گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: ورزش مدارس حال و روز خوشی ندارد و وعده‌های مسئولان، استخدام چند هزار معلم ورزش و... هم نتوانست ورزش را در مدارس از حالت خمودگی نجات دهد.

مدرسه

البته ادعا در این باره کم نیست و برخی بر این فخر می‌فروشند که آموزش شنا به دانش‌آموزان سوم ابتدایی کار بزرگی بوده، فارغ از اینکه چند درصد دانش‌آموزان شنا آموخته‌اند؛ هرچند مسئولان گفته بودند که ورزش باستانی، طناب‌بازی، ژیمناستیک، کشتی و دیگر رشته‌های ورزشی هم در مدارس آموزش داده خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرد که مبارزه با انحرافات اجتماعی این نیست که به‌طور ‌مستقیم با انحرافات مقابله شود و باید به‌طور غیرمستقیم به مقابله پرداخت. حمید‌رضا حاجی‌بابایی گفت: به‌طور مثال ما به‌دنبال این هستیم که ضرباهنگی برای ورزش صبحگاهی مدارس با ضرباهنگ زورخانه‌ای طراحی کنیم تا به وسیله آن غرور ملی دانش‌آموزان شکوفا شود.

وعده‌ای که محقق نشد

اوایل مهر ماه امسال قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیت بدنی از طنین‌اندازشدن صدای ضرب زورخانه در مدارس کشور، طی یکی دو ماه خبر داد. کیومرث هاشمی، هدف از این کار را ایجاد سلامتی و شادابی در دانش‌آموزان و توسعه ورزش اصیل و سنتی زورخانه در سطح جامعه» بیان کرد.

وی یکی دیگر از اهداف این طرح را انجام نرمش‌ها و حرکات عمومی ورزشی در آیین صبحگاه مدارس اعلام کرد تا دانش‌آموزان و معلمان با انجام چند حرکت ساده ورزشی روز خود را با نشاط و شادابی شروع کنند.البته هاشمی توضیح داد که در طرح «ورزش صبحگاهی با زنگ زورخانه» همان حرکات ساده ورزشی به‌صورت هماهنگ با ریتم و ضرب مرشد و اشعار حماسی و مذهبی، انجام خواهد شد و از وسایل ورزش باستانی مانند تخته شنا، میل و سنگ در مدارس خبری نیست.

وی گفت: از مسئول انجمن ورزش‌های باستانی، خواسته شد تا با عملیاتی کردن این موضوع، به یاری وزارت آموزش و پرورش بیاید و قرار شد یک لوح فشرده برای مدارس کشور تهیه شود.

خلف وعده

نخستین خلف وعده آموزش و پرورش با انجام نشدن آیین افتتاحیه اجرای ورزش باستانی در مدارس کلید خورد و هیچ کسی هم حاضر نشد در این باره توضیح بدهد.آموزش و پرورش اوایل مهر‌ماه رسما اعلام کرد که آیین افتتاحیه ورزش باستانی با حضور وزیر آموزش و پرورش از 10مهر‌ماه در برخی از مدارس تهران آغاز خواهد شد. البته این آیین همزمان بود با مطرح شدن استیضاح حاجی‌بابایی در مجلس. این همزمانی موجب شد هیچیک از مقامات آموزش و پرورش در این آیین شرکت نکنند و آیین ورزش باستانی نیز به نرمش دانش‌آموزان تبدیل شود.

احیای ورزش زورخانه‌ای در مدارس تهران

درباره ورزش مدارس پیش از این نیز وعده‌هایی داده شده مانند وعده‌ای که رئیس هیات زورخانه‌ای استان تهران مرداد‌ماه گذشته داد؛ با هماهنگی مدیران، برنامه‌های ویژه‌ای برای احیای ورزش زورخانه‌ای در مدارس تهران برگزار می‌شود.مجید معصومی گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با آموزش و پرورش و مدیران مدارس تهران، درصدد اعزام مرشدان و مربیان به زورخانه‌های نزدیک مدارس هستیم تا دانش‌آموزان علاقه‌مند بتوانند در آنجا آموزش ببینند.

مرحمت فرموده ما را مس کنید

تاریخ گواه این ادعاست که در کشور ما کارهای دستوری نتایج خوب و مثبتی در پی نداشته است. طراحان و ستادنشینان روی کاغذ برنامه‌های خود را موفق ارزیابی می‌کنند اما اینکه در عمل تا چه حد موفقیت‌آمیز باشد، معمولا ارزیابی نمی‌شود.
پیشنهاد می‌شود به جای این به‌اصطلاح نو‌‌آوری‌ها، همان ورزش ساده صبحگاهی در مدارس احیا شود، بقیه پیشکش.

کد خبر 127029

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز