مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ پرتو ایکس چاندرای سازمان ناسا تصویری از کهکشان M82 به ثبت رسانده است که در آن می‌توان ستاره‌هایی را دید که با انفجاری کیهانی پا به جهان می‌گذارند

کهکشان M82

به گزارش خبرگزاری مهر، کهکشان M82 در صورت فلکی خرس بزرگ در فاصله 12 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد با این حال نزدیک‌ترین مکانی است که شرایط موجود در آن شبیه به جهان اولیه است و ستاره‌ها در آن به صورت متوالی در حال متولد شدن هستند.

سرعت تولد ستاره‌ها در کهکشان M82 نسبت به یک کهکشان معمولی ده‌ها و حتی صدها برابر است و این می‌تواند به آن خاطر باشد که کهکشان M82 در فاصله نزدیکی از کهکشان M81 قرار دارد و این نزدیکی بیش از اندازه دو کهکشان، منجر به ارسال امواج انفجاری در میان کهکشان اول می‌شود.

در این تصویر می‌توان کهکشان M82 را در کنار صفحه کیهانی که از سمت چپ تا راست تصویر کشیده شده است، مشاهده کرد پرتوهای ضعیف، متوسط و قدرتمند ایکس به ترتیب به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی رنگ آمیزی شده‌اند.

همچنین هشت منبع بسیار درخشان پرتو ایکس در شدت نوری در این منطقه تغییرات آشکاری به وجود آورده‌اند و دانشمندان پروژه چاندار بر این باورند این هشت منبع نشان دهنده سیاهچاله‌هایی هستند که در حال بلعیدن ماده از ستاره‌های همسایه هستند.

تصویر جدید چاندار طی نشست زمستانه این هفته انجمن اخترشناسی آمریکا ارائه شده است.

کد خبر 126122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز