یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: امسال نیز به مانند سال‌های گذشته برخی واحدهای صنفی به استقبال بهار رفته و با در نظر گرفتن تخفیف‌هایی، نسبت به عرضه کالاهای مورد نیاز مردم اقدام کرده‌اند.

حراج فصلی

علاوه بر حراج‌های فصلی واحدهای صنفی، این روزها بازار دستفروشان نیز رونق بیشتری دارد. از سوی دیگر شورای اصناف نیز برنامه‌ریزی برای عرضه مستقیم کالاها در چارچوب نمایشگاه‌های فروش بهاره و طرح فروش فوق‌العاده را در دستور کار قرار داده‌ و با این شرایط اکنون بازار، رنگ و بوی بهاری گرفته است.

حراج فصلی شیوه‌ای متداول و مرسوم در بیشتر کشورهای دنیاست؛ جایی که عرضه‌کنندگان کالاهای مختلف با تغییر فصل نسبت به عرضه محصولات خود با قیمتی کمتر از قیمت‌های رایج اقدام می‌کنند. در کشورمان نیز با نزدیک شدن به فصل بهار، عرضه‌کنندگان پوشاک و کیف و کفش تلاش دارند تا با عرضه محصولات فصل زمستان به قیمت‌هایی کمتر از نرخ متداول بازار، از انبار کردن و از مد افتادن این کالاها جلوگیری کنند.

از دستفروشی تا حراج‌های فصلی

با تغییر حال و هوای طبیعت و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار عرضه کالاها نیز رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد؛ بازاری که بسیاری از عرضه‌کنندگان محصولات مختلف با مجوز یا بدون مجوز نسبت به تأمین مایحتاج شب عید مردم اقدام می‌کنند. هرساله با نزدیک‌شدن به فصل بهار بازار دستفروشانی که به‌طور غیرمجاز در حاشیه خیابان‌های پررفت و آمد شهر بساط عرضه کالا به‌پا می‌کنند داغ‌تر می‌شود؛ فروشندگانی که بدون هیچ مجوزی سهم قابل توجهی در تأمین مایحتاج مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد دارند. حراج فصلی شیوه دیگری برای تأمین مایحتاج مردم در روزهای پایانی سال است. با گذر در خیابان‌های سطح شهر می‌توان بسیاری از واحدهای صنفی را ملاحظه کرد که با درج میزان تخفیف محصولات خود، از حراج‌ فصلی خبر می‌دهند.

رئیس شورای اصناف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تشریح تفاوت‌های حراج‌های فصلی با عرضه مستقیم کالا و خدمات، گفت: زمان اجرای اینگونه طرح‌ها با تغییر فصل بوده و واحدهای صنفی کالاهایی را که در فصل قبل به بازار عرضه کرده‌اند، در فصل جدید و با تغییر شکل مایحتاج روز مردم، به نرخی پایین‌تر از قیمت‌های فصل و با دریافت مجوز از شورای اصناف به مردم عرضه می‌کنند. قاسم نوده‌فراهانی افزود: معمولا در روزهای پایانی سال یا ابتدای سال جدید، عرضه‌کنندگان انواع پوشاک و کیف و کفش زمستانی تلاش می‌کنند تا با اجرای این طرح محصولات این فصل را با نرخ‌های کمتری به مصرف‌کنندگان عرضه کنند تا از یک سو هزینه انبار کردن و نگهداری این کالاها برای مدت یک سال را متحمل نشده و از سوی دیگر خطر از مد افتادن و خواب سرمایه را نداشته باشند.وی با بیان اینکه برگزاری حراج‌های فصلی نیازمند اخذ مجوز از شورای اصناف است، افزود: واحدهای صنفی که نسبت به برپایی حراج‌های فصلی اقدام می‌کنند باید درخواست خود را به این شورا ارائه کنند و شورای اصناف نیز برای ارائه مجوز به اینگونه واحدها بر قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده در چارچوب حراج‌های فصلی در واحدهای صنفی نظارت خواهد کرد.

از حراج تا عرضه مستقیم کالا

علاوه بر حراج‌های فصلی، عرضه مستقیم کالا شیوه دیگری است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال برای تنظیم بازار شب عید توسط مسئولان وزارت بازرگانی و اتحادیه‌های صنفی دنبال می‌شود. به گفته رئیس شورای اصناف کشور، امسال نیز علاوه بر برپایی 4 نمایشگاه فروش بهاره در 4 نقطه شهر تهران و 400 مرکز در سراسر کشور، اجرای طرح فروش فوق‌العاده نیز به‌عنوان محور اصلی تنظیم بازار شب عید مورد توجه قرار گرفته است.نوده فراهانی با بیان اینکه طرح فروش فوق‌العاده هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و فصل بازگشایی مدارس و ایام نوروز اجرا می‌شود، افزود: اصناف با اجرای این شیوه عرضه مستقیم کالا تلاش می‌کنند تا تنظیم بازار و کنترل قیمت‌های شب عید را در دست بگیرند. امسال نیز ثبت نام برای اجرای طرح فروش فوق‌العاده از چندی پیش‌آغاز و واحدهای صنفی متقاضی بدون هیچ‌گونه محدودیتی قادر به مشارکت در این طرح هستند.وی با اشاره به اینکه تا کنون حدود هزارو 700 واحد صنفی برای مشارکت در این طرح ثبت‌‌نام کرده‌اند، افزود: ثبت‌نام متقاضیان این طرح هنوز ادامه دارد و هر واحد صنفی که بتواند کالای با کیفیت را با 10 تا 15درصد تخفیف عرضه کند قادر به مشارکت در این طرح خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به ظرفیت‌های اجرای طرح فروش فوق‌العاده، این طرح به تدریج جایگزین نمایشگاه‌های فروش بهاره کالا شود.

فقط کالاهای ایرانی

رئیس شورای اصناف کشور در مورد برخی گلایه‌های مطرح شده از کیفیت و قیمت کالاهای عرضه شده در چارچوب اینگونه طرح‌ها،گفت: تعیین کیفیت و قیمت‌گذاری کالاها در کمیته‌ای متشکل از کارشناسان مجمع امور صنفی، وزارت بازرگانی و شورای اصناف کشور صورت گرفته و واحدهای مشارکت‌کننده در این طرح ملزم هستند که نمونه کالاهای پلمب شده را تا پایان اجرای طرح در محل عرضه کالا نصب کنند تا مشتریان با توجه به این نمونه نسبت به خرید اقدام کنند. همچنین در این طرح تنها کالاهای تولید داخل به مصرف‌کنندگان عرضه خواهد شد و عرضه هر گونه کالای چینی بی‌کیفیت یا سایر کالاهای وارداتی ممنوع بوده وبا متخلفین برخورد می‌شود.

 

کد خبر 127487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز