گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: ساکنان شهرهایی با جمعیت بین 20 تا 50 هزار نفر صاحب دفترچه‌های یکسان و جدید بیمه‌‌ درمانی خواهند شد.

دفترچه بیمه

این دفترچه‌ها برای تمامی بیمه‌شدگان تحت پوشش خدمات درمانی، تأمین اجتماعی ‌و کمیته امداد به شکل یکسان صادر می‌شود و دارندگان آن از خدمات بهداشتی و درمانی همانند برخوردار خواهند شد.خلیل اهوازی، مدیرکل درمان غیرمستقیم تأمین اجتماعی، در این‌باره گفت:فعلاً این دفترچه‌ها تنها برای ساکنان شهرهایی با جمعیت بین 20 تا 50 هزار نفر در 3 استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری صادر خواهد شد و اجرای این روش در واقع به شکل پایلوت در این مناطق انجام می‌شود تا پس از برطرف شدن مشکلات احتمالی، الگویی برای اجرا در سراسر کشور به دست‌آید.

به گفته او، کسانی که این دفترچه‌ها را در دست دارند همزمان از خدمات بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت ارائه می‌شود و خدمات پزشکی برخوردار خواهند بود.مدیرکل درمان غیرمستقیم صندوق تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح تیم‌های پزشکی خاص تشکیل خواهند شد، گفت: هر تیم پزشکی متشکل از 4پزشک عمومی و دیگر اعضای تیم پزشکی خواهد بود که به فراخور، اعضای هر تیم بین 14 تا 17 نفر خواهند بود و وظیفه مراقبت از 10 هزار بیمه‌شده را بر عهده خواهند داشت.

این تیم‌های پزشکی ابتدا با فراخوان از پزشکان عمومی ساکن در شهرستان، کارشان را آغاز خواهند کرد که پزشکانی که مطب دارند در اولویت قرار خواهند گرفت. پس از آن اسامی پزشکان و تیم‌های پزشکی در هر شهرستان اعلام شده و به اطلاع بیمه‌شدگان خواهد رسید. در این مرحله بیمه شدگان می‌توانند تیم پزشکی و پزشک معالجشان را بنا به موقعیت جغرافیایی‌شان انتخاب کرده و به صندوق تأمین اجتماعی مستقر در شهرشان اطلاع دهند تا در هنگام صدور دفترچه نام پزشک و تیم پزشکی در دفترچه‌شان ثبت شود؛ به این ترتیب بیمه شدگان تنها حق دارند به پزشکی مراجعه کنند که نامش در دفترچه درمانی‌شان قید شده باشد.

اهوازی گفت: هر پزشک مسئولیت بهداشت و سلامت 2‌هزار و 500 نفر را بر عهده خواهد داشت و هر تیم پزشکی جمعا 10 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد. در این طرح بیماران برای دستیابی به خدمات پزشکی تخصصی نیازمند اخذ معرفی‌نامه از پزشک معالج و تیم پزشکی‌شان خواهند بود و تنها درصورت ارائه معرفی‌نامه از تیم پزشکی می‌توانند از خدمات تخصصی بهداشتی و پزشکی استفاده کنند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم صندوق تأمین اجتماعی در پاسخ به اینکه شهرهایی با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر و یا بیشتر از 50 هزار نفر چه جایگاهی در این طرح خواهند داشت، ‌توضیح داد: شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر همچنان براساس بیمه درمانی روستائیان و عشایر از خدمات درمانی و بهداشتی استفاده خواهند کرد و شهرهای با جمعیت بیش از 50 هزار نفر هم هنوز در پروژه تعریف نشده‌اند.

نسخه‌هایی برای درمان

بیش از 60 میلیون جلد دفترچه درمانی در اختیار مردم قرار دارد که می‌بایست براساس تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای از این دفترچه‌ها استفاده شود. در این میان سهم 2 صندوق تأمین اجتماعی و خدمات درمانی به نسبت تعداد دفترچه‌هایی که دست مردم دارند بسیار پررنگ‌تر از دیگر سازمان‌های بیمه‌گر است و می‌توان گفت که بیشترین سهم در بازار بیمه درمان از آن این دو صندوق است.

بزرگ‌ترین مشتری بازار درمان کشور

بیمه‌پردازان سازمان‌های بیمه‌گر در حالی ناچارند این شرایط را تحمل کنند که 2 صندوق بزرگ بیمه‌ای کشور که صندوق تأمین اجتماعی و خدمات درمانی هستند بزرگ‌ترین مشتریان در بازار درمان کشور هستند و با توجه به اینکه بیشترین خرید خدمات پزشکی و درمانی از سوی این دو صندوق انجام می‌شود به‌نظر می‌رسد که بتوانند برای به تعادل رسیدن بازار به‌نفع بیمه شدگان تصمیم‌گیری کنند.

یک جرقه جدید

این‌بار یکسان کردن شکل و محتوای دفترچه‌های بیمه درمانی و همسان‌سازی‌ خدمات ارائه‌شده با این دفترچه‌ها به‌عنوان یک جرقه جدید در مدیریت بیمه درمانی کشور شکل گرفته است، پس وزارت رفاه و تأمین اجتماعی از طریق صندوق تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه خدمات بهداشتی و یک کاسه کردن خدمات ارائه‌شده نواقص موجود در بخش بیمه درمانی کشور را برطرف کنند. بیمه شدگان زمان کوتاهی در اختیار خواهند داشت تا تمام مشکلات این پروژه جدید را به مدیریت درمان کشور منتقل کنند، شاید که برطرف شود.

کد خبر 125838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز