همشهری آنلاین: در شرایطی که امت اسلام دارای مشکلات بسیار زیادی همچون تجزیه سودان، بحران سیاسی لبنان، محاصره غزه، جنایات صهیونیست‌ها و کشتار مردم افغانستان و پاکستان است برخی کشورهای عرب به مسائل عبث و حاشیه‌ای می‌پردازند که ما این پروژه را کاملاً آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی می‌دانیم.

کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان بین‌المجالس اسلامی 12 سال پیش با تدبیر جمهوری‌اسلامی ایران تاسیس شده و مقر آن در تهران است، اظهار کرد: این سازمان هفته جاری یک نشست فوق‌العاده در ابوظبی تشکیل می‌دهد که جمهوری‌اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد در آن شرکت نخواهد کرد،

به گزارش ایلنا وی ادامه داد: هر‌2 سال یکبار کنفرانس بین‌المجالس اسلامی تشکیل جلسه می‌دهد که رئیس آن اکنون کشور اوگانداست که سال آینده به اندونزی واگذار می‌شود اما اماراتی‌ها اصرار دارند که کنفرانس یک سال زودتر و همزمان با اجلاس شورای کنفرانس به طور فوق‌العاده تشکیل شود.

وی افزود: دلیل اصرار اماراتی‌ها بر این امر تغییر بخش‌هایی از اساسنامه بین‌المجالس اسلامی است درحالی که 3 سال پیش و هنگام تشکیل اجلاس روسای مجالس اسلامی در قاهره بنا شد پس از گذشت یک دهه از عمر این سازمان تغییراتی در اساسنامه داده شود و هیاتی مرکب از کشورهای مصر، کویت، ایران، الجزایر و... برای این منظور تشکیل شد.

جلالی ادامه داد: اجلاسیه اول این هیات در الجزایر و اجلاسیه دوم در مصر برگزار شد که تمام اصلاحات اساسنامه ای در آن جمع‌بندی شد. اما هنگام بحث اصلاح اساسنامه در اوگاندا کار به سرانجام نرسید زیرا نصاب لازم روسای مجالس برای رای‌گیری (دو سوم) حضور نداشتند و اماراتی‌ها در مقابل کار کمیته کارشکنی کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: در آن کنفرانس مقرر شد کمیته اجرایی مجموعه پیشنهادها برای اصلاح اساسنامه را جمع‌بندی کند تا در اجلاس اندونزی مطرح شود که جلسه بی‌نظیری در این راستا در امارات برگزار شد در حالی که معمولاً 2 جلسه متوالی برگزار نمی‌شود . طی آن جلسات، امارات، پیشنهاد ایجاد کمیته حل اختلاف میان اعضا را مطرح کرد که جمهوری‌اسلامی نسبت به آن اعتراض شدیدی کرد و لذا نام کمیته به « مساعی حمیده» تغییر یافت اما باز هم جمهوری‌اسلامی مخالفت کرد، نماینده عربستان سعودی سکوت کرد و برخی کشورها هم نظرات صریح و شفافی ندادند، اما رئیس اماراتی جلسه را بعنوان مصوبه قلمداد کرد که این موجب اعتراض بنده بعنوان نماینده ایران و ترک جلسه شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در چند ماه گذشته رئیس مجلس امارات با سفر به کشورهای مختلف اسلامی و به کاربردن انواع شگردها تلاش کرد که این جلسه فوق‌العاده را تشکیل دهد، لذا ما بعنوان اعتراض جدی به اینگونه عملکرد غیرحقوقی امارات در این اجلاس شرکت نمی‌کنیم و اعلام می‌کنیم که هر مصوبه ای که خارج از چهارچوب وحدت‌گرایانه امت اسلامی باشد مردود و غیرقابل اجراست و متاسفیم در شرایطی که امت اسلام دارای مشکلات بسیار زیادی همچون تجزیه سودان، بحران سیاسی لبنان، محاصره غزه، جنایات صهیونیست‌ها و کشتار مردم افغانستان و پاکستان است برخی کشورهای عرب به مسائل عبث و حاشیه‌ای می‌پردازند که ما این پروژه را کاملاً آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی می‌دانیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه کشورهای اسلامی در این خصوص واکنش جدی نشان دهند اظهار کرد : البته ما بین‌المجالس اسلامی را کاملاً مانند گذشته تقویت می‌کنیم و در اجلاس‌های آتی به طور معمول شرکت خواهیم کرد.

جلالی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اصلاحات مورد نظر امارات در اساسنامه بین‌المجالس اسلامی گفت: آنها می‌خواهند کمیته مساعی حمیده تشکیل دهند تا به اختلافات بین کشورهای اسلامی بپردازند.

وی تاکید کرد : این مسئله درحالی است که این سازمان برای وحدت است نه پرداختن به اختلافات . ضمن آنکه حدود 250 مورد اختلاف از جمله مسائلی مرزی میان کشورهای اسلامی وجود دارد که بین‌المجالس نمی‌تواند به همه آنها برسد. همچنین مگر اعضای این سازمان دولت‌ها هستند که به شئون اختلافی رسیدگی کنند؟

وی در پایان با تاکید بر اینکه این اختلافات فقط درچهارچوب اختلافات 2 جانبه قابل توجیه است ، تصریح کرد: به نظر می‌رسد امارات و برخی چهره‌های جنجالی مجلس آن کشور به دنبال خود‌نمایی سیاسی در عرصه داخلی هستند که این سیاست را در راستای، سیاست‌های آمریکا و انگلیس تعقیب می‌کنند و آسیبی جدی به فلسفه سازمان وارد خواهند ساخت.

 

کد خبر 125914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز