شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

محمد کرباسی: ارتش مصر در روزهای گذشته خود را از درگیری‌های معترضان و نیروهای پلیس دور نگه داشته است. در «جمعه خشم » مصر، تانک‌های ارتش هنگام شب برای برقراری مقررات منع آمد و شد در خیابان‌های مصر مستقر شدند و برای نخستین‌بار در چند دهه ساختمان‌های مهم را محاصره کردند.

برخلاف نیروهای پلیس اما مردم از آنها استقبال کردند و حتی در کنار خودروهای زرهی نیروهای ارتش عکس یادگاری گرفتند. اکنون به عقیده بسیاری ارتش مصر نقشی مهم در تحولات این کشور دارد و می‌تواند آینده حسنی مبارک82 ساله را تعیین کند.
ناآرامی‌های مصر بدون شک با الگوبرداری از انقلاب مردم تونس شکل گرفته است.

واقعیت این است که در تونس هم نیروهای پلیس نتوانستند کنترل اوضاع را در دست بگیرند و برخورد خشن آنها با معترضان تنها اوضاع را وخیم‌تر کرد. پس از چند هفته اعتراض در این کشور ژنرال‌های ارتش تونس، درخواست زین العابدین بن علی برای سرکوب مردم را نپذیرفتند و همین مسئله یکی از مهم‌ترین عواملی بود که باعث فرار بن‌علی و خانواده‌اش از این کشور شد.

مصر با داشتن 468 هزار نیروی نظامی فعال و 480 هزار نیروی ذخیره دهمین ارتش بزرگ دنیا را در اختیار دارد و ارتش در این کشور همیشه یک وزنه تعیین‌کننده مهم بوده است. در سال 1952 کودتای گروهی از افسران جوان این کشور به حکومت پادشاهی در این کشور پایان داد. 4رئیس‌جمهور هم که از زمان این انقلاب تاکنون در مصر به قدرت رسیده‌اند همگی با سابقه نظامی به کاخ ریاست‌جمهوری راه‌ یافته‌اند.

واقعیت این است که از سازو‌کارهای داخلی ارتش مصر در سال‌های اخیر اطلاعات کمی در دست است. ارتش مصر از کمک سالانه 1.3 میلیارد دلاری آمریکا به دولت این کشور استفاده می‌کند و مبارک در سال‌های گذشته تلاش کرده است با دور نگه داشتن ارتش از مسائل سیاسی، نیروهای مسلح را تحت کنترل خود داشته باشد. علاوه بر این مبارک برای تضمین ادامه حکومت خود دستگاه امنیت داخلی را که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند سر و سامان داده است.

حسنی مبارک پیش از اینکه در سال 1975 از سوی انور سادات به پست معاون رئیس‌جمهور برسد، فرماندهی نیروی هوایی مصر را بر عهده داشته و به همین خاطر به‌خوبی از قدرت نظامیان این کشور و نقش راهبردی آنها آگاه است. براساس اسناد موجود مبارک در 30 سال حکومت خود در مصر تلاش کرده است که جلوی محبوبیت فرماندهان ارتش را بگیرد. این موضوع در زمان برکناری سپهبد محمد عبد الحلیم ابو غزاله از پست وزارت دفاع در سال 1989 از سوی مبارک به‌خوبی مشخص شد.

این ژنرال در آن زمان به اتهام دست داشتن در واردات غیرقانونی قطعات موشک از آمریکا برکنار شد اما بسیاری عقیده دارند که دلیل اصلی این مسئله نگرانی مبارک از افزایش محبوبیت او در میان مردم بود.ارتش مصر هنوز مورد احترام مردم این کشور است و برخورد متفاوت معترضان با آنها بر خلاف نیروهای پلیس و ماموران سازمان امنیت داخلی هم ناشی از همین مسئله به حساب می‌آید. آمدن تانک‌های ارتش به خیابان‌های مصر نشان‌دهنده اوج نا‌امیدی مبارک از اوضاع مصر است، اما اکنون این سؤال تعیین‌کننده وجود دارد که ارتش مصر حاضر به آتش گشودن به روی مردم این کشور می‌شود؟

مردم مصر که تحولات تونس را دیده‌اند امیدوار هستند که فرماندهان ارتش این کشور نقشی مشابه ارتش تونس بازی کنند و به جای حمایت از مبارک در کنار مردم بایستند. سپهبد محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع کنونی مصر محبوبیت چندانی ندارد و مورد اعتماد مبارک به حساب می‌آید. حتی گزارش‌هایی منتشر شده است که وی به‌صورت محرمانه از سوی مبارک برای مذاکره با مقام‌های آمریکا به واشنگتن سفر کرده است. با وجود این هنوز در ارتش مصر فرماندهانی وجود دارند که می‌دانند ایستادن در مقابل مردم در دنیای امروز تاوان سنگینی دارد و اگر چنین شود، ارتش مصر برای همیشه در ذهن مصری‌ها نابود می‌شود.

کد خبر 126948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز