پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

آیدا ابوترابی: برای دوستدار محیط‏زیست بودن باید ذهنی باز و پر از فکرهای جدید داشت؛ چرا که هر روز مسائل تازه‌های مطرح می‏شود و پیشرفت علم و دانش هم امکانات جدیدی به ما می‏دهد که با آنها می‏توان برای حل مشکلات زیست‏محیطی ابتکار به خرج داد.

«مدرسه‏های سبز» یکی از این اتفاق‏های خوب است که ساخت آنها در دنیا قدم بزرگی در استفاده از انرژی‏های پاک و بازیافت محسوب می‏شود.

در سراسر دنیا تعداد زیادی مدرسه وجود دارد که برای تأمین انرژی‏های مورد نیازشان از سوخت‏های فسیلی استفاده می‏کنند و سالیانه به حجم قابل توجهی کاغذ نیاز دارند. حال اگر بشود ساختمان‏های آنها را به شیوه‏ای ساخت که مصرف انرژی‌شان به کمترین حالت خود برسد و برنامه ویژه‏ای برای بازیافت و استفاده از گیاهان و ... داشت، آن وقت چه‏قدر در سلامت محیط‏زیست تأثیرگذار است؟

یکی از مهم‏ترین ویژگی‏های مدرسه‏های سبز، معماری ساختمان آنهاست. در واقع بنای این مدرسه‏ها ‏با رعایت استانداردهای جهانی ساخته شده است. وجود پنجره‏های بزرگ و نورگیر که استفاده از برق را برای روشنایی به حداقل می‏رساند، به علاوه عایق‏بندی، ساختار گرمایش و سرمایش آنها به گونه‏ای است که انرژی هدر نمی‏رود. سیستم لوله کشی آب و ... همه و همه با دقت بررسی شده‏اند. مثلاً دبیرستانی در ماساچوست امریکا، سلول‏های خورشیدی دارد که بخش زیادی از انرژی‏های لازم مدرسه را تأمین می‏کند و باعث صرفه‏جویی سالانه 160 هزار دلار  می‏شود.

وجود گل و گیاه مشخصه دیگر مدرسه‏های سبز است،که در گوشه و کنار محوطه بیرونی آنها به چشم می‏خورد. حتی بعضی از مدرسه‏ها، باغچه‏هایی دارند که در آنها میوه و سبزی کاشته می‏شود و دانش‏آموزان و معلمان از آنها استفاده می‏کنند. مدرسه تارکینگتون که در شیکاگو قرار دارد، بامی پر از گل و گیاه دارد که از ویژگی‏های منحصر به فرد و چشمگیر آن است. در واقع این بام سبز از گیاهان خودرو پر شده که نیاز به آبیاری ندارند و در متعادل کردن هوا نقش مهمی ایفا می‏کنند. همچنین مثل یک عایق از اتلاف انرژی جلوگیری می‏کنند. با  این کار میزان کمتری دی‏اکسیدکربن تولید می‏شود که یکی از راه‏های مبارزه با گرم شدن زمین به شمار می‏آید.

یکی دیگر از تفاوت‏های آشکار مدرسه‏های سبز، استفاده از روش‏هایی است که باعث کاهش مصرف آب می‏شود. استفاده از فناوری روز دنیا به این امر کمک زیادی می‏کند.

شاید بپرسید که در چنین مدرسه‏هایی موضوع بازیافت چه نقشی دارد و چرا از آن صحبتی نشد؟ در حقیقت بازیافت کاغذ و انواع وسیله‏های دور ریختنی، استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی، تفکیک زباله‏ها و.... آن قدر در مدرسه‏های سبز جا افتاده است که کمتر کسی است که به آن به عنوان یک ویژگی جالب توجه نگاه کند. درست مانند این که توجه به این موضوع در خون دانش‏آموزان و  معلمان رفته و محال است که آن را از یاد ببرند! تا آن‌جا که بعضی مدرسه‏ها امکان بازیافت مواد را در محیط مدرسه فراهم کرده‏اند و دانش آموزان بخشی از کار آن را به عهده گرفته‏اند.

کد خبر 126255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز