مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ WISE سازمان ناسا از گلوله درخشانی به نام زتا-مارافسای در فاصله 458 سال نوری از زمین در صورت فلکی مار افسای در حالی تصویر جدیدی به ثبت رسانده که این ستاره با سرعتی برابر 87 هزار کیلومتر بر ساعت در حال فرار است

سریع ترین ستاره فراری جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، این ستاره جرمی 20 برابر جرم خورشید زمین دارد اما این ویژگی، چیزی نیست که برای اخترشناسان جالب توجه باشد، بلکه اختر شناسان به خاطر فراری بودن این ستاره به آن علاقه دارند. این ستاره فراری یکی از پرسرعت‌ترین فراری‌های جهان است زیرا با سرعتی برابر 87 هزار کیلومتر بر ساعت یا 24 کیلومتر بر ثانیه در حرکت است.

گاه پیش می‌آید که ستاره‌ها از میان کهکشان راه شیری به بیرون شلیک شوند و همیشه قرار نیست در اطراف این کهکشان پرسه بزنند. احتمال می‌رود زتا-مارافسای در گذشته از یک ستاره همنشین برخوردار بوده که اکنون به پایان رسیده و منفجر شده است.

بر این اساس پس از انفجار ستاره همنشین، زتا-مارافسای مانند وزنه مسابقات پرتاب وزنه در المپیک، در لحظه انفجار از بند جاذبه ستاره همسایه خود رها شده و در همان لحظه حرکت مداری ستاره آن را با سرعتی بالا به میان فضا شلیک کرده است.

با کمک قدرت بالای چشم‌های فروسرخ تلسکوپ WISE تاثیرات جانبی شلیک شدن این ستاره در میان غبارها و گازهای کیهانی قابل رصد شده است. قوس سرخ رنگی که در اطراف ستاره دیده می‌شود تحت تاثیر برخورد امواج انفجار با بادهای شدید ستاره‌ای از جانب زتا-مارافسای که منجر به ایجاد حرارت شدید شده، به وجود آمده است.

با توجه به هاله سرخ رنگ به خوبی می‌توان مسیری که ستاره در حال حرکت به آن سو است را تشخیص داد و با توجه به سرعتی که این ستاره در حال فرار است، در صورتی که تمدن بیگانه‌ای در مسیر حرکتش قرار گرفته باشد به طور حتم دچار دردسر خواهد شد زیرا این گلوله کیهانی به این زودی‌ها از سرعتش نخواهد کاست.

کد خبر 127197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز