یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

نیلوفر قدیری: برای درک بهتر رابطه میان چین و آمریکا که این روزها به بهانه دیدار رهبران 2کشور در کانون توجه قرار گرفته، بهتر است نگاهی به چند عدد و رقم بیندازیم.

از سال 1950 متوسط درآمد چینی‌ها 10برابر سریع‌تر از درآمد شهروندان آمریکایی رشد داشته‌است. در سال 1980 قدرت خرید و متوسط درآمد شهروندان چینی در سال معادل 525دلار بود و اکنون این رقم بین 5 تا 6هزار دلار است. در همین مدت بهره‌وری هر کارگر چینی در مقابل بهره‌وری 3درصدی همتای آمریکایی خود به 19 درصد رسیده و سرانجام اینکه طی 5سال گذشته اقتصاد آمریکا تنها 5درصد رشد داشته درحالی که اقتصاد چین رشدی معادل 70درصد داشته‌است.

اگر به این آمار، 2خبر اقتصادی را اضافه کنیم که همزمان با سفر هو جین‌تائو رئیس‌جمهور چین به آمریکا منتشر شد و بر اقبال او در این سفر افزود، تصویری که از نوع رابطه جدید آمریکا و چین به دست خواهیم آورد، کامل می‌شود؛ خبر اول اینکه میزان وام بانک‌های چین به کشورهای در حال توسعه، از میزان پولی که بانک جهانی به این کشورها قرض داده بیشتر شده‌است.

رسانه‌های جهان این خبر را با تیتر«چین، بانک جدید جهان» منتشر کردند. بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، در 2سال گذشته بانک‌های چین دست کم 110میلیارد دلار به دولت‌ها و شرکت‌هایی در کشورهای در حال توسعه، وام داده‌اند. خبر دیگر این بود که در ماه‌هایی که جهان با بحران اقتصادی روبه‌رو بود و در گوشه و کنار جهان شورش گرسنگان، حکومت‌ها را تهدید می‌کرد، چین شتاب قابل ملاحظه‌ای در رشد اقتصادی‌اش را تجربه کرده‌است. بحران اقتصادی که هنوز بخش‌های عمده‌ای از جهان از جمله آمریکا با آن دست به گریبان هستند، چینی‌ها را فقط چند ماه آن هم در سال 2008 مشغول کرد.

رئیس‌جمهور چین این هفته میهمان آمریکایی‌ها بود. این سفر را رسانه‌های چینی، یک هنرنمایی بزرگ خواندند و رئیس‌جمهور را به این خاطر تحسین کردند. هوجین‌تائو، کم‌فروغ‌ترین رهبری است که چین تاکنون داشته‌است. او چندان ارتباطی با رسانه‌ها برقرار نمی‌کند و کاریزمای تأثیرگذاری ندارد اما چین دیگر کشوری نیست که به نام رهبران یا تحولاتش شناخته شود؛ چین اکنون یک ابرقدرت است.

هو جین‌تائو در کنفرانس خبری با باراک اوباما باید به پرسش‌هایی جواب می‌داد که در داخل کشورش و در هیچ کجای دیگر جهان کسی از او نپرسیده‌بود. هو این کار را به‌خوبی انجام داد. رهبران چین دوست ندارند درباره موضوع حقوق بشر صحبت کنند اما هو در این کنفرانس خبری گفت که کشورش در زمینه حقوق بشر پیشرفت داشته‌است و با این جمله تلاش کرد که آخرین ابزار تحقیر توسط غرب را هم فعلا خنثی کند.

رئیس‌جمهور چین در روز آخر سفرش به آمریکا در شیکاگو با رهبران تجاری و بازرگانی چینی و آمریکایی دیدار کرد و قول داد که در ایجاد اشتغال برای آمریکایی‌ها کمک کند. یکی از دستاوردهای آمریکا در این سفر، امضای توافقنامه‌هایی با رئیس‌جمهور چین برای حمایت از ایجاد 235 هزار شغل برای آمریکایی‌ها بود. یکی از این توافقنامه‌ها قرارداد خرید 200 هواپیما از شرکت بوئینگ به ارزش 19 میلیارد دلار است. نظرسنجی‌ای که بلافاصله بعد از این سفر توسط تلویزیون ای‌بی‌سی آمریکا انجام شد نشان داد که 61درصد از آمریکایی‌ها چین را تهدیدی می‌دانند که شغل و امنیت اقتصادی‌شان را به خطر می‌اندازد.

تب چین این روزها چنان آمریکایی‌ها را گرفته‌است که بعضی رسانه‌های آمریکایی مانند روزنامه واشنگتن‌پست از این فضا احساس خطر کرده‌اند. این روزنامه در هفته‌ای که گذشت در واکنش به همه اخباری که با موضوع چین منتشر شده‌ بود، نوشت: آمریکایی‌ها جوگیر شده‌اند و فراموش کرده‌اند که کشورشان بر اساس آمار بانک جهانی هنوز اقتصادی سه‌برابر چین دارد و نخستین اقتصاد دنیاست.

با این حال، افکار عمومی آمریکا چنین فکر نمی‌کند. نظرسنجی‌‌ای که مؤسسه افکارسنجی پیو به تازگی انجام داده نشان می‌دهد که نیمی از مردم آمریکا، چین را قدرت اقتصادی برتر جهان می‌دانند.

کد خبر 126520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز