گروه شهری: وزارت امور خارجه با سفر هیاتی از شهرداری تهران برای دریافت جایزه حمل‌ونقل توسعه پایدار 2011 در واشنگتن مخالفت کرد.

با وجود آنکه معرفی و جایزه برترین شهر از سوی مؤسسه سیاستگذاری توسعه حمل‌ونقل (ITDP) در روز دوشنبه 24 ژانویه برابر با 4 بهمن ماه انجام می‌شود اما شهرداری تهران تاکنون نتوانسته است موافقت وزارت امور خارجه برای سفر به واشنگتن - مقر این مؤسسه - را به‌دست آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لغو سفر هیات اعزامی شهرداری به مؤسسه سیاستگذاری توسعه حمل‌ونقل (ITDP) در واشنگتن گفت: امیدوارم که تصمیم وزارت امور خارجه مبنی بر موافقت نکردن با سفر هیاتی از شهرداری تهران به واشنگتن بر مبنای مصالح ملی بوده باشد نه موضوعات دیگر.

حشمت‌الله فلاحت پیشه با اعلام این مطلب افزود: این افتخار بزرگی برای شهرداری تهران است که در میان شهرهای بزرگ جهان جزء 5 شهر برتر در زمینه توسعه حمل‌ونقل پایدار قرار بگیرد. این موضوع بیانگر این نکته است که شهرداری تهران به استانداردهای شهرهای بزرگ نزدیک می‌شود.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در ادامه تصریح کرد: حضور نداشتن تهران در روز تعیین شهر برتر در حوزه حمل‌ونقل پایدار در سال 2011 در وجهه این کلانشهر در سطح جهان تاثیر‌گذار است. وی همچنین اظهار داشت: از آنجا که این جایزه در شهر واشنگتن مرکز سیاسی آمریکا اعطا می‌شود ممکن است با توجه به رابطه سیاسی ایران و آمریکا منع‌هایی وجود داشته باشد. از سویی یکی از مسئولان شهرداری، به موضوع سفر هیأتی از سوی شهرداری تهران به واشنگتن برای دریافت جایزه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی در چند روز آینده اشاره کرد و گفت: آقای قالیباف خودشان نمی‌خواستند به این سفر بروند اما هیأت همراهی را تعیین کردند تا به این سفر اعزام شوند و جایزه را دریافت کنند. وی ادامه داد: وزارت امور خارجه با این سفر مخالفت کرده است.

این مقام مسئول درخصوص ترکیب هیأت اعزامی گفت: قرار بود چندنفر از معاونین و برخی از اعضای شورای شهر در این سفر حضور داشته باشند. وی تأکید کرد: شهرداری تهران همچنان درصدد است تا در روزهای باقیمانده یکی از اعضای شورای شهر را به نمایندگی از شهرداری برای حضور در همایش معرفی برترین شهر در حمل‌ونقل پایدار به واشنگتن اعزام کند.

تهران در جمع 5 شهر برتر دنیا

تهران به همراه 4 شهر در 3 قاره جهان به‌عنوان یکی از 5 شهر کاندیدای دریافت جایزه حمل‌ونقل پایدار 2011 دنیا انتخاب شد. والتر هوک ، مدیر اجرایی مؤسسه سیاستگذاری توسعه حمل‌ونقل (ITDP) در این ارتباط اعلام کرد: تهران، شهری است که توسعه سریع سیستم‌های مترو و خطوط اتوبوس تندرو را شاهد بوده است.

برنده نهایی جایزه حمل‌ونقل پایدار که در انتخاب آن علاوه بر ITDP، سازمان ملل متحد و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی (UITP) نیز مشارکت دارند، از میان شهرهای تهران، گوانجوی چین، لیون مکزیک، نانت فرانسه و لیما پایتخت پرو طی مراسم ویژه‌ای در روز چهارم بهمن ماه امسال معرفی می‌شود.

کد خبر 126323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز