گروه شهری: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هفته گذشته از موافقت شورای‌عالی ترافیک با افزایش محدودیت‌ تردد زوج یا فرد خودروها در تهران خبر داد و در جمع خبرنگاران، نقشه جدید افزایش محدوده اجرای طرح زوج یا فرد را رونمایی کرد.

ترافیک

این در حالی است که به اعتقاد شهردار تهران و کارشناسان ترافیک، ایجاد محدودیت‌های جدید تنها اقدامی مقطعی برای تسکین دردهای ترافیکی پایتخت است.

راهکار اصلی، توسعه حمل‌ونقل عمومی

در تازه‌ترین نظرها، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص ایجاد محدودیت‌های ترافیکی جدید در پایتخت اعلام کرد که اجرای طرح‌هایی همچون زوج یا فرد کردن تردد خودروها برای کاستن از مشکل ترافیک تهران، تنها در کوتاه مدت مؤثر است.

به گفته شهردار تهران، مردم برای جابه‌جایی در شهر بزرگی مانند تهران نیازمند خودرو هستند؛ حال اگر وسایل نقلیه عمومی در اختیارشان باشد از آن استفاده می‌کنند و اگر نباشد از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، حتی اگر قیمت بنزین بالا باشد یا طرح زوج یا فرد اعمال شود؛ چون چاره‌ دیگری ندارند. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران تاکید کرد: راهکار اصلی حل معضلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی تنها توسعه حمل‌ونقل عمومی است که مدیریت شهری برای تحقق این مهم با تمام توان تلاش می‌کند.

محدودیت‌ ترافیکی، راهکار مقطعی

جلیل شاهی کارشناس ترافیک نیز بر این موضوع تاکید می‌کند که اجرای طرح‌هایی همچون طرح زوج یا فرد در کلانشهر تهران به‌دلیل حجم بالای تردد خودروها در این شهر راهکاری مقطعی برای حل معضل ترافیک است. به گفته وی، توسعه حمل‌ونقل عمومی، راهکار اصولی حل مشکل ترافیک تهران است. جلیل شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری افزود: جایگاه ویژه حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک بر کسی پوشیده نیست و اقدام به اجرای طرح‌هایی همچون افزایش محدوده اجرای زوج یا فرد در تهران تنها به‌عنوان طرح تسکینی ترافیک تهران در شرایط ویژه مانند آلودگی هواست.

این کارشناس ترافیک گفت: ایجاد محدودیت‌ در تردد شهروندان به‌عنوان یک راه‌حل مقطعی، باید به‌صورت محدود انجام شود. وی همچنین به لزوم ایجاد سیستم یکپارچه حمل‌ونقل شهری اشاره کرد و گفت: توسعه وسایل انبوه‌بر به‌عنوان راهکار اصولی در برخورد با موضوع ترافیک تهران ضروری است.

اجرای طرحی شکست خورده

محمد حسین شهیدی، کارشناس ترافیک نیز در این رابطه گفت: طرح‌های سلبی مانند طرح تردد زوج یا فرد خودرو که پیش از این در یونان و مکزیکوسیتی اجرا شده، موفقیتی به همراه نداشته و شکست خورده است. وی با اشاره به اجرای مجموعه‌ای از طرح‌های ایجابی مانند گسترش حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر گفت: مشکل ترافیک و راه‌حل‌های آن یک موضوع بخشی و بین بخشی است؛ همانطور که مدیریت ترافیک، دانشی بین دانشی است.

بنابراین با یک دانش و تکیه به یک بخش نمی‌توان آن‌را حل کرد. معمولا در کشورهای موفق که توانسته‌اند در زمینه حمل‌ونقل عمومی به موفقیت‌هایی دست یابند، به‌کارگیری مجموعه‌ای از چند طرح موثر بوده است نه یک طرح سلبی. به گفته این کارشناس ارشد حمل‌ونقل و ترافیک، طرح زوج یا فرد در هیچ جای جهان پاسخگو و موفق نبوده است.

شهیدی افزود: تنها با تکیه بر گسترش حمل‌ونقل عمومی است که می‌توان بسیاری از مشکلات شهر را حل کرد. کاهش خودروهای شخصی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات و حوادث خیابانی، افزایش فضای پارکینگی و بسیاری از اتفاقات تنها با گسترش حمل‌ونقل عمومی می‌تواند به‌وجود آید.

از طرفی شهیدی به مشکلات غیرمحسوس اجرای طرح‌های سلبی مانند تردد زوج یا فرد خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: مسلما اثرات اقتصادی این طرح می‌تواند در بلندمدت در سطح شهر تاثیر‌گذار باشد. در واقع با اجرای این طرح سبد هزینه‌های عمومی شهر کاهش می‌یابد. ممکن است با اجرای این طرح معابر عمومی خلوت شود اما این یک پیروزی نیست. این طرح‌ها هنگامی که در درآمد شهروندان تاثیر‌گذار باشد و موجب ضرر آنان شود، مسلما تاثیری نخواهد داشت و مردم نسبت به اجرای آن چندان مقید نخواهند بود.

شهیدی در پایان گفت: هنگامی که این طرح‌های سلبی با رویکرد سمبلیک باشد تاثیر‌گذار است؛ یعنی وقتی که در طول سال یک هفته به اجرا درآیند، به‌عنوان مثال در هفته هوای پاک، نه به‌صورت دائمی و همیشگی. با اجرای دائمی آن، اقتصاد زندگی شهری دچار خلل خواهد شد و موجب افزایش هزینه‌های عمومی شهری می‌شود.

کد خبر 126836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز