عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های دولتی، پذیرش آزاد دانشجو در این دانشگاه‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اگر داوطلبان ورود به دانشگاه در دانشگاه‌های کشور پذیرش نشوند با هزینه بیشتر به خارج از کشور می‌روند و مشکلات فرهنگی را با خود می‌آورند.

اسفندیار اختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تایید طرح پذیرش پولی دانشجو در دانشگاه‌های دولتی توسط شورای نگهبان با اشاره به پذیرش شبانه در دانشگاه‌های دولتی گفت: به نظر من مجلس قانون جدیدی را تصویب نکرده‌ بلکه آنچه هم‌اکنون اتفاق می‌افتد را تصویب کرد.

نماینده زرتشتیان در خانه ملت ادامه داد: درست است که در این سبک پذیرش نباید پول ملاک باشد، بلکه باید سابقه تحصیلی و شرکت در آزمون هم حائز اهمیت باشد، اما در شرایط فعلی که حدود سیصد هزار صندلی در دانشگاه‌های دولتی خالی است و دولت نمی‌تواند اعتبار پذیرش دانشجوی رایگان برای پر کردن آنها را تامین کند مجبور به پذیرش دانشجوی آزاد هستیم تا این امکانات هدر نرود.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: من و دیگر اعضای کمیسیون هم قبول داریم که باید به نخبگان‌مان اجازه دهیم دولت آنها را حمایت کند، اما زمانی که این امر نمی‌تواند محقق شود این سوال پیش می‌آید که با این صندلی‌های خالی باید چه کار کنیم و چون جوابی برای این سوال نداریم مجبور به پذیرش دانشجوی آزاد می‌شویم.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس افزود: درست است که در پذیرش دانشگاه‌های دولتی اولویت پذیرش باید با نخبگان و داوطلبان مناطق محروم باشد اما برای پر کردن ظرفیت‌های خالی چاره‌ای جز پذیرش آزاد دانشجو در این دانشگاه‌ها نداریم، چراکه عملا با خالی ماندن این صندلی‌ها امکانات و توان اساتید هدر می‌رود، لذا باید به دانشگاه‌ها اجازه دهیم که ظرفیت خالی را از طریق پذیرش دانشجویان آزاد پر کنند؛ دانشجویان آزادی که از لحاظ سطح علمی کیفیت دارند اما کیفیت لازم را برای این‌که بتوانند به صورت دولتی پذیرفته شوند، ندارند.

اختیاری تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که اگر ما این دانشجویان را جذب نکنیم کشورهای منطقه به سرعت آنها را با کیفیت پایین‌تر جذب می‌کنند و عملا مشکل فرهنگی هم پیدا می‌کنیم، چراکه وقتی دانشجو به کشور دیگری می‌رود مشخص نیست با چه سیستمی زندگی می‌کند، با چه کسانی ارتباط دارد و چه اتفاقاتی برایش می‌افتد، لذا این معضل تبدیل به مشکلات مضاعف برای کشور خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن موافقت با طرح پذیرش دانشجوی پولی گفت: ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های دولتی بر اساس اولویت باید پس از نخبگان در اختیار بقیه افراد که آنها هم از سطح علمی خوبی برخوردارند، قرار گیرد.

وی در خاتمه با تاکید بر این‌که درمصوبه پذیرش آزاد دانشجو، برگزاری آزمون و سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: حتی مقرر شد که در مدرک این دانشجویان نحوه پذیرش آنها درج شود، به تعبیر بهتر در مدرک آنها درج می‌شوند پذیرش آزاد، حال که سیستم‌های کنترل وجود دارد، چرا از پذیرش دانشجو امتناع کنیم.

 

کد خبر 125805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز