گروه ادب و هنر: سرانجام دفتر جشنواره به صورت رسمی اعلام کرد که امسال بزرگداشت مسعود کیمیایی در جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود.

مسعود کیمیایی

خبر بزرگداشت کیمیایی از 2 هفته قبل نقل محافل سینمایی بود ولی به دلایلی نامعلوم به صورت رسمی و رسانه‌ای اعلام نمی‌شد. شاید به همین خاطر بود که گفته می‌شد کیمیایی راضی به برگزاری بزرگداشت خود در جشنواره نیست؛ بزرگداشتی که تنها در مراسم افتتاحیه و کنار 6 سینماگر دیگر برپا خواهد شد؛ در حالی که در سال‌های نه‌چندان دور، هم تعداد بزرگداشت‌ها کم بود و هم اینکه بخشی از برنامه نمایش فیلم‌های جشنواره به مرور آثار سینماگر مورد تجلیل قرار گرفته، اختصاص می‌یافت.

حالا سال‌ها گذشته و زمانه دیگر شده تا فیلمسازی در قواره مسعود کیمیایی در مجالی کوتاه مورد تقدیر جشنواره‌ای قرار گیرد که اگر تاریخ برگزاری‌اش را مرور کنیم، ‌می‌بینیم که درآن هرگز به او سیمرغی اهدا نشده‌است.کیمیایی امسال فیلم «جرم» را هم در جشنواره دارد؛ فیلمی که داستانش در دهه 50 می‌گذرد؛ دهه طلایی فعالیت‌ سینمایی مسعود کیمیایی و دوران «قیصر»، «گوزن‌ها» و «سفر سنگ».

کیمیایی در حالی مورد تجلیل جشنواره قرار می‌گیرد که در طول نزدیک به 3 دهه، تنها یک بار نامش به‌عنوان نامزد دریافت سیمرغ کارگردانی ثبت شده. در دوره هجدهم جشنواره کیمیایی با «اعتراض» نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی شد که البته در نهایت سیمرغ این بخش به او تعلق نگرفت.

32 فیلم در بخش مسابقه

اما دیروز خبر رسید که برگزارکنندگان جشنواره قصد دارند در تعداد فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه دست به یک رکوردشکنی بزنند. به‌گفته یکی از مدیران دفتر جشنواره، بیش از 30 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران حضور خواهند یافت؛ فهرستی که در آن گویا اسامی فیلم‌هایی چون «خانه پدری» (کیانوش عیاری) و «زندگی با چشمان بسته» (رسول صدرعاملی) نیز که گفته می‌شد دچار ممیزی شده و به جشنواره نمی‌آیند به‌چشم می‌خورد. تاکنون 20 فیلم به‌عنوان آثار حاضر در بخش مسابقه اعلام شده‌اند و احتمالا فردا بقیه آثار حاضر در این بخش معرفی می‌شوند.

دفتر جشنواره نیز با انتشار خبری افزایش 50درصدی فیلم‌های بخش مسابقه را تأیید کرد.قرار دادن نام چند فیلم مطرح در بخش نوعی نگاه، اعتراض سینماگران را به‌همراه داشت؛ اعتراضی که با شایعه حذف این بخش از جشنواره همراه شد. هرچند دیروز دبیر جشنواره این شایعه را تکذیب کرد.

«نوعی نگاه» حذف نمی‌شود

به‌دنبال اعتراض برخی فیلمسازان به بخش «نوعی نگاه»و صحبت‌های آنان مبنی بر کناره‌گیری از این بخش و طرح صحبت‌هایی مبنی بر حذف این بخش، مهدی مسعود شاهی این موضوع را رد کرد. دبیر بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگویی با ایسنا، در این باره گفت: امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد و این مطلب شایعه است و این بخش کمافی‌السابق در جشنواره باقی است.

وی درباره‌ اینکه چه تدبیری درباره فیلم‌های کناره‌گیری کرده اتخاذ می‌شود هم توضیح داد:هنوز کناره‌گیری هیچ‌یک از فیلم‌ها به حالت رسمی درنیامده و بر همین اساس‌ما هم تغییری در برنامه‌هایمان ایجاد نکرده‌ایم و همچنان بخش«نوعی نگاه» در کنار بخش‌های دیگر جشنواره حضور دارد.

مسعودشاهی در پایان این گفت‌وگو در ارتباط با نامه بهروز افخمی هم گفت:به هرحال پس از گذشت چندسال، تهیه‌کننده این فیلم مایل است که فیلمش در جشنواره به نمایش در‌آید و من فکر می‌کنم که بد نباشد که این فیلم در معرض ارزیابی مخاطبان قرار بگیرد و پس از آن کارگردان این فیلم به صحبت درباره‌ آن بپردازد.

افخمی، همچنان معترض

بهروز افخمی در نامه‌ای به دبیر جشنواره فیلم فجر، از وی خواست برای جلوگیری از سرقت نام و آسیب رساندن به حیثیت حرفه‌ای‌اش اقدام کند. در ابتدای یادداشت بهروز افخمی که به مهدی مسعودشاهی دبیر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نوشته است، آمده: در خبرها خواندم که فیلم فرزند صبح در بخش مسابقه جشنواره پذیرفته و در اخبار منتشره مخصوصاً تاکید شده است که این فیلم را من ( بهروز افخمی) کارگردانی کرده‌ام. جای دیگر از قول آقای شرف‌الدین (تهیه‌کننده) خواندم که افخمی از نزدیک در جریان شیوه صداگذاری بوده، موسیقی را تایید کرده و با بهرام زند به‌عنوان سرپرست گویندگان جلسه‌ای داشته و نقطه نظراتش را مطرح کرده است و در مجموع از حال و هوای چگونگی امور تکمیلی فیلم مطلع بوده است.

افخمی خاطرنشان می‌کند: من خدا را شاهد می‌گیرم که به هیچ صورت در جریان شیوه صداگذاری و دوبله نبوده‌ام، موسیقی را تایید نکرده‌ام و تا چند هفته پیش اصلاً نمی‌دانستم چه کسی موسیقی را ساخته است. فقط با آقای بهرام زند بیش از 2سال پیش در جلسه‌ای شرکت کرده‌ام که آن هم به خوردن چای و شیرینی و یاد آوری خاطرات دوبلاژ سریال «کوچک‌جنگلی» گذشت.

کد خبر 126821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز