همشهری آنلاین: به دنبال فرار 'زین العابدین بن علی' رئیس جمهور مخلوع تونس سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب با صدور بیانیه های جداگانه ای نسبت به تحولات این کشور واکنش نشان دادند.

تحولات تونس

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از قاهره، اتحادیه عرب که مقر آن در قاهر است روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دورانی که مردم تونس در حال عبور از آن هستند، دورانی بسیاری سرنوشت ساز و مهم است و اتحادیه عرب از تمام احزاب و گروه های سیاسی در این کشور می خواهد که اتحاد خود را حفظ کنند تا صلح و امنیت بار دیگر به این کشور بازگردد.

این اتحادیه با صدور بیانیه ای یادآور شد که دبیرخانه اتحادیه عرب به دقت تحولات جاری تونس را مورد ارزیابی قرار می دهد و با ابراز تاسف از حادثه کشته شدن برخی از مردم این کشور در حوادث اخیر تونس، به خانواده های قربانیان تسلیت گفته و با آنها ابراز همدردی می کند.

سازمان کنفرانس اسلامی با مردم تونس اعلام همراهی کرد

سازمان کنفرانس اسلامی که 58 کشور مسلمان در آن عضویت دارند، نیز روز شنبه با مردم تونس اعلام همراهی کرد.

دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی روز شنبه با صدور بیانیه ای ضمن اعلام همراهی با مردم تونس، حوادث این کشور را امری داخلی توصیف کرد.

این سازمان در بیانیه خود افزود که با دقت حوادث فعلی تونس را که از موسسان این سازمان بوده است، دنبال می کند.

سازمان کنفرانس اسلامی از مردم تونس خواست، برای حفظ امنیت، ثبات و حمایت از اموال عمومی و خصوصی و دستاوردهای خود تلاش کنند.

این سازمان در بیانیه خود ابراز امیدواری کرد که مردم تونس با همبستگی و وحدت، مرحله فعلی را پشت سر گذاشته و به خواسته های خود برای تحقق دمکراسی و حاکمیت خوب با تابعیت از نهادهای قانونی و قانون اساسی این کشور برسند.

درگیری های یک ماهه اخیر که به دنبال اعتراض مردم به وضعیت نامطلوب معیشتی و بیکاری ایجاد شده بود، موجب شد تا 'زین العابدین بن علی' رییس جمهوری تونس روز جمعه با کناره گیری از قدرت، تونس را به مقصد عربستان سعودی ترک کند.

بن علی در سال 1986 میلادی با انجام کودتایی نظامی و بدون خونریزی، 'حبیب بورقیه' رییس جمهور 84 ساله وقت تونس را به زیر کشید و خود را به عنوان رییس جمهور معرفی کرد.

بن علی که در آن زمان نخست وزیر تونس بود از همان ابتدا وعده داد تا مسیر دموکراسی را برای مردم این کشور فراهم کند اما دیری نپائید که با سرکوب و ارعاب مخالفان، کار خود را آغاز کرد.

کارشناسان معتقدند که سقوط دولت بن علی پیامی مهمی برای بیشتر کشورهای عربی دارد که یک خاندان از سال ها پیش قدرت را در این کشورها در دست دارد.

کد خبر 125835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز