همشهری آنلاین: خانم مارگرت چان که کارش به عنوان رئیس جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) آغازکرده، گفت می‌خواهد زمامداری‌اش بر مبنای کمک‌هایش به سلامت زنان و آفریقاییان مورد سنجش قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو خانم چان 59 ساله که اولین چینی است که به ریاست یک تشکیلات وابسته به سازمان ملل می‌رسد، دو ماه پیش به دنبال مرگ غیرمنتظره لی جونگ-ووک رئیس قبلی اهل کره جنوبی WHO  برای مدیرکلی این سازمان نامزد شده بود.

او پنج‌شنبه 4 ژانویه (14 دی) در مقر سازمان جهانی بهداشت در سوئیس به خبرنگاران گفت: "می‌خواهم رهبریم بر مبنای کارمان برای سلامت دو جمعیت مورد قضاوت قرار گیرد: زنان و مردمان آفریقا."

او گفت منظورش لزوما این نیست که باید ساختارها یا خط‌مشی‌های جدیدی بوجود آید، اما برنامه های فعلی مانند "برنامه سلامت خانواده و کودک" WHO می‌تواند به عنوان مقیاسی برای اندازه‌گیری پیشرفت مورد استفاده قرار گیرد.

چان که به قول یک دیپلمات که مسیر ارتقای حرفه‌ایش را دنبال کرده مدیری "خودرای اما کارآمد" است، همچنین آنفلوآنزای مرغی را به عنوان حوزه‌ای که به توجه خاص نیاز دارد، برجسته ساخت.

او گفت یک همه‌گیری جهانی جدید این بیماری به خصوص در کشورهای با سیستم‌های ضعیف مراقبت بهداشتی و مناطقی که از  قبل دارای شیوع بالای ایدز هستند، عواقبی مصیبت‌بار خواهد داشت.

چان در سال 1997 در زمانی که مسئول امور بهداشتی در هنگ کنگ بود به خاطر اقدامات قاطعش در مورد شیوع آنفلوآنزای پرندگان تحسین‌ها را برانگیخت.او دستور داد که همه بیش یک میلیون مرغ و سایز طیور در این جزیره معدوم شود؛ این اقدام گرچه در ابتدا انتقاداتی را برانگیخت، بعد مورد تقدیر بین‌المللی قرار گرفت.

در دورانی که نفوذ اقتصادی و سیاسی چین در حال افزایش است،اکنون رابطه او با پکن به دقت زیر نظر قرار خواهد داشت.

هنگامی که او دو ماه پیش نامزد ریاست WHO شد،تاکید کرد که نسبت به چین بیطرف خواهد ماند و  وامدار پکن نخواهد بود.چین اخیرا به عدم شفافیت و همکاری با WHO  در مورد میزان گسترش آنفلوآنزای مرغی درون مرزهایش مورد انتقادهای تندی قرار گرفته است.

چان گفت در سال‌های آینده این حوزه‌های  اصلی مورد توجه WHO خواهند بود: توسعه بهداشت، امنیت بهداشت، ظرفیت،اطلاعات و دانش در سیستم‌های بهداشتی.

هدف WHO انچنانکه در منشورش آمده و بر روی وب سایتش منتشر شده است، دسترسی همه افراد به بالاترین سطح سلامت است.WHO تندرستی را نه صرفا نبود بیماری و نقص، بلکه به عنوان سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعی تعریف می‌کند.

کد خبر 12620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز