همشهری آنلاین : رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و آموزش پزشکی وزارت بهداشت در یک وزارتخانه فعلا فقط یک بحث علمی و در مرحله کارشناسی است گفت: هنوز هیچ تصمیم یا اقدامی در این راستا انجام نشده است.

دکتر علی عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بحث ادغام وزارتخانه های آموزش و پروش و علوم از مجلس هفتم توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات آغاز شده بود؛ در مجلس هشتم هم مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: اما هیچ‌گونه اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته و تنها در حد مطالعه است، ضمن این‌که کمیسیون آموزش و تحقیقات از مرکز پژوهش‌های مجلس درخواست کرد تا در این خصوص مطالعاتی انجام دهد.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با بیان این‌که هنوز کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص ادغام وزارتخانه‌های مذکور به جمع‌بندی نهایی نرسیده است، اظهار داشت: اما در کل من با این ادغام و این‌که یکپارچگی در مدیریت آموزشی کشور ایجاد شود، موافقم و آن را کار ارزنده‌ای می‌دانم؛ چراکه معضلی که در خصوص آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای در سال جاری پیش آمد و عدم تحقق قانون حذف کنکور بر اساس آنچه به تصویب رسیده به این دلیل است که یکسر قضایا در آموزش و پرورش و سر دیگر آن در وزارت علوم است.

به گفته وی، عدم یکپارچگی در آموزش کشور باعث ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود، لذا معتقدم ایجاد یکپارچگی در آموزش مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که یک مدیریت در آموزش دارند می‌تواند پیامدهای بسیار مثبتی داشته باشد، اما در کشور ما این کار حتما باید با احتیاط کامل صورت گیرد چراکه آموزش و پروش ایران در مقایسه با وزارت علوم خیلی گسترده‌تر است، لذا باید پیش از هر اقدامی مقدمات این ادغام را آماده کنیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: باید به سمتی برویم که آموزش و پرورش بتواند فقط نقش نظارت و سیاست‌گذاری را بازی کند و از آن طرف دانشگاه‌ها هم به سمت استقلال بروند تا شرایط بتواند برای ادغام مهیا شود، در کنار این ادغام برای مدیریت آموزش یکپارچه، حتی بخش آموزش پزشکی وزارت بهداشت هم باید در این وزارتخانه جدید ادغام شود تا یک مدیریت واحد در آموزش کشور داشته باشیم؛ به خصوص با گستردگی علم در جهان و وجود رشته‌های بین‌رشته‌ای همکاری‌های نزدیک را می‌طلبد.

عباسپور هم‌چنین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون رشته‌های مهندسی در اختیار وزارت علوم و رشته‌های پزشکی در اختیار وزارت بهداشت است، اما در این میان رشته‌هایی مانند مهندسی بایوالکتریک، پرتوپزشکی، بایو متریال، بیوشیمی و خیلی رشته‌ها نظیر این‌ها که همکاری دپارتمان را تحت مدیریت یک دانشگاه می‌طلبند توسط وزارت بهداشت ارایه می‌شود، به تعبیر بهتر پذیرش دانشجو در این رشته‌های مهندسی تخلفی است که وزارت بهداشت انجام می‌دهد و آن را مهندسی بالینی می‌نامد. این دور زدن قوانین، نشات گرفته از تفکیک رشته‌هایی است که به دلیل تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم و واگذاری آن به وزارت بهداشت ایجاد شده است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات با تاکید بر این‌که انحصار رشته‌های علوم پزشکی در وزارت بهداشت مشکلات زیادی بوجود آورده است، ادامه داد: این تفکیک تاثیرات منفی در رتبه‌بندی ایران در دنیا داشته است، به نحوی که در یک مقطع دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برای ارتقای رتبه‌بندی ایران در دنیا مقاله مشترک ارایه کردند.

عباسپور در خاتمه خاطرنشان کرد: بنابراین در سایه یک مدیریت یکپارچه آموزشی و تحقیقاتی مشکلات مذکور در کشور رفع خواهد شد، لذا با ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش و آموزش پزشکی وزارت بهداشت در یک وزاتخانه موافقم، اما باز هم تاکید می‌کنم که لازم است پیش از هر کاری یکسری مقدمات مهیا شود، اگر این مقدمات فراهم شود و با احتیاط کامل عمل کنیم بدون شک این ادغام کار بسیار ارزنده‌ای است.

کد خبر 127709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز