گروه اقتصادی: بانک مرکزی گزارش داد در 9‌ماهه ابتدایی امسال حدود 20 هزار میلیارد تومان چک در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران برگشت خورده است به عبارت دقیق‌تر 19 هزار و 970 میلیارد تومان.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین آمارهای ماهانه از وضعیت شاخص‌های اقتصادی که بیشتر نبض نماگرهای بازار را مشخص می‌کند، نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه حدود4.3  میلیون برگ سند بانکی به مبلغی بالغ بر 199 هزار و 700 میلیارد ریال برگشت داده شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته از حیث تعداد و ارزش به‌ترتیب 18.2  و32.5  درصد افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: نسبت اسناد برگشت داده شده به اسناد مبادله شده از نظر تعداد 12 و از نظر مبلغ 4.5 درصد در 9 ماه ابتدایی امسال برآورد شده درحالی‌که نسبت اسناد برگشتی به اسناد مبادله شده در مدت مشابه سال قبل از حیث تعداد10.5 و از حیث مبلغ4.6 درصد بوده است. براساس آمار‌های رسمی بانک مرکزی از روند چک‌های برگشتی به‌عنوان شاخص اعتماد در بازار و نزد فعالان بخش خصوصی ایران فقط در آذرماه امسال 485 هزار برگ سند بانکی (عمدتا چک)به ارزش25.5  هزار میلیارد ریال برگشت خورده است. به گزارش همشهری، هرچند در آذرماه امسال شاخص تعداد اسناد (چک) برگشتی نسبت به آبان ماه امسال0.5 درصد افت کرده اما از حیث مبلغ6.9 درصد بیشتر شده است که نسبت به آذرماه سال گذشته ارزش چک‌های برگشتی 1.43 درصد جهش را نشان می‌دهد.

شاخص‌هایی که قدکشیدند

براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی ایران، متوسط قیمت فروش یک قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم و طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران در آذر ماه نسبت به آبان ماه به‌ترتیب 2.1 و 1.3  درصد گران‌تر شده است که نسبت به آذر پارسال هر قطعه سکه طرح قدیم37.1  درصد و طرح جدید 26.8  درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. این در حالی است که به سبب سیاست ارزی بانک مرکزی در آذرماه نسبت به آبان ماه سال‌جاری، متوسط قیمت فروش هر دلار آمریکا در بازار آزاد شهر تهران0.1 درصد و هر یورو 3.2درصد رشد کرده که در مقایسه با آذر سال گذشته هر دلار4.4 و هر یورو4.5 درصد گران‌تر شده است.

تازه‌ترین آمار عالی‌ترین نهاد پولی کشور نشان می‌دهد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آذرماه نسبت به آبان امسال 1.5 درصد و نسبت به آذر پارسال 12.8 درصد رشد داشته است. همچنین شاخص بهای تولید‌کننده و کالای صادراتی ایران در آذرماه نسبت به آبان ماه گذشته به‌ترتیب 0.8 و2.1 درصد افزایش یافته که نسبت به آذر سال گذشته به‌ترتیب 12.7 و 13.4درصد بیشتر شده است.

همچنین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهر تهران و نیز شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهری ایران در آخرین ماه پاییز گذشته نسبت به آبان امسال به‌ترتیب 1.4 و 1.1درصد افزایش داشته درحالی‌که نسبت به آذر سال 1388، شاخص‌های یادشده به‌ترتیب11.4 و 9.1 درصد رشد کرده است.

کد خبر 126249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز