گروه سیاسی: پس از حادثه درگذشت وزیر سابق دادگستری و سخنگوی قوه قضائیه ،‌ تغییر ناخواسته دیگری در کابینه دولت ناگزیر شد و طی روزهای گذشته رایزنی های فشرده ای به منظور معرفی فرد جایگزین شکل گرفت .

یک منبع مطلع و نزدیک به رئیس قوه قضائیه از تمایل هاشمی شاهرودی در معرفی وزیر دادگستری از میان مدیران دستگاه قضایی خبر داد. این مقام مطلع درباره دیدگاه رئیس قوه قضائیه برای معرفی گزینه نهایی جهت تصدی پست وزارت دادگستری اظهار داشت: آنچه مسلم است این که ایشان معتقدند وزیر دادگستری حتماً باید از بدنه قوه قضائیه و با ساختار، مشکلات،آسیب‌ها و فرایندهای دستگاه قضایی آشنا باشد.
وی در تأیید این موضوع به سوابق وزرای پیشین دادگستری(شوشتری و مرحوم جمال کریمی‌راد) که عمدتاً قضایی بودند، اشاره کرد.
این مقام همچنین ضمن رد گمانه‌زنی رسانه‌ها بار دیگر تأکید کرد که وزیر دادگستری فردی غیر از آنچه که امروزه در محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود، خواهد  بود.
فارس به نقل از این مقام مطلع تاکید کرد:  سخنگوی جدید قوه قضائیه لزوماً وزیر دادگستری نخواهد بود، چون سعی بر این است که بار مسئولیت سنگین همزمانی وزارت دادگستری و سخنگویی قوه قضائیه بر دوش یک نفر نباشد.
رسانه‌های خبری از غلامحسین الهام(سخنگوی دولت)، عباسعلی علیزاده (معاون اجرایی قوه قضائیه)، حسین میرمحمد صادقی(رئیس دانشکده علوم قضائی و اداری)، عبدالعلی میرکوهی(معاون پارلمانی وزارت دادگستری)، عبدالرضا ایزدپناه( رئیس نهاد قوه قضائیه)، فضل الله موسوی(نماینده مردم تهران در مجلس و استاد حقوق دانشگاه)،  سید‌احمد موسوی(معاون پارلمانی رئیس جمهور) و علیرضا جمشیدی (معاون حقوقی و توسعه قضائی قوه قضائیه )‌به‌عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت دادگستری نام می‌برند. غلامحسین الهام، رئیس دفتر رئیس جمهور با حفظ سمت تا زمان انتصاب وزیر جدید سرپرستی وزارت دادگستری را برعهده گرفته است.  به تصریح قانون اساسی، معرفی و انتخاب وزیر دادگستری با هماهنگی رؤسای قوای قضائیه و مجریه میسر است.  در عین حال خبرگزاری فارس در خبری اعلام کرده بود که حسین میر محمد صادقی در اولویت اصلی تصدی این مسئولیت قرار گرفت.  سید حسین میرمحمد صادقی رئیس دانشکده علوم قضائی و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و صاحب تالیفات متعدد در زمینه حقوق جزا و جرم‌شناسی است.
اما رئیس دانشکده علوم قضائی درخصوص  اخباری مبنی بر این‌که وی قرار است به‌عنوان وزیر دادگستری یا سخنگوی قوه قضائیه تعیین گردد، متذکر شد که هنوز در این باره با من رایزنی نشده است.
 میرمحمد صادقی که قبلاً سخنگویی قوه‌قضائیه را عهده‌دار بوده است، در گفت‌وگو با مهر خاطرنشان کرد که هنوز به‌صورت مستقیم با او برای  تصدی دوباره پست سخنگویی دستگاه قضا و یا وزارت دادگستری رایزنی نشده است.
رئیس دانشکده علوم قضائی درعین حال در پاسخ به این سئوال که آیا پیشنهاد تصدی سخنگویی قوه قضائیه یا وزارت دادگستری را می پذیرد، با تاکید بر لزوم بررسی همه‌جانبه و دقیق مساله،  هر‌گونه اظهار نظر بیشتر در این زمینه را به روزهای آتی موکول کرد.
کد خبر 12734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز