزامی که مقنن برای مسئولین و رؤسای دستگاه‌های اجرایی آورده است، از همه دستگاه‌های متولی دعوت به‌عمل می‌آید تا گزارش اقدامات خود را در مورد قانون بودجه89 درخصوص ایثارگران ارسال تا به اطلاع عموم رسانده شود. انتظار دارد مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور با نظارت بر حسن اجرای قوانین، حقوق ایثارگران را تأمین کند.

کد خبر 127810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز