گروه ادب و هنر- احمد افشار: عصر یکشنبه سومین جشنواره هنری فجر پس از فیلم و تئاتر، کلید خورد و سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور مسئولان فرهنگی کشور، هنرمندان و تعدادی از سفرا و رایزنان فرهنگی از کشورهای شرکت‌کننده در جشنواره و جمع کثیری از مشتاقان هنرهای تجسمی با نمایش آثار غیررقابتی در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

جشنواره فجر

محمود شالویی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: در جشنواره امسال علاوه ‌بر رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، نقاشی قهوه‌خانه‌ای یا خیالی‌نگاری و هنر جدید به‌عنوان بخش غیررقابتی حضور دارند. 22 هزار اثر از 6هزار نفر به دبیرخانه رسید که بسیار ناباورانه بود و نشاندهنده علاقه هنرمندان برای شرکت در جشنواره است.

در ادامه حمید شاه‌آبادی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های هنری کشور در ایام دهه فجر گفت: ما در همه عرصه‌ها فرصت فجر را فرصت نشان دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌دانیم و هنرهای تجسمی فجر نماد دستاوردهای هنری انقلاب اسلامی است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تاکید کرد: اگرچه این جشنواره سومین دوره خود را سپری می‌کند اما باید اعتراف کرد که در قالب سوم ظاهر نشده است زیرا در قیاس با سایر حوزه‌های هنری که امروز بیست و چندمین دوره خود را سپری می‌کند، این جشنواره در سومین تجربه‌خود در یک قالب ویژه حضور پیدا کرده است. وی ضمن تقدیر از بیش از 6هزار هنرمند شرکت‌‌کننده در جشنواره با اشاره به هنرمندانی که دراین رویداد بزرگ شرکت نکرده‌اند، گفت: آنها که توفیق حضور نداشتند از یک آزمون بزرگ که نماد کشور و معیار و میزان هنر این مملکت است، غافل ماندند.

در حاشیه این مراسم، غلامعلی طاهری هنرمند نقاش درگفت‌وگو با خبرنگار همشهری درباره ویژگی‌های نقاشی‌های دوران انقلاب در موزه گنجینه آثار گفت: من تصورم این است که در دهه اول انقلاب هنرمندان با شور و هیجان خاصی کار می‌کردند و آثاری که تولید شد، آنها را به‌عنوان نقاشان انقلاب معروف کرد و به همین خاطر هنر انقلاب دارای ویژگی‌های ارزشمندی بود که اگر مورد حمایت قرار می‌گرفت، می‌توانست به‌عنوان یک مکتب هنری بالنده در جهان مطرح شود ؛ ولی مهجور و منزوی ماند و متأسفانه آنگونه که شایسته این هنر بود به آن پرداخته نشد و در نتیجه هنرمندان هم این راه را ادامه ندادند.

وی افزود: به‌دلیل اینکه جشنواره فجر جشنواره‌ای است که می‌بایستی با هویت فرهنگ ایران برگزار بشود، امید می‌رفت که به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم، ما هنر انقلاب و دفاع مقدس را داشته باشیم که در دوره‌های قبلی این اتفاق نیفتاد ولی خوشبختانه در این دوره ما شاهد نمایش آثار منتخبی از آثار هنر دوران انقلاب که در دهه اول خلق شده هستیم؛ اگرچه تعداد زیادی از آثار در جاهایی مثل موزه شهدا و نظایر این از دهه اول انقلاب موجود است و داشته‌های ما هم همین است و چون از آرشیو بیرون آمده و در اینجا به نمایش درآمده، زمان مناسبی است تا پژوهشگران از نزدیک آثار را ببینند و به‌هرحال نقاط قوت و ضعفش را مورد بررسی قرار بدهند.

در این مراسم برای نخستین بار همزمان با آیین گشایش، از کتاب سومین جشنواره هنرهای تجسمی نیز رونمایی شد. امسال با همکاری حوزه هنری در نگارخانه‌های موزه آثاری از هنرمندان انقلاب، در معرض دید عموم قرار گرفته ‌است. ازسوی دیگر، آثار بخش رقابتی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در مؤسسه فرهنگی هنری صبا و فرهنگسرای نیاوران از دیروز به نمایش گذاشته شد.

این آثار در رشته‌های کاریکاتور شامل 295 اثر از 242 هنرمند از 72 کشور و سفال و سرامیک شامل 189 اثر از
62 هنرمند از دیروز در فرهنگسرای نیاوران روی دیوار رفت. آثار رقابتی نقاشی شامل 108اثر از 83هنرمند، عکاسی شامل
210 اثر از 175 هنرمند، پوستر شامل92 اثر از 70هنرمند، نگارگری شامل 222اثر از 51 هنرمند و خوشنویسی شامل160 اثر از 115 هنرمند نیز همزمان در مؤسسه فرهنگی صبا به نمایش درآمد.

مرکز فرهنگی هنری انقلاب اسلامی (برج آزادی) نیز در سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر میزبان آثار ولادیمیر استانوفسکی، کاریکاتوریست شاخص صربستانی است که در این بخش 45 اثر از این هنرمند ارائه می‌شود. این نمایشگاه نیز از دیروز آغاز شد.

کد خبر 127651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز