دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: طی مراسمی با حضور حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان، یکی از بخش‌های جنبی سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های نقاشی، کاریکاتور، نگارگری، گرافیک، عکاسی، سفال و سرامیک و خوشنویسی عصر یکشنبه در خانه هنرمندان گشایش یافت.

خانه هنر مندان ایران

حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که «هفت هنر، هفت هنرمند» نام داشت، با اشاره به اینکه این 7 هنرمند شخصیت‌های گرانقدری هستند، گفت: جای خوشحالی دارد که در آستانه دهه ‌فجر و گرامیداشت این ایام پرشور آثار هنرمندان تجسمی در نگارخانه‌ها و فضاهای هنری جای می‌گیرد و امیدوارم آنچه را که امروز شاهد آن هستیم، به‌عنوان نمونه‌ای از خیل عظیم هنرمندان توانگر کشور و جلوه‌ای از هنر بزرگ هنرمندان برجسته به تماشا بنشینیم.

همچنین محمود شالویی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در حاشیه این مراسم به خبرنگار همشهری گفت: این نمایشگاه به پاس خدمات 7هنرمند برجسته کشورمان که سالیان متمادی در زمینه هنرهای تجسمی در رشته‌های مختلف خدمات گرانسنگی ارائه کرده و از چهره‌های شناخته شده و فرهیخته حوزه هنرهای تجسمی هستند صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پس از این نمایشگاه به استقبال جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهیم رفت، افزود: این جمعیت مشتاقی که ما امروز دیدیم حکایت از این دارد که جشنواره فجر چقدر خوب توانسته به آن اهدافی که داشته نزدیک شود.
علی فریدونی که به‌عنوان هنرمند عکاس در نمایشگاه حضور دارد درخصوص ویژگی‌های آثارش گفت:

از تعداد 32عکس، 11قطعه عکس مربوط به دفاع مقدس و 2قطعه مربوط به هواپیما ربایی سال63 است که از خبرسازترین عکس‌های تاریخ شد، یک مورد از مراسم ارتحال امام(ره) است که در یونسکو به‌عنوان عکس برتر برگزیده شد و 2 تک عکس هم از به‌یادماندنی‌ترین عکس‌های تبادل اسرای جنگ تحمیلی است که در مسابقه آزادگان رتبه برتر را به‌خودش اختصاص داد. فریم دیگر موشک باران مناطق مسکونی در خزانه بخارایی است که در سال 65 گرفته شده و به‌عنوان عکس برتر صلیب سرخ جهانی انتخاب شد و مدال جشنواره و جایزه ویژه و دیپلم افتخار را به‌خودش اختصاص داد.

وی با تاکید بر برگزاری اینگونه جشنواره‌ها افزود: اینگونه جشنواره‌ها هم برای نسل اولی‌ها که خودم یکی از آنها هستم و مخصوصا برای هنرمندان جوان بسیار جای رشد دارد، چراکه دیدن همین عکس‌ها که هرکدام از فریم‌های اینها برگزیده هستند یک دنیا سخن دارد و جوان‌ها نیازمند این هستند تا با مشاهده این نوع کارها آن‌را به‌صورت عملی هم بیاموزند.

در همین رابطه، محمد علی رجبی هنرمند دیگر که آثارش با مضمون شاهنامه و شهید در زمینه هنر نگارگری روی دیوار رفته گفت: افتخار من این است که سال‌ها شاگرد استاد فرشچیان بوده‌ام. نقاشی‌هایی که انجام می‌دهم در اشل‌های بزرگ کار می‌کنم که نشان بدهم نگارگری محدود به کتاب و آثار کوچک نیست و می‌تواند در اشل‌های بزرگ و مواد مختلف هم کار شود که در این نمایشگاه از هر دو نوع وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت جشنواره فجر گفت: باید جهت دهی در اینگونه جشنواره‌ها به‌گونه‌ای باشد که بخشی از فرهنگ انقلاب اسلامی را به تصویر بکشد و چون به‌مناسبت ایام دهه فجر برگزار می‌شود کارهای ارائه شده باید موضوعیت با این ایام را داشته باشد.

کد خبر 127159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز