سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: زمان صرف یک وعده غذا بهترین فرصت است تا افراد خانواده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

صرف شام با خانواده

این روزها متاسفانه شاهد آن هستیم که خانواده‌ها هرچه بیشتر به سوی خوردن غذای تکنفره پیش می‌روند مگر در ایام خاصی مانند اعیاد رسمی و یا تولد در کنار یکدیگر غذا را صرف کنند.

صرف غذا در خانواده حتی برای چند شب از هفته باعث استحکام واحد خانواده می‌شود و سطح آسیب‌پذیری کودکان را در برابر نابسامانی‌ها کمتر خواهد کرد.

طی نتایج حاصله از تحقیقات ده ساله روی این موضوع که توسط بخش مرکزی سوء مصرف مواد و اعتیاد در دانشگاه کلمبیا صورت گرفت، کودکانی که شام را با خانواده صرف می‌کنند کمتر به سیگار کشیدن و اعتیاد به مواد مخدر و نیز مشروبات الکلی روی می‌آورند.

روانشناسان می‌گویند: مشکل اعتیاد جوانان مشکلی نیست که در دادگاه‌ها و مراجع قانونی قابل حل باشد، بلکه نشستن در پشت میز غذا در آشپزخانه و صحبت با والدین و خانواده بهترین راه رسیدن به نتیجه است.

برخی فواید دیگر صرف شام با خانواده عبارتند از:

صرف شام با خانواده موجب ایجاد شیوه سالمتری از زندگی می‌شود.

طی یک بررسی منتشره در آرشیو بریتانیایی "داروی خانواده"، صرف شام با خانواده به سلامت احساسی و فیزیکی افراد کمک شایانی خواهد کرد.

در این بررسی مشخص شد در جمع خانواده، افراد بیش از آن که مواد پر چرب و حاوی قند بالا مصرف کنند به مواد سالم و طبیعی مانند میوه و سبزی‌جات روی می‌آورند.

خانواده‌هایی که غذا را با هم دیگر می‌خورند دارای فرزندان باهوشتری هستند.

طی نتایج حاصله از تحقیقی که توسط کلینیک راکفورد صورت گرفت،‌ کودکان پیش دبستانی که در جمع خانواده شام را صرف می‌کنند از مهارت‌های بیشتری در صحبت کردن برخوردار هستند. چرا که آن‌ها از مکالماتی که طی زمان شام صورت می‌گیرد استفاده کرده و دایره لغات خود را هر چه بیشتر گسترش می‌دهند و همانطور که به صحبت‌های والدین و خواهر یا برادر بزرگتر خود گوش می‌دهند مهارت‌های ارتباطی خود را نیز تقویت می‌کنند.

نتایج حاصله از تحقیقات در دانشگاه ایلینویز نیز حاکی از آن است،‌ کودکان بین 11- 7 ساله که در مدرسه نتایج خوبی را کسب کرده‌اند، اکثر وعده‌های غذایی خود را همراه با خانواده صرف کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند دیدار منظم بین والدین و کودکان، برقراری ارتباط را آسان می سازد که به نوبه خود کمک می‌کند والدین نظارت بهتری بر کودکانشان داشته باشند و آنها را بهتر راهنمایی کنند.

www.naturalnews.com

کد خبر 125799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز