گروه ادب و هنر: اسامی 4 فیلم دیگر بخش مسابقه سینمای ایران در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد.

سینما فیلم-فجر

حضور فیلم‌های اخراجی‌ها 3 به کارگردانی مسعود ده نمکی، ارتباط خانوادگی به کارگردانی نادر مقدس، مصایب چارلی به کارگردانی علیرضا سعادت نیا وفرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی در بخش مسابقه سینمای ایران قطعی شد. با احتساب این آثار، تعداد فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران به 20 رسید. اسامی فیلم‌های دیگر بخش مسابقه سینمای ایران متعاقبا اعلام خواهد شد.

«اخراجی‌ها3 » به جشنواره می‌آید

درحالی که در روزهای اخیر نامی از «اخراجی‌ها3» به‌عنوان یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره برده نمی‌شد، مسعود ده‌نمکی قصد دارد آخرین ساخته‌اش را به فجر 29 برساند. ده‌نمکی فرم درخواست حضور در جشنواره را پر کرده‌بود ولی گفته می‌شد اخراجی‌ها3 به فستیوال امسال نمی‌رسد. فیلمبرداری اخراجی‌ها3 به تازگی پایان یافته و به صورت همزمان فیلم تدوین می شود تا به جشنواره امسال برسد. اخراجی‌ها 3 از ابتدای شروع پیش‌تولید با جنجال‌ها و حاشیه‌هایی روبه‌رو شد.

ده‌نمکی در پاسخ به آنچه برخی سایت‌ها مطرح کرده‌بودند، گفت: اخراجی‌ها 3 ربطی به مسائل انتخابات سال گذشته ندارد ولی در اولین روز فیلمبرداری، رهگذران در بزرگراه رسالت شاهد حضور گسترده هنروران و پوسترهای انتخاباتی فیلم بودند که حکایت از صحت شایعات پیرامون «اخراجی‌ها3» داشت. ده‌نمکی بعداً گفت در فیلمش فقط به ماجراهای تبلیغات انتخاباتی پرداخته است. او اضافه کرد در فیلمش با محمود احمدی‌نژاد نیز شوخی کرده‌است. در اخراجی‌ها3 محمدرضا شریفی‌نیا، رضا رویگری و اکبرعبدی نقش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بازی می‌کنند.

به این ترتیب و با حضور اخراجی‌‌ها 3 تنور جشنواره‌ امسال نیز داغ‌تر خواهد شد. 2قسمت قبلی اخراجی‌ها به ترتیب در دوره‌های بیست‌و‌پنجم و بیست‌‌و هفتم فجر به نمایش درآمده بودند. باتوجه به نوع شوخی‌هایی که فیلم‌های قبلی ده‌نمکی با مضامین دفاع مقدس کرده‌بود، باید دید این بار او چگونه ماجراهای انتخابات 88 را به تصویر کشیده‌است.

و سرانجام «فرزند صبح»

«فرزند صبح» دیگر فیلم پذیرفته‌شده در بخش مسابقه، در حالی به جشنواره امسال می‌آید که لااقل 3 دوره است صحبت حضور فیلم در جشنواره مطرح می‌شود وهر بار به دلیل پایان‌نیافتن مراحل فنی، فرزند صبح به جشنواره نمی‌رسد. امسال اما این طلسم شکسته شد تا سرانجام شاهد فیلمی باشیم که به زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) پرداخته است. فرزند صبح در حالی به جشنواره می‌آید که افخمی کارگردان فیلم به دلیل حضورنداشتن در مراحل تدوین و صداگذاری، با اعتراض به تهیه‌کننده خواستار حذف نامش از تیتراژ فیلم شده است. حضور «ارتباط خانوادگی» و «مصایب چارلی» نیز در بخش مسابقه کمی غافلگیرکننده بود و کمتر کسی انتظار داشت فیلم‌های نادر مقدس و علیرضا سعادت‌نیا به بخش مسابقه راه‌یابند.

کناره‌گیری درخشنده

دیروز خبرگزاری مهر از کناره‌گیری پوران درخشنده از داوری جشنواره فیلم فجر خبر داد. براساس آنچه مهر نوشته، گویا این کارگردان به دلیل مشغله کاری و خستگی از دیدن آثار زیادی که به‌عنوان هیأت انتخاب جشنواره مشاهده کرده، از داوری کناره‌گیری کرده ‌است.

برخی رسانه‌ها خبر از حضور علی معلم، پوران درخشنده، ابوالقاسم طالبی، جابر قاسمعلی، جهانگیر الماسی و شهریار اسدی در ترکیب هیأت داوران امسال داده بودند که البته فهرست کاملی نبود و حالا با کناره‌گیری درخشنده، باید شاهد حضور 2 عضو تازه در هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران باشیم.

فجر هم امسال رئیس هیأت داوران دارد

فهرست داوران در حالی به صورت غیررسمی منتشر شده که سال گذشته تا روز پایانی جشنواره داوران معرفی نشدند. هنوز معلوم نیست که امسال قرار است در این خصوص چه تصمیمی گرفته شود ولی خبر جالب توجه انتخاب رؤسای هیأت داوری برای بخش‌های مختلف جشنواره امسال است؛ اتفاقی که در جشنواره‌های معتبر دنیا رخ می‌دهد و حالا قرار است فجر نیز مانند کن، برلین و ونیز رئیس هیأت داوران داشته باشد.

مهدی مسعودشاهی، دبیر بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر به خبرنگار همشهری گفت: امسال رؤسای کمیته‌های داوری را نیز معرفی می‌کنیم. مسعودشاهی در خصوص رسانه‌ای نشدن نام داوران و اعضای هیأت انتخاب نیز گفت: ما به دلیل درخواست خود دوستان، نامشان را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهیم وگرنه ابایی از این مسئله نداریم.

اعلام اسامی فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه

اسامی 13 فیلم بخش نمایش‌های ویژه از بخش بین‌الملل بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. این فیلم‌ها از کشورهای هلند، اسپانیا، انگلستان، عراق، آلمان، مکزیک، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، اتریش، ترکیه، اردن، مجارستان، چک، گرجستان و روسیه برای حضور در این بخش انتخاب شده‌اند.

اسامی این 13 فیلم به شرح زیر اعلام شده است:

«نغمه‌های شاعران» ساخته ساندر فرانکن از هلند محصول 2010
«گربه سیاه» ساخته دانیل فیبلا آمسیلم از اسپانیا محصول 2008
«عراق؛ جنگ، عشق و جنون» ساخته محمد الدراجی از انگلستان و عراق محصول 2008
«آخرین روزهای شیشمارف» ساخته جان لوتر از هلند محصول 2009
آخرین فیلمنامه «یادبود لوئی بونوئل» ساخته گایزاکا اونوستی و خاویر اسپادا از اسپانیا، آلمان، مکزیک و فرانسه محصول 2008
«به‌دنبال اریک» ساخته کن لوچ از انگلستان، فرانسه، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا محصول 2009
«مؤذن» ساخته سباستین براندشولبر از اتریش و ترکیه محصول 2009
«نام من محمد است» از عراق، انگلستان و اردن محصول 2008
«پوشکاش» ستاره فوتبال مجارستان ساخته تاماس آلماسی از مجارستان محصول 2009
«سالمون کین» ساخته میشل جی. باست از فرانسه، چک و انگلستان
«خودروهای انقلاب» ساخته تولگا اورنک از ترکیه محصول 2008
«منطقه نبرد» ساخته وانو بوردولی از گرجستان محصول 2009
«یه اتاق و نصفی» ساخته آندره‌‌یی خورزونوفسکی از روسیه محصول 2008

کد خبر 126747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز