یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: روی کره زمین حدود یک و نیم میلیارد نفر اضافه وزن دارند، نیم میلیارد نفر هم چاق هستند و قرار است این تعداد بیشتر هم بشود.

fatness

روزنامه آلمانی بیلد گزارش داد، تحقیق بلندمدتی که به تازگی نتایج آن منتشر شده است، نشان می‌دهد که تعداد افراد چاق در جمعیت جهان از سال 1980 به این سو تقریبا دو برابر شده است. افرادی که نسبت به میانگین دیگران چاق‌ترین افراد جهان محسوب می‌شوند، در جزایر اقیانوس آرام زندگی می‌کنند.

در اروپا، مردان جمهوری چک و زنان ترکیه چاق ترین‌ها هستند. شاخص توده بدنی (BMI) مردان جمهوری چک و زنان ترکیه به طور میانگین 28 است.

افرادی که BMI آنها از 25 به بالا باشد اضافه وزن دارند و اگر این شاخص از 30 به بالا باشد، دچار چاقی بیمار گونه هستند.

محققان بین المللی دانشگاه ها و سازمان های مختلف داده های مربوط به حدود 9 میلیون نفر را در 199 کشور مقایسه کرده و این نتایج را اکنون در نشریه تخصصی لانست به چاپ رسانده اند.

سال 2008 در کل جهان حدودا از هر 10 مرد یک نفر و از هفت زن یک نفر چاق بودند که این آمار در سال 1980 برای مردان فقط پنج درصد و برای زنان هشت درصد بود.

در میان کشورهای صنعتی، همچون گذشته چاق ترین افراد در آمریکا زندگی می کنند و لاغرترین ها در ژاپن ساکن هستند. لاغرترین زنان اروپایی، سوئیسی ها هستند. بنگلادش، هند و جمهوری کنگو سه کشوری هستند که کمترین میزان افراد دچار اضافه وزن در آن زندگی می کنند.

مجید عزتی از کالج امپریال لندن و یکی از هدایت کنندگان این پروژه گفت: نتایج ما نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی، فشار خون و چربی خون فقط مشکل کشورهای مرفه نیست.

به گفته وی، دلیل این اضافه وزن ها این است که مردم به خوردن فست فودها روی آورده اند و دیگر کمتر غذای سالم می خورند.

قرار نیست دوره چاقی تمام شود

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می زند که در سال 2015 در مجموع 2.3 میلیارد نفر از اضافه وزن رنج ببرند که معادل جمعیت چین، هند و تمام اروپا می شود. اضافه وزن خطر بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد و عامل مهمی برای ابتلا به سرطان و بسیاری از دیگر بیماری هاست.

کد خبر 127436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز